Trend E-autókkal tisztítaná a levegőt az Audi

E-autókkal tisztítaná a levegőt az Audi

autopro.hu/Ó.B. | 2022.10.24 04:20

E-autókkal tisztítaná a levegőt az Audi

Fotó: Audi MediaCenter

Egy kísérleti projekt keretében az Audi a Mann+Hummel beszállítóval együttműködve olyan részecskeszűrőt fejleszt elektromos autókhoz, amely mind vezetés, mind töltés közben segíti a városok levegőminőségének javítását.

Hirdetés

Függetlenül a jármű hajtásrendszerétől, a közúti forgalomból származó finom por 85 százalékának a fék, a gumiabroncs vagy az út kopása az okozója. A legkisebb porrészecskék, amelyek szabad szemmel alig láthatóak, mindössze 10 mikrométer átmérőjűek, éppen ezért könnyen belélegezhetőek. Az elmúlt évben az Egészségügyi Világszervezet a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb szálló por határértékeket javasolt, de szakértők szerint Németország számos városi területén lehetetlen lenne betartani ezeket az új értékeket.

Passzív szűrés vezetéskor, aktív szűrés töltéskor

Az Audi a fenntarthatóságot helyezi tevékenysége középpontjába. Közleménye szerint a Mann+Hummel beszállítóval együtt most kifejlesztett egy szűrőt a jármű elülső részéhez, amely képes összegyűjteni a környezetében lévő részecskéket. A technológia az autó saját részecske-kibocsátásán kívül a más járművekből származó port is képes kiszűrni a levegőből.

A kísérleti projektet 2020-ban indították el, és négy évig fog tartani – magyarázta Fabian Groh, az AUDI AG kiegészítőrendszer-fejlesztési projektmenedzsere. „Ez a részecskeszűrő a példája a mindenki javát szolgáló innovációs törekvésünknek és a specializált beszállítókkal való sikeres együttműködésnek” – mondta el Groh, hozzátéve, hogy várakozásaik szerint az általuk fejlesztetthez hasonló rendszerek egyszer kötelezőek lesznek.

A hűtőradiátor elé épített szűrő a már meglévő légáramlást hasznosítja, így csak néhány módosításra van szükség az autón, ami a költségeket is alacsonyan tartja. A szűrőelemet a kapcsolható hűtőlevegő-bemeneten keresztül vezérlik, és mechanikai funkciója a porszívóéra hajaz. Hasonló elv szerint a finom porszemcsék a szűrőben maradnak, míg a levegő át tud áramlani rajta.

Ez idáig a szűrőt az Audi e-tron tesztjárművekben használták. Menet közben a jármű mozgása révén passzívan szűr. A másik lehetőséget az álló töltés során történő szűrés jelenti. A már minden elektromos járműbe beépített ventilátor továbbítja a környező levegőt a hűtőn keresztül – a rendszer ezt a folyamatot használva, a finom porszűrő segítségével aktívan szűrheti a rajta átáramló levegőt. Ez kitűnő a városi környezetben való használathoz, ahol a részecskeszennyezés sokkal magasabb, mint a vidéki területeken.

Hosszas tesztekkel bizonyított hatékonyság

A tesztjárműveken végzett értékelések nemcsak a szűrők hatékonyságának elemzésére szolgáltak, hanem annak meghatározására is, hogy a technológia befolyásolja-e a jármű általános használatát. Az Audi e-tron több mint 50.000 kilométeres tartóssági tesztje után egyértelmű volt a válasz: a szűrőknek nincs negatív hatása az elektromos jármű működésére, beleértve a forró nyári napokon üzemelést és a villámtöltést is.

A rendszer annyira hatékony, hogy az Audi e-tron egy olyan erősen szennyezett városban, mint például Stuttgart is képes a részecskéket teljesen kiszűrni. A hatékonyság további fokozása érdekében az Audi a Mann+Hummellel együttműködik a rendszer különböző érzékelőkkel összekapcsolásában, valamint azt tervezik, hogy kifejlesztenek egy megjelenítési logikát, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy meghatározzák, mikor aktív a rendszer, és eddig mennyi részecskét szűrt az ki.

Szűrőrendszer sok újrahasznosított anyaggal

A szűrő könnyen karbantartható, és csak a szokásos szervizintervallum elérésekor kell cserélni. A teljes szűrőrendszer életciklus-elemzése kimutatta, hogy mindössze 14,9 kilogramm szén-dioxid kibocsátásáért felel, ezenkívül maga a szűrő 15 százalékban újrahasznosított anyagból áll, és a teljes rendszer 60 százalékban újrahasznosított.

Az Audi Hungaria Zrt. a magyar gazdaság meghatározó szereplője, hazánk egyik legnagyobb vállalata. A maroknyi csapattal elindult motorgyártás mára a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, ahol több mint 5 millió négyzetméteren 8000 motor készül naponta a Volkswagen konszern márkái számára. A győri üzemben 1998-ban indult az autógyártás, ma az Audi TT és Q3 modellek készülnek ott. A gyár 2001 óta saját műszaki fejlesztéssel is rendelkezik, továbbá 2005 óta Győrben működik Közép-Európa egyik legnagyobb szerszámgyára is, ahol szerszámok, gyártóberendezések készülnek az Audi szinte összes telephelye számára, valamint alkatrészek is a Volkswagen konszern egyes modelljeihez. A gyár 2013 óta az autógyártás teljes vertikumát lefedi.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink