Trend Fenntarthatóbb e-autózást hoz a vezeték nélküli akkumenedzsment

Fenntarthatóbb e-autózást hoz a vezeték nélküli akkumenedzsment

autopro.hu/V.M. | 2022.03.21 10:19

Fenntarthatóbb e-autózást hoz a vezeték nélküli akkumenedzsment

Fotó: Analog Devices

Az akkumulátormenedzsment rendszer folyamatosan figyeli az elektromos autó telepének állapotát, ezzel a jármű létfontosságú elemét képezve, ugyanakkor a nagy kábelezési igényből fakadóan a mai formája több problémát is felvet. A félvezetőtechnológiákkal és jelfeldolgozással foglalkozó amerikai Analog Devices (ADI) ezt felismerve fejlesztette ki vezeték nélküli akkumulátormenedzsment rendszerét.

Hirdetés

Az ADI vezeték nélküli akkumulátormenedzsment rendszerével (wBMS) az akkumulátorok 90 százalékkal kevesebb vezetékezéssel készíthetőek el. Hogy ez miért is jó, már rögtön az összeszerelésnél kiütközik. A sok kábel beépítése munkaigényessé teszi a telepek készítését, továbbá az eltérő akkumulátorok gyártásához többféle kábelcsomagot is készleten kell tartani.

„A vezeték nélküli kommunikációs technológia bevezetésével lényegében egy csatlakozásoktól mentes akkumulátort kapunk, aminek összeszerelése teljes mértékben gépesíthető” – mutatott rá Gina Aquilano, az ADI technológiai vezetője az Automotive Manufacturing Solutions szaklapnak nyilatkozva. Hozzátette, hogy tesztek során kiderült, a vezetékek eltávolításával 70 százalékkal csökkenthető az összeszerelési idő.

Ezenkívül a kevesebb kábel az új autómodellek fejlesztését is gyorsítja, továbbá támogatja az akkumulátorkoncepciók skálázhatóságát.

Kisebb tömeg

A wBMS technológiájával az akku vezetékezésének hossza tizedére csökkenthető, miközben felszabadítható a belső térfogat 15 százaléka. Ez magával vonja a tömeg csökkentését, ami különösen jól jön az elektromos versenyautók esetében, melyeknél tényleg minden egyes kiló számít.

Nem véletlen, hogy a Lotus is a wBMS technológiát választotta a saját elektromos architektúrájának tervezéséhez. A tömegcsökkentésen kívül a megoldás azt is lehetővé fogja tenni, hogy az akkumulátort illesszék az architektúrába, ahelyett, hogy fordítva, az akkumulátor köré terveznék a járműveket.

Újabb lépés a fenntarthatóság felé

A kevesebb vezeték az újrahasznosítást is megkönnyíti azáltal, hogy leegyszerűsíti az akkumulátor szétszerelését. Ezenkívül a wBMS technológia azáltal is támogatást nyújt, hogy a szállítás és raktározás ideje alatt folyamatosan figyeli az újrahasznosításra vagy újrahasználatra váró akkumulátorok állapotát.

Mindez különösen fontos annak fényében, hogy az autógyártók az akkumulátorok minél szélesebb körű újrahasználatát és újrahasznosítását próbálják megvalósítani a fenntarthatósági céljaik elérése érdekében.

Végül de nem utolsó sorban, az akkumulátorok könnyebb szétszerelése azt jelenti, hogy a javítások, azok részeként a hibás cellák cseréje is könnyebben elvégezhető.

A wBMS és a hasonló, innovatív megoldások fontosságát aláhúzta Daniel Harrison autóipari elemző is. Szerinte az akkumulátormenedzsment rendszerek, különösen azok szoftveres tartalma egyre fontosabb szerepet töltenek be a termékdifferenciálásban, mivel fontos meghatározói az akkumulátor teljesítményének és a teljes villanyautós élménynek.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink