Trend Forradalmi: gyémántokat használnak a gyorstöltéshez

Forradalmi: gyémántokat használnak a gyorstöltéshez

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.05 13:21

Forradalmi: gyémántokat használnak a gyorstöltéshez

Fotó: fraunhofer.de

A kutatók szerint mivel a gyémántot páratlan hővezető képesség jellemzi, ideális a nagy teljesítménysűrűségű elektronikus alkatrészek hűtésére, például a processzorokban, a félvezető lézerekben vagy az elektromos járművekben használt alkatrészek hűtésére.

Hirdetés

A Fraunhofer USA kutatóinak sikerült olyan szintetikus gyémántból készült, ostyavékony nanomembránokat kifejleszteniük, amelyeket elektronikus alkatrészekbe lehet beépíteni, ahol akár tízszeresére csökkenthetik a helyi hőterhelést. Így növelhető az elektromos autók vezetési teljesítménye és élettartama. Az akkumulátor töltési ideje is jelentősen csökken.

Jelenleg a hűtőbordák általában réz- vagy alumíniumlemezekből készülnek, amelyek megnövelték a hőt termelő alkatrészek hőleadó felületét, így megelőzve a túlmelegedésből eredő károsodásokat. A kutatók szintetikus gyémántokból nanomembránokat fejlesztettek ki, amelyek vékonyabbak, mint egy hajszál, és közvetlenül az alkatrészekbe építhetők be az elektromos járművek teljesítményelektronikájának hűtésére, amelyek a vontatási energiát az akkumulátorról az elektromos motorra továbbítják, és az áramot egyenáramról váltóárammá alakítják.

A hőtűrés javítása további hatással van az elektromos autók hatékonyságára, élettartamára és közúti teljesítményére, valamint lehetővé teszi a nagyobb töltési sebességet. A kutatók szerint „a gyémántmembránok hozzájárulnak az ötször nagyobb töltési sebességhez".

Hogyan kell ezt elképzelni?

Az ostya létrehozása úgy történik, hogy „a polikristályos gyémánt nanomembránt egy különálló szilícium ostyán növesztik, majd leválasztják, megfordítják és a gyémántréteg hátoldalát elmarják". A végeredmény ezután egy szabadon álló, sima gyémánt, amelyet alacsony, 80 Celsius-fokos hőmérsékleten fel lehet melegíteni, majd ezt követően az alkatrészhez rögzíteni.

„Ezt a közbenső réteget szeretnénk helyettesíteni a gyémánt nanomembránnal, amely rendkívül hatékonyan képes a hőt a rézre továbbítani, mivel a gyémántot vezető pályákká lehet feldolgozni. Mivel a membránunk rugalmas és szabadon állítható, bárhol elhelyezhető az alkatrészen vagy a rézen, vagy közvetlenül a hűtőkörbe integrálható" – magyarázta Dr. Matthias Mühle, a Fraunhofer USA Center Midwest CMW gyémánttechnológiák csoportjának vezetője, akit az electrive.com idéz.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink