Trend Itt a farsang: áll a bál a német közlekedéspolitikában

Itt a farsang: áll a bál a német közlekedéspolitikában

MTI/autopro.hu | 2016.02.03 08:30

Itt a farsang: áll a bál a német közlekedéspolitikában

Angela Merkelnél kilincsel a Daimler, a VW és a BMW vezetősége, nehogy megfúrják a képviselők - nem kevésbé maga a pénzügyminiszter - az elektromobilitás pénzügyi támogatásának tervét.

Hirdetés

A német gazdasági miniszter szerint kormánya kétmilliárd euróval támogatná az elektromos autóra váltó fogyasztókat - ezt írtuk január 18-án. Ám ahogy hazánkban, ott is külön tárca kezeli a pénzügyeket, s annak a minisztériumnak a vezetője nemet mond az ötletre, ugyanis szerinte elmúlt a válság utáni időszak, és az államnak már nem feladata a gépjárműeladások segítése.

Ez volt tegnap, ám a kedd nem múlt el további fejlemények nélkül. Miután Németországban a szociáldemokraták (SPD) és a jobboldali bajor CSU után az ellenzéki Zöldek is sürgetik az elektromos autók értékesítésének ösztönzését árkedvezmény biztosításával, Angela Merkel kancellár - bár még nem foglalt állást a kérdésben - február 2-án este hivatalában fogadta a legnagyobb hazai autógyártó cégek vezetőit. A cél az volt, hogy megvitassák, miként lehetne elérni, hogy 2020-ra egymillió elektromos autó járjon a német utakon. Szóvivőjének tájékoztatása szerint a tanácskozás nem konkrét elhatározások rögzítését szolgálta, azért hívták össze, hogy elkezdődjék a párbeszéd a kormány és az ágazat között.

Némileg meglepő, hogy - a hivatalos közlés alapján - még csak most kezdődik párbeszéd a kormányzat és a vezető autógyártók között ebben a témában

Az SPD és a CSU szerint a 2008-ban elmélyült világgazdasági válság idején bevált roncsprémium mintájára egy 2,5 milliárd eurós programmal darabonként 5000 euróig terjedő állami támogatással kellene ösztönözni az elektromos meghajtású kocsik terjedését. Az Angela Merkel vezette CDU több tekintélyes politikusa, köztük Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter viszont ellenzi a javaslatot. A Zöldek támogatják a kedvezmény bevezetését, de azt nem közpénzből finanszíroznák, hanem a leginkább környezetszennyező, hagyományos meghajtású luxusautók gépjárműadójának emelése révén.

Az SPD-s vezetésű gazdasági minisztérium elképzelése szerint az árkedvezmény mellett egy sor további eszközzel, például az adóleírási szabályok átalakításával és nem anyagi ösztönzőkkel, főleg a közlekedési szabályok módosításával kell elősegíteni az elektromos autók terjedését, és kötelezni kell az állami, önkormányzati intézményeket, hogy autóflottájuk bizonyos része elektromos meghajtású kocsikból álljon.

Németországban közvetlenül vagy közvetve az autóipar foglalkoztatja nagyjából minden hetedik munkavállalót, és az elektromos autók terjedése nemcsak esélyt jelent, hanem kockázatot is, mert az ilyen autók gyártásához az egyszerűbb, kevesebb alkatrészből álló szerkezet miatt kevesebb munkaerő szükséges. Ezért a gazdasági minisztérium terveinek fontos része az állások megőrzése. A német gyártóknak helyben kell előállítaniuk a harmadik és negyedik generációs akkumulátorokat, nem tehetik meg, hogy "délkelet-ázsiai importból dolgozzanak" - emelte ki egy keddi nyilatkozatában Sigmar Gabriel alkancellár, a tárca vezetője.

Az adófizetőket terhelő költségek és a munkahelyek mellett fontos ügy az elektromos töltőállomások hálózatának fejlesztése is, és egyelőre ebben a kérdésben sem körvonalazódik, hogy milyen lehet a feladatmegosztás az állam és a vállalati szféra között. Az viszont biztos, hogy tavaly év végén csupán 31 ezer elektromos meghajtású kocsit és 140 ezer hibridautót tartottak nyilván Németországban, így a következő szűk négy évben nagyságrendekkel kell emelni számukat, hogy teljesülön a 2020-ra kitűzött cél.

Kiemelt Partnereink