Trend „Kátyúvadász” rendszer segít kiszúrni az úthibákat

„Kátyúvadász” rendszer segít kiszúrni az úthibákat

autopro.hu/Sz.K. | 2023.09.26 04:16

„Kátyúvadász” rendszer segít kiszúrni az úthibákat

Fotó: Pixabay

Az ismétlődő útvonalakon közlekedő járművek kiváló adatgyűjtők az Egyesült Államokban béta tesztelés előtt álló ARMS technológia számára. Az úthibákat detektáló technológia rendkívül hasznos lehet az útkezelő szervezetek és az önkormányzatok számára, mivel segítségével hatékonyabban és költséghatékonyabban kezelhetik az utakat és javíthatják az infrastruktúra hosszú távú fenntarthatóságát.

Hirdetés

Az Aisin Road Maintenance Solution (ARMS), vagyis az Aisin Útkarbantartási Eszköz egy olyan technológiai megoldás, amelyet az Aisin cég fejlesztett ki. Célja, hogy segítse az út- és útinfrastruktúra karbantartását és optimalizálását.

„Ez egy olyan rendszer, amely képes azonosítani a kátyúkat és más útproblémákat, majd ezeket a problémákat valós időben kommunikálni a járműből a felhőbe” - mondta Scott Turpin, az Aisin World Corp of America elnök-vezérigazgatója a 2023-as Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon Detroitban.

Az ARMS alkalmazására kiválóan alkalmasak azok a járművek, amelyek egy közösségen belül rendszeresen ugyanazon az úton közlekednek. „A szemetesautók, buszok, hókotrók és más járművek, amelyek rendszeresen hasonló útvonalakon közlekednek, lehetőséget nyújtanak az útadatok rögzítésére, amelyekhez aztán egy önkormányzat hozzáférhet a felhőben” - mondta Cam Danh, az Aisin konnektivitási megoldásokat nyújtó divíziójának üzleti tervezési csoportjának helyettes vezetője.

Az ARMS működése

Az ARMS-hoz szükséges felszerelés egy nagyfelbontású kamerával és egy fedélzeti számítógéppel felszerelt jármű. Az Aisin helyalapú szolgáltatási platformja, amely gépi tanulásra és algoritmusokra támaszkodik, lehetővé teszi az úthiba pontos meghatározását. A kezdeti adatfeldolgozás a fedélzeti számítógépen keresztül történik, a további elemzés pedig a felhőben.

Az ARMS rendszer képes a kátyúk mélységének, a különböző típusú úthibáknak és az út egyenetlenségének felismerésére. Az útadatok gyűjtése egész évben történik majd, mivel az ARMS-sal felszerelt járművek egy önkormányzati programban naponta vagy hetente közlekednek.

Japánból az Államokba

Az Aisin az ARMS-t Japánban fejlesztette ki és alkalmazta először, így a technológia mesterséges intelligencia (MI) modelljét az észak-amerikai alkalmazásokhoz kellett betanítani. „A japán utak más jellemzőkkel rendelkeznek, mint az észak-amerikai utak. Ha ugyanazt a Japánban kifejlesztett MI-modellt alkalmaznánk az Egyesült Államokban, sok fals pozitív eredmény, vagyis helytelen megállapítás lenne” - mondta Danh. A Japán és az Egyesült Államok közötti útkülönbségek közé tartoznak a sávszélességek és az egyedi csatornafedél-kialakítások.

A mesterséges intelligenciamodell észak-amerikai használatra való felkészítése több mint két évig tartott Kevin Smith, az Aisin konnektivitási megoldásokat nyújtó divíziójának üzletfejlesztési részlegének vezető menedzsere szerint. „Fontos, hogy a lehető legpontosabb MI-modellel rendelkezzünk, ezért több ezer kilométert halmoztunk fel Texas és Michigan környékén autózva, hogy betanítsuk a modellt, amely egyre pontosabbá válik a további gyakorlással” - mondta Smith a SAE Internationalnek nyilatkozva.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink