Trend Bemutatkozott a Toyota új, hidrogénes versenyautója

Bemutatkozott a Toyota új, hidrogénes versenyautója

autopro.hu/Sz.K. | 2023.03.15 12:23

Bemutatkozott a Toyota új, hidrogénes versenyautója

Fotó: Facebook/YamahaMotorAus

Február 23-án Oyamában egy folyékony hidrogénnel üzemelő GR Corolla Super Taikyu tesztfutamot hajtott végre. Ez volt az autó első nyilvános szereplése, és az első alkalom, hogy a gyártó folyékony hidrogénnel működő járműve versenypályára került.

Hirdetés

Míg a korábbi Super Taikyu versenyeken induló GR Corollák gáznemű hidrogénnel működtek, ezen a hivatalos teszten a GR Corolla folyékony üzemanyagot használt. Az autó a nap folyamán három futamot teljesített. Ez a teszt valódi versenykörülményeket szimulált, beleértve a pálya más autókkal való megosztását és a meghatározott időn belüli tankolást.

„A belső égésű motor jövőjének megteremtéséért küzdünk, egy olyan technológiával, amelyet az autók számára megvalósíthatatlannak tartanak, a -253 Celsius-fokos, eddig ismeretlen területen. Bár még számos akadály áll előttünk, a gáznemű hidrogénhez hasonlóan reméljük, hogy a versenypályán végzett agilis fejlesztésünk a mindennapi autókban is visszaköszön majd” – nyilatkozta Masahiro Sasaki, az autó pilótája.

A fejlesztés folyamatban van, és a csapat célja, hogy a 2023-as Super Taikyu szezonban versenyezni tudjon. Ezzel felgyorsítja az üzemanyag-választék bővítésére irányuló erőfeszítéseket a szén-dioxid-semlegesség érdekében.

Gyorsan eljutottak idáig

2022 márciusában, a Mie prefektúrában található Suzuka Circuit pályán rendezett Super Taikyu nyitóversenyen a Toyota bejelentette, hogy folyékony hidrogénnel működő jármű kifejlesztésébe kezdett. Három hónappal később, a Fuji Speedway-en rendezett második fordulóban a csapat bemutatott egy fedélzeti rendszert és egy mobil állomást a folyékony hidrogén számára.

A folyékony hidrogéntartályok és egyéb alkatrészek tesztelését és jóváhagyását követően október végén a járművet sikeresen feltöltötték hidrogénnel, és tesztvezetésre indították.

Novembertől kezdve a csapat pályabejárásokat tartott, hogy a folyékony hidrogénrendszerrel kapcsolatos problémákat kiküszöböljék, és az autót versenykész állapotba hozzák. Idén a hangsúly a technológia és a személyzet tökéletesítésén van, azzal a céllal, hogy a Super Taikyu versenyen egy folyékony hidrogénnel hajtott autóval indulhassanak.

Ezért jobb, mint a gáznemű hidrogén

Tavalyig a hidrogénüzemű Corollák gáznemű hidrogénnel működtek. A folyékony üzemanyaggal való üzemelés azonban általánosságban növeli az egységnyi térfogatra jutó energiasűrűséget és a hatótávolságot.

A gáznemű hidrogén esetében a tartályokat nagy nyomáson töltik, ezért henger alakúaknak kell lenniük. Ha azonban az üzemanyag folyékony állapotban van, nincs szükség arra, hogy a tartályok nyomás alatt legyenek. A jövőben az üzemanyagtartályokat a padló alá történő beépítéshez megfelelő alakúra alakíthatnák, ami a csomagolás hatékonyságának javítására ad lehetőséget.

Az üzemanyag gázról folyékonyra történő átállítása kompaktabb mobil hidrogénállomásokat is lehetővé tesz. A cseppfolyósítás csökkenti a szállító teherautók szükséges méretét, és kiküszöböli a 70 megapascal nyomásig fokozó létesítmények szükségességét. Ezáltal a töltőállomások alapterülete a gáznemű hidrogénhez szükséges alapterület negyedére zsugorodik. A benzinüzemű járművekhez hasonlóan a tankolás is megoldható a box területén. Mivel a tankolást már nem kell nyomás alatt végezni, több autó is feltölthető egymás után.

A Toyota a technológiai fejlődés ütemének felgyorsítására törekedve a jövőben olyan kihívásokra fog összpontosítani, mint az ultraalacsony, -253 Celsius-fokos hőmérséklet szinten tartása a tankolás és a tárolás során, valamint a tartályok felmelegedésével járó természetes párolgás kezelése.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink