Trend Kevesebb az autóbaleset a magyar mérnököknek hála

Kevesebb az autóbaleset a magyar mérnököknek hála

autopro.hu | 2023.04.12 04:20

Kevesebb az autóbaleset a magyar mérnököknek hála

Fotó: Inventure Automotive

Kiemelkedő sikert ért el a magyar tulajdonú Inventure Automotive egy chilei bányatársaságnál, ahol az elmúlt időszakban nagyon magassá vált a balesetek száma. A járműadatokra épülő megoldásokkal foglalkozó Inventure a bányatársaság telematikai szolgáltatójával együtt fejlesztett ki egy új, a vezetési viselkedésre vonatkozó elemzési módszert.

Hirdetés

A bányatársaság egy több ezer járműből, leginkább pickupokból álló flottával rendelkezik. A balesetek növekedésének hátterében az állt, hogy a munkavállalók nem tartották be a biztonságos közlekedés szabályait sem a bánya területén, sem annak közelében. A balesetek számának visszaszorításáért a bányatársaság telematikai partnere az Inventure Automotive-hoz fordult azzal az igénnyel, hogy első lépésben a Toyota Hilux pickupokból kinyerhető adatok alapján fény derüljön arra, hogy megvalósul-e a gépjárművezetők részéről valamilyen gondatlanság, vagy „nemtörődömség”.

Az Inventure Automotive a korábbi együttműködés révén már a balesetek számának elharapózása előtt is képes volt számos sztenderd adatot kinyerni, mint a fogyasztás, a fordulatszám, a megtett kilométer és az üzemanyagszint. Ezekből az adatokból is már lehet következtetéseket levonni a „járművezető viselkedésére” vonatkozóan, de inkább a működés optimalizálását segítik elő. Más járműveken még kinyerhetők adatok a tengelyterheléssel, a menetstabilizáló rendszerrel (ESP), vagy a blokkolásgátló (ABS) rendszerrel kapcsolatban az Inventure gyártófüggetlen, kontaktusmentes CAN-busz olvasási és feldolgozási megoldásaival.

„Ezek az adatok nagyon fontos információval szolgálhatnak egy üzemeltető számára és elviekben már elegendőek lennének ahhoz, hogy kialakuljon egy biztonságosabb vezetési stílus, de ennek ellenére, nem csökkent a balesetek száma érdemben. Így szükségessé vált további értékek ellenőrzése és kinyerése” – hangsúlyozta Nagy Zsolt, az Inventure Automotive Zrt. igazgatója.

Bőven volt kihívás

A feladat nem volt kicsi, hiszen új paramétereket kellett találni. Az Inventure Automotive mérnökei az ADAS (Advanced Driver-Assistence System) fejlett vezetéstámogató rendszerben keresték a megoldást. Az új típusú járműadatok feltárása azonban két nagyobb problémába ütközött. „Hiába volt meg a pickupok adatfeltárása, kiderült, hogy a dél-amerikai piacra gyártott járművek CAN-busz hálózata eltért az európaiakétól. A távolság miatt és a mielőbbi gyors megoldás érdekében mérnökeink távsegítség révén határozták meg a kinti technikusoknak, hogyan és honnan nyerhetik ki az ADAS adatokat. Hasonlóan, mint egy távműtétnél, ahol a sebész több ezer kilométer távolságból irányítja a műtétet végző robotkarokat.” – árulta el Nagy Zsolt.

A balesetek csökkentéséhez három fontos területről sikerült adatokat feltárni. Egyik a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, a másik a vészfékasszisztens, a harmadik pedig az adaptív sebességtartó automatika. „A bányatársasággal együttműködő telematikai cégnek innentől kezdve egyszerűbbé vált a munkája, mert a kibővített elemzésekkel sokkal könnyebben ki tudták szűrni azokat a sofőröket, akik nem törekednek a biztonságos vezetésre. Számukra képzéseket biztosítottak, amelynek eredményeként sikerült hathatósan csökkenteni a balesetek számát” – mondta el az Inventure Automotive Zrt. igazgatója.

A magyar cég sikerét jól tükrözi, hogy azóta már egy másik pickup típusra is kapott felkérést az ADAS paraméterek kinyerésére.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink