Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hengerléssel válhat olcsóbbá az elektromos autók gyártása
Az áttérés a belső égésű motorról az akkumulátoros elektromos hajtásra, az autók karosszéria-struktúrájában is változásokat hoz. Ezek egyike az erősebb küszöbszerkezetek, melyek árának lejjebb szorítására a hengerlés szolgál megoldással.
A belső égésű motoros autóknál a küszöb csak kettő profilból és néhol – például az emelőpontoknál vagy a B-oszlop csatlakozásánál – plusz megerősítésből áll. Az akkumulátoros elektromos hajtás azonban új követelményeket hozott, mivel az utasokon kívül a telepet is védeni kell az oldalirányú ütközésektől. Ez azt jelenti, hogy a korábbi 30-40 centiméter helyett mintegy 15 centiméter széles területen kell elnyelni az ütközés energiáját, illetve a küszöb teljes hosszában erősítést kell elhelyezni.
Kezdetben az OEM-ek egy extrudált alumínium profilt építettek az elektromos autók küszöbébe, mivel az kevés gyűrődéssel képes sok energiát elnyelni. A megoldás azonban az extrudálás miatt drágának bizonyult: egy német gyártó például egy közönséges küszöböt 40-45 euróért tudott legyártani, míg egy elektromos modell küszöbét 120 euróért.
A fémmegmunkáló berendezéseket gyártó német Dreistern válaszképpen egy olyan hengerelt, több kamrás belső erősítő elemen dolgozik, amivel 80-90 eurón tartható a küszöb ára. Christoph Grüllich, a cég autóipari értékesítési menedzsere az Automotive Manufacturing Solutions szakportálnak elmondta, hogy több OEM is elmozdulni látszik a hengerelt elemek használata felé.
A hengerlés olcsóbb, mivel kevesebb műveletre van szükség a profil elkészítéséhez, az elektromos autók esetében pedig plusz előnye, hogy támogatja a tengelytáv, azzal együtt a küszöb hosszának változtatását – aminek az akkumulátorméret és a hatótáv miatt van jelentősége. Ez annak köszönhető, hogy a profil hosszának változtatásával nincs szükség a hengerlést végző berendezések cseréjére vagy módosítására.
Az önvezetés is tartogat lehetőségeket
Az autonóm járművek megjelenése csakugyan a hengerlés malmára hajthatja a vizet Grüllich szerint. Mint kifejtette, a tervezők lehetővé akarják tenni az ülések szabadabb elrendezhetőségét, ezért a Dreistern már 2,5 méter hosszú üléssínekre is kapott megrendeléseket. A legtöbb mai autóban használt sín 60 centiméter hosszú és préseléssel készül, a hosszabb sínek készítése pedig új szerszámokat igényelne és drágább lenne. Más a helyzet a hengerlésnél, ahol a hossz növekedése nem okoz problémát.
A hengerléssel az alkatrészek gyártási ideje is megfelelő szinten tartható, egy perc alatt akár 200 méternyi anyag is feldolgozható. A sebesség ugyan csökken a hegesztéssel, vágással vagy lyukasztással, egy küszöbbe azonban így is négy-öt teljesen kész profil gyártható le percenként.
Reményteli kilátások
Grüllich a hengerlés autóipari alkalmazásának terjedését jósolja. Meglátása szerint az autógyártók a karosszéria-struktúra egyszerűsítésén és a költségek csökkentésén dolgoznak, aminek érdekében a beszállítókkal egyre szorosabb együttműködést folytatnak.
„A járműplatformok elektromos és autonóm járművekhez igazítása sok lehetőséget tartogat a hengerelt alkatrészeknek” – fogalmazott Grüllich. „Ezzel az eljárással pontos, skálázható elemek és struktúrák készíthetőek, amik teljesítik ezen járművek funkcionális, valamint gyártási követelményeit, miközben a rugalmas termelést is támogatja.”