Trend Csak a balesetek egy részét akadályozhatják meg az autonóm járművek

Csak a balesetek egy részét akadályozhatják meg az autonóm járművek

autopro.hu/V.M. | 2020.06.11 08:20

Csak a balesetek egy részét akadályozhatják meg az autonóm járművek

Fotó: Uber

Az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Biztosítási Intézete (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) egyik tanulmánya szerint az autonóm járművek valószínűleg csupán a balesetek harmadát fogják tudni megakadályozni.

Hirdetés

A balesetek 94 százalékát emberi hiba okozza, és a technológia állandó fejlődése ellenére, az önvezető járművek nem lesznek képesek megakadályozni minden baleset bekövetkezését.

Az IIHS ötezernél is több, az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal által dokumentált esetet vizsgált meg. Jessica Cicchino, a szervezet alelnöke és a kutatás egyik közreműködője kifejtette, hogy a teljesen önvezető autók vélhetően jobbak lesznek a veszélyhelyzetek felismerésében, mint az emberek, de ez önmagában nem elég a balesetek egy jelentős részének elkerüléséhez.

Más közlekedők is okozhatnak bajt

A Forbes cikkéből kiderül, hogy az autonóm járművek sikeresek lehetnek például a rossz látási viszonyokra, a figyelmetlenségre, az alkoholos befolyásoltságra, a vezetés közbeni elalvásra vagy az egészségügyi problémákra visszavezethető balesetek elkerülésében. Ugyanakkor gondot jelenthet számukra a más közlekedők okozta veszélyhelyzetek kezelése, hiszen nem elég azokat észlelniük, időben reagálniuk is kell rájuk. Cicchino erre azt a példát hozta fel, mikor egy kerékpáros az autó elé hajt, ám a jármű már nem tud elég gyorsan reagálni a baleset elkerüléséhez.

Az elkerülhető balesetek számát a járművek programozása is befolyásolja. Ha a járművek minden közlekedési szabályt betartanának, az pozitív hatással lenne az eredményekre, ám ha az emberek a megengedettnél gyorsabban akarnak utazni, a gyártók lehet, hogy be fogják adni a derekukat.

Alexandra Mueller, az IIHS egyik kutatója elmondta, hogy az elemzésük szerint létfontosságú lenne, hogy a tervezők a biztonságot részesítsék előnyben a vezetői preferenciákkal szemben, amennyiben azt szeretnénk, hogy az autonóm járművek valóban biztonságosabbak legyenek az emberi vezetőknél.

Kiemelt Partnereink