Trend E-motorok fejlesztését segíti a Continental

E-motorok fejlesztését segíti a Continental

autopro.hu/V.M. | 2023.02.23 04:20

E-motorok fejlesztését segíti a Continental

Fotó: Continental Press Releases

A Continental egy új rotorpozíció-szenzort fejlesztett ki az elektromos autókban használt elektromos motorokhoz. A német autóipari beszállító szerint terméke több előnyt is kínál a ma használt hasonló szenzorokkal szemben, miközben villanymotorok széles skálájába építhető be.

Hirdetés

Az e-motor Rotorpozíció-Szenzor (eRPS) nevet viselő szenzor feladata, hogy pontosan érzékelje a villanymotor forgórészének pozícióját. Ez lehetővé teszi a motor hatékonyabb és simább működését.

A mai pozíciószenzorok gyakran indukciós elven működnek, ami azzal jár, hogy az érzékelőket minden szinkronmotorhoz külön-külön kell beállítani. Ezzel szemben az eRPS egy sztenderdizált megoldást nyújt, ami minden szinkronmotorba könnyedén beépíthető a póluspárok számától függetlenül – áll a Continental közleményében.

A vállalat a fejlesztése további előnyeiként említi, hogy az a mai indukciós elvű szenzoroknál kompaktabb és 40 százalékkal könnyebb.

A cél a vezetőszerep

A Continental nagy reményeket fűz a 2025-ben gyártásba kerülő érzékelőjéhez, ahogy az Laurent Fabre, a vállalat passzív biztonsági és szenzortechnológiai vezetőjének nyilatkozatából is kitűnik: „A Continental a főtengely-jeladók vezető szállítói között van ma. Az eRPS bemutatásával ideális pozícióban vagyunk ahhoz, hogy az elektromos motorokhoz tervezett pozíciószenzorok esetében is a vezető beszállítók egyikévé váljunk.”

Ahhoz, hogy a szinkronmotorok a lehető legnagyobb hatékonysággal működjenek, elengedhetetlen a rotor helyzetének pontos ismerete, ami különösen fontossá teszi a Continental által is fejlesztett szenzorokat. Míg az indukciós elven működő rezolver érzékelők viszonylag méretesek, addig az eRPS lapos és rövid külalakú, lehetővé téve a motor méretének csökkentését. Az örvényáramok elvét hasznosító eRPS-ben a jelfeldolgozást integrált áramkör végzi – ebből a redundanciát biztosítandó kettő is beépíthető.

Az eRPS szenzor

Az eRPS szenzor | Fotó: Continental Press Releases

Az eRPS nem csak a kerekeket mozgató nagy teljesítményű motorokba lesz beépíthető a Continental szerint, hanem az elektromos járművekben megtalálható más villanymotorokba is. Az egyik szóba jövő alkalmazási lehetőséget például a száraz, nem hidraulikus elven működő fékrendszerek jelentik.

Könnyű vele dolgozni

A szenzor, amely a rotor tengelyének teljes hosszában beépíthető, olyan formátumú outputtal rendelkezik, ami kevés utófeldolgozást igényel. „Az eRPS jeleivel sokkal könnyebb dolgozni, mint egy rezolverével. A mérési mód nagyon gyors, rendkívül robusztus, és ideális magas fordulatszámokhoz és gyorsulási értékekhez” – mondta el Laurent Fabre, a Continental passzív biztonsági és szenzortechnológiai üzletágának szenzor és alrendszeri termékközpontjának vezetője.

Az eRPS négypólusú motoroknál 0,5 fokos pontossággal képes megállapítani a szögfokértéket. Sebességben kifejezett működési tartományának felső határa 24 ezer fordulat/perc, amivel a Continental szerint a jövőben készülő elektromos autók igényeit is képes lesz kiszolgálni. Az érzékelő tartósan -40 és 140 Celsius fok között képes működni, de rövid ideig akár 155 Celsius fokos hőmérsékletet is elvisel.

Magyarországon a Continental technológiai vállalat a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó mesterséges intelligencia fejlesztő központtal, egy járműdinamikai fejlesztőközponttal és tesztpályával, hat gyárral, illetve egy regionális gumiabroncs kereskedelmi központtal van jelen. Hazánkban a vállalat mintegy 8 ezer munkatársat foglalkoztat. A Continental folyamatosan és nagy mértékben járul hozzá a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. Mindezt teszi fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és infotainment megoldások biztosításával, valamint a járműelektronika, műszaki elasztomer-termékek fejlesztésével, ipari szállítási megoldások gyártásával és gumiabroncsok értékesítésével. Magyarországon a Continental Csoport mindhárom üzleti szektorával jelen van. Az autóipari és a gumiabroncs szektorokhoz tartozó, valamint az ipari megoldásokat szállító ContiTech vállalatok tevékenységet folytatnak Budapesten, Budaörsön, Makón, Nyíregyházán, Szegeden, Vácon és Veszprémben.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink