Trend Hét tévhit az autonóm járművekről

Hét tévhit az autonóm járművekről

autopro.hu/V.M. | 2022.06.05 08:22

Hét tévhit az autonóm járművekről

Fotó: Audi MediaCenter

Vajon örökre megfosztanak-e minket a vezetés élményétől az autonóm autók? Vajon képesek lesznek-e az önvezető rendszerek megfelelő döntést hozni élet-halál kérdésekben? Ilyen és ezekhez hasonló kérdések rendszeresen merülnek fel a teljes mértékben önvezető autókkal kapcsolatban. Válaszokból nincs hiány, de sok köztük a tévhit – így véli az Audi, ami hét autonóm járművekkel kapcsolatos tévhitet, illetve azok cáfolatait gyűjtötte össze.

Hirdetés

1. Az önvezető autók ugyanolyanok, mint a normál autók, csak vezető nélkül

Az igaz, hogy az autók külső megjelenését tekintve nem várható radikális változás az automatizáltság fokozásával, más azonban a helyzet a beltérben. Még nagyobb hangsúly lesz a kényelmen, és az utasok ülései nem minden esetben fognak előrefelé nézni. Ugyancsak változás lesz, hogy az autonóm módban nem szükséges irányító szervek, mint a pedálok és a kormánykerék átmenetileg elrejthetőek lesznek, ezzel helyet szabadítva fel az utasoknak.

2. Az autonóm járművek bárhova eljuthatnak majd önállóan

Ez nem teljesen igaz, ugyanis a teljes autonómiához nem lesz elég az autókat magas teljesítményű önvezető rendszerrel ellátni. A városi infrastruktúrának szintén intelligenssé, és a járművekkel kommunikációra képessé kell válnia ahhoz, hogy a növekvő számú önvezető autó egy megfelelő, önvezetést támogató környezetben működhessen.

3. Az önvezetés rombolni fogja a vezetési élményt

Ez a tévhit egy komoly aggodalomforrást jelent az autózás szerelmeseinek. Sokuk attól tart, hogy az autójuk nem fogja többé lehetővé tenni számukra a vezetés örömének átélését. Az Audi szerint ez azonban egy alaptalan félelem, mert egy autógyártó sem fogja meggátolni vásárlóit abban, hogy vezessék a saját járművüket, mikor ahhoz van kedvük.

4. Az önvezető autók növelik a hackerek jelentette kockázatot

Az önvezető autók valójában nem lesznek jobban kitéve a digitális téren keresztül érkező támadásoknak, mint mai társaik. Mindazonáltal az önvezető autók esetében a biztonsági szempontból kulcsfontosságú rendszereket ért támadások hatása súlyosabb lehet, éppen ezért a gyártók folyamatosan dolgoznak a kiberbiztonsági rendszerek fejlesztésén mind az autóban, mind az azokhoz kapcsolódó informatikai hálózatokban.

5. Kevesebb parkolóhelyre lesz szükség

Az önvezető autóknak épp ugyanannyi parkolóhelyre lesz szüksége, mint a konvencionális társaiknak, azonban képesek lesznek a meglévő helyeket hatékonyabban hasznosítani. Ezenfelül a járműsűrűség csökkenhet majd a nagyvárosokban, amennyiben a járművek egyre nagyobb hányadát használják majd megosztott jelleggel.

6. Az autonóm járműveknek néha életről-halálról kell majd döntenie

Az autonóm vezetés esetében észben kell tartani, hogy nem maga a jármű az, ami döntést hoz, hanem az emberek, akik programozzák azt. A jármű csupán a szoftver kódsoraiba foglaltak szerint cselekszik. Érdemes megjegyezni, hogy kutatások szerint az önvezető autók így is sokkal kevésbé hajlamosak hibát véteni, mint az emberek.

Sokan teszik fel a kérdést, hogy vajon az autonóm rendszer képes lesz-e helyes döntést hozni olyan veszélyes szituációkban, mikor emberek életéről van szó. Valójában azonban az ilyen kérdések már az önvezetés előtt felmerültek. Ezt mutatja a villamos problémaként ismert etikai dilemma is, ahol egy elszabadult villamost egy személy oldalvágányra terelhet, azzal „csak” egy sínhez kötözött ember életét oltva ki a másik sínpárhoz kötözött öté helyett. Kérdés, hogy az illető helyesen cselekszik-e, ha eltereli a villamost, azáltal kevesebb ember halálát okozva.

Mikor azonban ez a kérdés az önvezetés kapcsán merül fel, emlékezni kell arra, hogy az autónak nem önállóan kell döntenie, sőt reakciója kizárólag a programozói gondolkodását fogja tükrözni.

7. Az önvezetést csak kevesek engedhetik majd meg maguknak

Az autonóm járművek fejlesztése egy tőkeigényes folyamat, ami rövid és közép távon drága termékeket eredményez. Hosszabb távon azonban, mikor már a sorozatgyártás is folyni fog, az árak csökkenésbe fognak átváltani – ahogy az minden új technológia esetében lenni szokott. Ezenfelül az önvezetésnek hála kevesebb kár fog keletkezni balesetekből, mérsékelve a javítási és biztosítási költségeket.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink