Trend Európában egyedülálló vezetéssegédet kínál a Ford

Európában egyedülálló vezetéssegédet kínál a Ford

autopro.hu | 2023.04.30 04:17

Európában egyedülálló vezetéssegédet kínál a Ford

Fotó: Ford Magyarország Mynewsdesk

A Ford döntő fontosságú mérföldkőhöz érkezett egy 2-es szintű fejlett vezetéssegítő rendszer bevezetésével, amely hatósági engedéllyel használható Nagy-Britannia autópálya-hálózatán. Ez az első ilyen rendszer, amit Európában engedélyeztek.

Hirdetés

Ma már 193 ezer Ford és Lincoln fut az utakon, amelyeket felszereltek a BlueCruise rendszerrel, és ezeket az autókat eddig összesen 102 millió kilométernyi távon vezették kézhasználat nélkül a tulajdonosaik az USA-ban és Kanadában.

Most, hogy az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma zöld utat adott a Ford BlueCruise rendszernek, az erre alkalmas Mustang Mach-E modellek is használhatják az „engedd el, és figyelj” vezetéstechnológiát Anglia, Skócia és Wales 3700 kilométernyi, előre feltérképezett autópályáin.

A BlueCruise új szintre emeli a fejlett vezetéssegítő rendszerek kínálta kényelmet. A berendezés az útra felfestett jelzések, a sebességhatárra figyelmeztető táblák és az állandóan változó forgalom folyamatos monitorozásával vezérli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a sávtartást, és biztonságos követési távolságot tart – sőt közlekedési dugó esetén akár állóra is fékezi az autót. Mindemellett kifinomult infrás kameratechnológia ellenőrzi, hogy a vezető figyelme nehogy elkalandozzon.

Mérföldkőnél az iparág

„Nem minden nap jelenthetjük ki, hogy nagy lépést tettünk a jövő felé, de az egész iparág számára fontos mérföldkő, hogy a Ford BlueCruise lett az első, kézhasználat nélküli vezetést biztosító rendszer, amit engedélyeztek egy európai országban” – nyilatkozta Martin Sander, a Ford Model e, Európa vezérigazgatója. „A modern autópályákon még a legmagabiztosabb vezetők is elfáradnak, sokan pedig egyszerűen szoronganak az itteni forgalomban. A BlueCruise elvégzi a munka egy részét, hogy a vezetés kevésbé legyen megterhelő, és a Ford-tulajdonosok kissé magabiztosabban és kényelmesebben autózhassanak.”

A 2023-as Ford Mustang Mach-E vásárlói az elsők Nagy-Britanniában, akik előfizetéssel aktiválhatják BlueCruise-t. Az első 90 napnyi használat díja benne van az autó árában, ezután pedig 17,99 font (mintegy 7700 forint) havi díjért élvezhetik a rendszer kényelmét a hosszú autóutakon és családi nyaralásokon.

A Ford világszerte több mint 1,1 millió kilométeren át tesztelte a fejlett vezetéssegítő rendszerét, hogy az autósok ösztönösen és magabiztosan használhassák a BlueCruise technológiát, amely segít a vállalatnak a mobilitási megoldások élvonalába lépni. A Ford arra készül, hogy (ahol azt a jogszabályok megengedik) további európai országokban is aktiválja a BlueCruise rendszert, amit a következő évek során újabb Ford modellekbe is beépít majd.

Maximális biztonság

A BlueCruise a Ford Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájára épül, ami a megengedett sebességhatáron belül automatikusan tartja a forgalom tempóját, és szükség esetén akár állóra is fékezi a járművet. A kézhasználat nélküli vezetés az autópályák erre engedélyezett Blue Zone szakaszain lehetséges; itt a vezetők elengedhetik a kormánykereket, ha közben folyamatosan figyelik az utat.

A kézhasználat nélküli vezetésre váltás előtt a BlueCruise-képes járművek ellenőrzik, hogy az útfelületre felfestett jelzések jól láthatók, hogy a vezető az autó előtti útszakaszt nézi, és hogy minden más körülmény megfelelő.

Fotó: Ford Magyarország Mynewsdesk

A legfeljebb 130 kilométer/órás sebességig használható BlueCruise radarokkal és kamerákkal érzékeli és tartja az autó sebességét és pozícióját. Az úttestre felfestett jelzéseket és a sebességkorlátozásra figyelmeztető táblákat egy előre tekintő kamera figyeli, a vezető arca felé pedig egy infrakamera irányul a műszeregység alól, ellenőrizve szemmozgását és fejtartását (még akkor is, ha napszemüveget visel), ezzel biztosítva, hogy folyamatosan figyelje a forgalmat.

Ha a rendszer úgy találja, hogy a vezető nem az utat nézi, figyelmeztető jelzést ad. Ez először a műszeregységen jelenik meg, utána hangjelzésre vált, majd a BlueCruise aktiválja a fékeket, végül pedig lelassítja az autót, miközben folyamatosan kormányoz. Ugyanez történik, ha a vezető nem teszi vissza a kezét a kormánykerékre, amikor az autó kilép egy Blue Zone útszakaszról.

A Ford együttműködik a hatóságokkal, és vizsgálja annak lehetőségét, hogy a BlueCruise rendszert egy jövőbeli Ford Power-Up szoftverfrissítésen keresztül is telepíthesse az opcionális Tech Pack vagy Tech Pack + csomaggal felszerelt Mustang Mach-E modellekre, amelyek még 2023 előtt készültek.

Sikeres európai tesztek

A Ford mérnökei 160 ezer kilométeren át tesztelték az európai utakon a legújabb generációs vezetéssegítő rendszereket – köztük a BlueCruise-t –, és ehhez a távhoz hozzáadódik még az a mintegy 965 ezer kilométer is, amit a rendszer az elmúlt két évben teljesített az USA és Kanada útjain. A Nagy-Britanniában folytatott minősítő tesztek során bebizonyosodott, hogy a BlueCruise magabiztosan kezeli azokat a helyzeteket, amelyekkel egy autós a mindennapok során szembesül, például a lekopott útjelzéseket, a rossz időjárást vagy az útjavítási munkákat.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink