Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bírják töltéssel? Az e-autózás veszélyei
2035 után is maradhatnak ugyan a belső égésű motorok az új autókban az Európai Unióban, ám ettől még az elvárás és a fő irány az elektromos átállás – több nagy gyártó már teljesen elkötelezte magát az elektromobilitás mellett. Hiába nem lesz tiltás, a túl gyors átalakulás így is katasztrofális következménnyel járhat: nem biztos, hogy lesz elég akkumulátor az autók számára.
Az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a magyar járműipari szervezetek üdvözölték az EU döntését, aminek értelmében megmaradt a technológiai szabadság, és maradhatnak a belső égésű motorok az új autókban – igaz, fosszilis tüzelőanyagok (így például dízel és benzin) nélkül. Bár ez a lépés segíthet az alternatívák fejlesztésében, ettől még a következő években az elektromos átállásé lesz a terep. Ezzel viszont lehetnek gondok.
Arno Antlitz, a Volkswagen pénzügyi igazgatója arról beszélt a Reuters hírügynökség szerint, hogy a megfelelő mennyiségű akkumulátorok előállítása nagyon komoly kihívás az autóipar számára, és akár a gátja is lehet az elektromos autók terjedésének. Mint ismert, a Volkswagen ennek jegyében saját akkugyárakat épít, hogy ne a beszállítóin múljon az elektromos autói ellátása. A konszern vállalatai – így például az Audi Hungaria is – a 2030-as évek elejétől kezdve Európában csak elektromos autókat kíván forgalmazni és gyártani.
A Portfolio cikkében emlékeztet rá, hogy Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója már a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy várakozásaik szerint 2024-2025-ben akkumulátorhiány fogja sújtani az autóipart. Indoklása szerint ez lehet az az időszak, amikor az autógyártók megpróbálják érdemben felpörgetni az elektromos autók eladását, amelyhez viszont nem állnak majd rendelkezésükre a megfelelő akkumulátor-gyártó kapacitások. Egy másik probléma a nemesfémek – elsősorban, de nem kizárólag a lítium, a kobalt és a nikkel – rendelkezésre állása lehet.
Egy erőforrás, amiben Magyarország jól áll
Az akkumulátorgyártás tehát jelenleg az egyik legfontosabb kérdés a járműiparban. Ebből a szempontból Magyarország jó helyzetben van: több üzem is működik már hazánkban (például Gödön és Komáromban), illetve több beruházás van folyamatban (szintén Komáromban, valamint többek között Iváncsán), aminek köszönhetően már-már nagyhatalomnak számít az ország akkugyártásban.
Szijjártó Péter egy júniusi beruházásbejelentésen elmondta: az ország a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik Kína és az Egyesült Államok után, ez ráadásul a jelenlegi évi 50 gigawattóráról 2025-re 150 gigawattórára emelkedik. Az elektromos akkumulátorok exportjában Magyarország a világranglista ötödik helyén áll.
Ez az egyébként is jó helyzet lehet még tovább javulhat, amennyiben a Volkswagen hat európai akkugyárából az egyik Magyarországon épül fel – ebben a kérdésben döntés még nem született, de annyi bizonyos, hogy Kelet-Közép-Európában lesz a gyár.
Uniós stratégia
Maroš Šefčovič az Európai Akkumulátorszövetség megbízott vezetője tavasszal elmondta, az EU tagállamaiban húsz gigagyár létrehozása zajlik. Mint fogalmazott, 2030-ra évente tizenegy millió elektromos autó meghajtásához elegendő akkumulátort kell gyártani az unióban, azonban ő is kitért a kihívásokra: „az európai akkumulátor-sikertörténet fenntartása ugyanakkor nagyban függ attól, hogy képesek vagyunk-e szembenézni a legsürgetőbb problémákkal – a kritikus nyersanyagok és készségek hiányával –, és képesek vagyunk-e egy szisztematikusabb megközelítés elsajátítására” - mondta.
Az európai akkugyártás felpörgetéséhez az uniós szakemberek szerint 800 ezer embert kell át- vagy kiképezni 2025-re. Az ezt a célt szolgáló programban Magyarország is részt vesz.
Van hová növelni az akkumulátorgyártást Európában, a kontinens lemaradása ugyanis hatalmas: a Bloomberg zöldenergiával foglalkozó részlegének 2021-es cikke szerint az akkumulátorcellák gyártásában 77, az akkumulátor-alkatrészek gyártásában pedig 60 százalékos a kínaiak piaci részesedése.
Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!