Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
E-motorok újrahasznosítását forradalmasítaná a Nissan
A Nissan és a japán Vaszeda Tudományegyetem egy olyan közösen fejlesztett újrahasznosítási eljárás tesztelését kezdte meg, amivel nagy hatékonysággal lehet magas tisztaságú ritkaföldfémeket visszanyerni az elektromos járművek villanymotorjaiból. Az együttműködők célja, hogy a mostani évtized közepére megkezdődhessen a technológia gyakorlati alkalmazása.
Az elektromos autókat mozgató villanymotorok többségében mágnesként ritkaföldfémeket, mint neodímiumot vagy diszpróziumot használnak. Az elektromos autók gyártásának felfutásával, azzal együtt a ritkaföldfémek iránti igény növekedésével egyre fontosabbá válik a kérdés, hogyan is lehetne csökkenteni a ritkaföldfémek használatát, valamint javítani a meglévő készletek kihasználtságát.
A Nissan 2010 óta arra törekszik, hogy a tervezés fázisában csökkentse az elektromos motorokba épített ritkaföldfémek használatát. Az előrehaladást jól szemlélteti, hogy a 2020-ban készült Note e-Powerben lévő mágnesek 85 százalékkal kevesebb ritkaföldfémet tartalmaznak, mint egy 2010-ben gyártott Leaf mágnesei.
Emellett a japán OEM már ma is végzi elektromos motorok újrahasznosítását, azonban a több lépésből – köztük manuális szétszerelésből – álló folyamatot muszáj egyszerűbbé és gazdaságosabbá tenni az újrahasznosítási arány javítása érdekében.
Megszületett a megoldás
A Nissan 2017-re visszanyúló együttműködést folytat a Vaszeda Tudományegyetemmel, amivel 2020-ra kifejlesztett egy pirometallurgiai, vagyis hőkezelésen alapuló fémkinyerési eljárást, ami nem igényel kézi szétszerelést.
A lentebbi videóban is bemutatott eljárás első lépéseként a motor forgórészét nyersvas és cementáló anyag jelenlétében legalább 1400 Celsius fokra melegítik, hogy megolvadjon. Ezt követően vas-oxid hozzáadásával oxidálják az olvadékban lévő ritkaföldfémeket, amik kiválását egy ezután hozzáadott bóralapú adalék segíti. A következő fázisban az olvadt fémkeverék kettő folyékony rétegre oszlik, felül a már eltávolítható oxidált ritkaföldfémekkel, alul a nagyobb sűrűségű vas-karbon ötvözetekkel.
A tesztek során a módszerrel a motor ritkaföldfém-tartalmának 98 százalékát sikerült visszanyerni, miközben az újrahasznosítási folyamat idejét megfelezték azáltal, hogy nincs szükség a mágnesek mágnestelenítésére, illetve a kézi le- és szétszerelésükre.
A következőkben a Nissan és partnere folytatni fogják a technológia tesztelését, valamint az azon alapuló gyakorlati applikációk fejlesztését.
Ezért fontos az újrahasznosítás
A ritkaföldfém-készletek újrahasznosítás általi jobb kihasználására több tényező is ösztönzi a Nissant, más vállalatokat és még a politikát is. A bányászat környezetkárosító hatásán kívül ott van a nyersanyagárak káros ingadozása, illetve az olyan országoktól függés csökkentése, melyek a bányák vagy a mágnesgyárak nagy részét birtokolják. Ilyen Kína is, ahol jelenleg a ritkaföldfém mágnesek 90 százaléka készül, és amivel szemben saját ipara fejlesztésével nyerne önállóságot az Európai Unió.