Trend Automatizálja az előzést a Mercedes

Automatizálja az előzést a Mercedes

autopro.hu/S.A. | 2023.08.09 04:20

Automatizálja az előzést a Mercedes

Fotó: Mercedes-Benz Media

A fejlett vezetést segítő rendszerek (ADAS) már megszokottak, ám sokan az olyan funkciókat, mint a sávtartó asszisztens idegesítőnek tartják, és könnyen meglennének nélkülük. Az autógyártók, köztük a Mercedes is ennek ellenére folytatják az önvezető autók felé vezető utat.

Hirdetés

A Mercedes európai vásárlói mostantól automata előzési funkciót rendelhetnek az új E-osztályhoz. Észak-Amerikában a funkció már elérhető a C-osztályhoz, az E-osztályhoz, valamint az S-osztályhoz és az EQ sorozathoz is, de a Mercedes szerint az európai bevezetés előtt a rendszert először alkalmassá kellett tenni a helyi közlekedési viszonyok kezelésére.

A Mercedes automatikus sávváltó (ALC) rendszerével, ha az autó 80 és 140 kilométer/óra közötti sebességgel halad, és egy lassabb járművet észlel maga előtt, automatikusan sávváltást kezdeményezhet, feltéve hogy sávjelöléseket és „szerkezetileg elválasztott sávokat” (azaz osztott pályás utat) észlel. A rendszer végrehajthat egy teljes előzést, amennyiben a sávjelzések megfelelőek és elegendő szabad hely van.

A funkció használatához az autónak rendelkeznie kell MBUX Navigációval, és az úton, amelyen az automatikus sávváltást végzi, sebességkorlátozásnak kell lennie. A sofőrnek nem kell semmit tennie, hogy elindítsa a manővert, de a kezének végig a kormányon kell maradnia. A rendszer segíthet a lehajtókon navigálásban és az egyik autópályáról a másikra való áttérésben is.

Nagy előrelépés

Az ALC SAE Level 2-es, vagyis második szintű önvezetési képességgel bír, amely az utolsó szint, ahol akkor is a vezetőt lehet a jármű kezelőjének tekinteni, mikor az autó kormányoz, és a vezető lábai nincsenek a pedálokon. Ismerős példa erre még az adaptív sebességtartó automatika és az automatikus vészfékezés.

Az eggyel fejlettebb harmadik szintet úgy határozzák meg, hogy nem közvetlenül a vezető irányít, hanem bizonyos körülmények között maga az autó vezet. Ennek megvalósítása nagy ugrást követelne meg, éppen ezért az elmúlt néhány évben a mérnökök megalkották a „második szint-plusz” kifejezést. A Mercedes az ALC-t erre a szintre sorolja.

A sávváltás végrehajtása többsávos úton nagy előrelépés a sávtartó asszisztenst alkotó sávtartó és sebességtartó automatika keverékéhez képest, amely egyesíti a bizonyos fokig automatizált kormányzást, fékezést és gyorsítást. Ugyanakkor nem megy el odáig, hogy a sofőr levehesse kezeit a kormányról.

Messze még az önvezetés

A Mercedes megoldása azonban nem újdonság az iparágban. Amellett, hogy a Mercedes más piacokon már rendelkezik ezzel a funkcióval, a Teslákban is elérhető sávváltási funkció, míg a JLR még 2016-ban kifejlesztette a „vezető által segített előzés” manőver egy prototípusát – idézi fel az Autocar.

Azok, akiket nem ragad meg teljesen, vagy kicsit sem az önvezetés, megnyugodhatnak attól a tudattól, hogy az ADAS fejlődése révén robotautókkal megtelő utak sokkal lassabban fognak eljönni, mint azt elsőre gondolták.

Az, hogy a Mercedes-nek az európai utakhoz kellett igazítania a technológiáját jól mutatja, valójában mennyire bonyolult olyan önvezető járművet fejleszteni, amelyek működőképessége nincs túl sok feltételhez kötve.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink