Trend Elveheti ez a technológia a taxisok munkáját?

Elveheti ez a technológia a taxisok munkáját?

autopro.hu/Sz.K. | 2023.10.21 08:18

Elveheti ez a technológia a taxisok munkáját?

Fotó: Waymo Press

A Cruise és a Waymo bebizonyította, hogy a teljesen automatizált taxi technológia bizonyos körülmények között működőképes, de a szolgáltatások továbbra is inkább újdonságnak számítanak, mint versenyképes alternatívának.

Hirdetés

Annak ellenére, hogy Elon Musk éveken keresztül ígérte, hogy a Tesla-tulajdonosok képesek lesznek kiküldeni járműveiket, hogy robotaxiként pénzt keressenek, a vezető elektromosautó-gyártó nem sokkal van közelebb e képesség megvalósításához, mint 2016-ban volt. Ehelyett 2023 szeptemberében jelenleg csak a Waymo és a Cruise kínál teljesen vezető nélküli fuvarozó szolgáltatásokat a közutakon.

A Waymo 2020 októbere óta kínál fizetős sofőr nélküli fuvarokat a nyilvánosság tagjainak az Arizona állambeli Chandlerben, amit azóta gyakorlatilag az egész phoenixi metropoliszra kiterjesztett. Idén nyáron a Kaliforniai Közüzemi Bizottság engedélyt adott a Waymónak és a Cruise-nak arra, hogy elindítsa a 24/7-es szolgáltatást San Francisco egész városában. A Waymo augusztus közepén állt ott üzembe.

A Cruise 2022 júniusában indította el fizetős szolgáltatását, amely San Francisco mintegy egyharmadát fedi le az éjszakai órákban. Tavaly december óta a Cruise már Phoenix külvárosaiban és a texasi Austinban is elérhető. Az olvasók valószínűleg hallottak a San Franciscóban tapasztalt kihívásairól: járművek csoportjai egyazon háztömbben rekedtek, a robotaxik összezavarodva akadályozták a forgalmat, késleltették a mentőszolgálatokat és nedves betonba hajtottak. Ez vezetett oda, hogy a Cruise felére csökkentette a több mint kétszáz járműből álló San Francisco-i flottáját, amíg a vállalat kezeli a problémákat.

Austinban a Cruise sokkal kisebb flottát üzemeltet. A fuvarok 20:00 és 5:30 között bármikor elérhetőek. Ebben az időszakban körülbelül 8-10 sofőr nélküli autó járja a Colorado folyótól északra fekvő várost, és várja az utasokat.

Problémák és akadályok

A fuvar igénylése nagyon hasonlít az Uber vagy a Lyft szolgáltatás igénybevételéhez. A Cruise okostelefon-alkalmazásba be kell írni az úti célt, és egy-két perc múlva a rendszer megmondja, hogy a robotaxi várhatóan mikor érkezik. Itt kezdődik a probléma. A kis flotta miatt jóval tovább kell várni a fuvarra, mint egy hagyományos taxira.

A Cruise járműveivel való utazás során az útvonaltervezés néhány szokatlanul széles kanyart eredményez. Beszámoltak olyanról, hogy egyszer egy másik Cruise jármű mellett haladtak el, amelyik az út közepén állt meg, és a vészvillogók villogtak. Jelenleg a hosszú várakozás és a kellemetlenségek miatt nem ajánlják a szolgáltatást. Egyelőre inkább újdonságnak számít, és azoknak lehet érdekes, akik szeretnék megtapasztalni az utazás egy jövőbeli, lehetséges változatát – írja a SAE International.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink