Trend Egyre kifinomultabbak a hidrogénüzemű motorok

Egyre kifinomultabbak a hidrogénüzemű motorok

autopro.hu/D.Á. | 2021.11.24 04:20

Egyre kifinomultabbak a hidrogénüzemű motorok

Befecskendező és gyújtógyertya a MAHLE Jet Ignition® előkamrájában | Fotó: MAHLE

Az üzemanyagcellás technológia mellett kecsegtető alternatíva a hidrogént égető motoroké is, ha környezetbarát autózásról van szó, hiszen nincs szén-dioxid-kibocsátás, és mérgező kipufogógázok sem keletkeznek. Felmerülnek azonban komoly hiányosságok is, ezeket igyekszik kiküszöbölni többek között a Mahle.

Hirdetés

A hidrogén – magától értetődően – nem tartalmaz szenet, így az azt égető motornak szinte nincs emissziója. Az egyetlen kivétel azok a nitrogén-oxidok, amelyeket a levegőben lévő nitrogén oxidációja okoz a magas hőmérsékletek hatására. Ahhoz, hogy elegendő teljesítményt lehessen belőle kinyerni, a hidrogénüzemű motornak nagyon nagy kompresszióval kell dolgoznia, ez azonban a NOx emisszió szempontjából túl magas égési hőmérsékletekhez vezet. A jelenséget ellensúlyozandó rendkívül szegény, azaz nagy mennyiségű levegő mellett kevés hidrogént használó keveréket állítanak be a gyártók, ez azonban újabb problémához vezet: instabil lesz az égés, így ismét a kompresszióviszony csökkentése lenne indokolt.

Erős, stabil, takarékos

Az ördögi kört a Mahle Jet Ignition® (MJI) oldhatja fel. A rendszert eredetileg benzinmotoros hibrid hajtásláncok teljesítményének növelésére fejlesztette ki a Mahle. Az MJI technológia egy úgynevezett előkamrát használ az égéstérben, amelyben a gyújtógyertya és egy tüzelőanyag-befecskendező foglal helyet. Mivel az extrém szegény hidrogén-levegő keveréket nem lehet elég stabilan begyújtani, ezért az előkamrában egy lokálisan dúsabb, kis mennyiségű keveréket gyújtanak be. Ezen égés nyomán nagy energiájú szúróláng lövell ki az előkamra nyílásaiból, amely már képes begyújtani a henger fő hidrogén-levegő töltetét, és gondoskodik róla, hogy az egyenletesen teljes mértékben elégjen, így nincs szükség a kompresszió csökkentésére.

Csúcstechnika 50 éves alapokon

A technológia alapjai már a ’70-es években megjelentek a Honda egy fejlesztésében, ma pedig a Forma-1-es motorokban is hasonló rendszer működik. A Mahle MJI technológiáját a Liebherr Machines Bulle fejlesztette tovább, hogy az a H964 és H966 típusú motorjaiban hidrogénnel is alkalmazható legyen. Ezek építőiparban használt nehéz munkagépeket hajtanak, de elképzelhető, hogy az MJI a közúti járművekben is elterjed a jövőben. A Toyota már kísérletezik hasonló elképzeléssel a GR Yaris sportos motorjában, de a Bosch és a Ricardo is foglalkozik a témával — számolt be az Autocar.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink