Trend Hengerléssel válhat olcsóbbá az elektromos autók gyártása

Hengerléssel válhat olcsóbbá az elektromos autók gyártása

autopro.hu/V.M. | 2021.09.15 16:20

Hengerléssel válhat olcsóbbá az elektromos autók gyártása

Fotó: Dreistern

Az áttérés a belső égésű motorról az akkumulátoros elektromos hajtásra, az autók karosszéria-struktúrájában is változásokat hoz. Ezek egyike az erősebb küszöbszerkezetek, melyek árának lejjebb szorítására a hengerlés szolgál megoldással.

Hirdetés

A belső égésű motoros autóknál a küszöb csak kettő profilból és néhol – például az emelőpontoknál vagy a B-oszlop csatlakozásánál – plusz megerősítésből áll. Az akkumulátoros elektromos hajtás azonban új követelményeket hozott, mivel az utasokon kívül a telepet is védeni kell az oldalirányú ütközésektől. Ez azt jelenti, hogy a korábbi 30-40 centiméter helyett mintegy 15 centiméter széles területen kell elnyelni az ütközés energiáját, illetve a küszöb teljes hosszában erősítést kell elhelyezni.

Kezdetben az OEM-ek egy extrudált alumínium profilt építettek az elektromos autók küszöbébe, mivel az kevés gyűrődéssel képes sok energiát elnyelni. A megoldás azonban az extrudálás miatt drágának bizonyult: egy német gyártó például egy közönséges küszöböt 40-45 euróért tudott legyártani, míg egy elektromos modell küszöbét 120 euróért.

A fémmegmunkáló berendezéseket gyártó német Dreistern válaszképpen egy olyan hengerelt, több kamrás belső erősítő elemen dolgozik, amivel 80-90 eurón tartható a küszöb ára. Christoph Grüllich, a cég autóipari értékesítési menedzsere az Automotive Manufacturing Solutions szakportálnak elmondta, hogy több OEM is elmozdulni látszik a hengerelt elemek használata felé.

A hengerlés olcsóbb, mivel kevesebb műveletre van szükség a profil elkészítéséhez, az elektromos autók esetében pedig plusz előnye, hogy támogatja a tengelytáv, azzal együtt a küszöb hosszának változtatását – aminek az akkumulátorméret és a hatótáv miatt van jelentősége. Ez annak köszönhető, hogy a profil hosszának változtatásával nincs szükség a hengerlést végző berendezések cseréjére vagy módosítására.

Az önvezetés is tartogat lehetőségeket

Az autonóm járművek megjelenése csakugyan a hengerlés malmára hajthatja a vizet Grüllich szerint. Mint kifejtette, a tervezők lehetővé akarják tenni az ülések szabadabb elrendezhetőségét, ezért a Dreistern már 2,5 méter hosszú üléssínekre is kapott megrendeléseket. A legtöbb mai autóban használt sín 60 centiméter hosszú és préseléssel készül, a hosszabb sínek készítése pedig új szerszámokat igényelne és drágább lenne. Más a helyzet a hengerlésnél, ahol a hossz növekedése nem okoz problémát.

A hengerléssel az alkatrészek gyártási ideje is megfelelő szinten tartható, egy perc alatt akár 200 méternyi anyag is feldolgozható. A sebesség ugyan csökken a hegesztéssel, vágással vagy lyukasztással, egy küszöbbe azonban így is négy-öt teljesen kész profil gyártható le percenként.

Reményteli kilátások

Grüllich a hengerlés autóipari alkalmazásának terjedését jósolja. Meglátása szerint az autógyártók a karosszéria-struktúra egyszerűsítésén és a költségek csökkentésén dolgoznak, aminek érdekében a beszállítókkal egyre szorosabb együttműködést folytatnak.

„A járműplatformok elektromos és autonóm járművekhez igazítása sok lehetőséget tartogat a hengerelt alkatrészeknek” – fogalmazott Grüllich. „Ezzel az eljárással pontos, skálázható elemek és struktúrák készíthetőek, amik teljesítik ezen járművek funkcionális, valamint gyártási követelményeit, miközben a rugalmas termelést is támogatja.”

Kiemelt Partnereink