Trend Autók után robotokba is kerülhet lidar

Autók után robotokba is kerülhet lidar

autopro.hu/D.Á. | 2021.08.14 12:20

Autók után robotokba is kerülhet lidar

Fotó: Pexels

Közös projektbe kezd az önvezető autók szegmensében tevékenykedő Aeva Technologies és a Nikon Corporation. A két vállalat ki akarja terjeszteni a LiDAR technológia szerepét az ipari automatizálás és metrológia terén.

Hirdetés

A Szilícium-Völgyben székelő Aeva vállalat egyedülálló lidar érzékelő technológiája mikronos pontosságú mérést tesz lehetővé. A Nikon precíz ipari automatizálási és metrológiai technikáival társítva ez lesz az első alkalmazás, amikor az Aeva nem önvezető autókhoz használja a lidart. A kaliforniai cég társalapító vezérigazgatója, Soroush Salehian izgatottan várja a közös munkát az ipari automatizálás nagy növekedési lehetőséggel kecsegtető iparágában. Az első terméküket 2025-ben tervezik piacra dobni. Salehian úgy véli, az Aeva frekvenciamodulált, folytonos hullámú (FMCW) 4D lidartechnológiája az automatizálási iparág élére törhet. A szoftvereiknek köszönhetően a szenzorok megállják majd helyüket az ipari robotikában, a szórakoztató elektronikában és az egészségügyben is. Az Aeva szenzorai Salehian elmondása szerint kisebbek és olcsóbbak a konkurenciáénál.

A lidartechnológiáról

A lézeres távolságérzékelés lényege, hogy a kibocsátott, majd tereptárgyakról visszaverődő lézernyalábot egy szenzor felfogja, és a visszaverődés ideje alapján kikalkulálja az objektum távolságát. A belépő szintű lidarrendszerek csak mélységet és az objektum fényvisszaverő képességét képesek mérni, az FMCW lidar azonban a folyamatos lézerkibocsátásának köszönhetően teljes képet ad a környezetről, sebességet is mér, valamint inerciális mérőegységgel is felszerelték a szenzor mozgásából adódó pontatlanságok kiküszöbölésére. Salehian elmondta, cége egychipes 4D lidar szenzora az objektumok minden pontjának távolságát és pillanatnyi sebességét képes mérni anélkül, hogy a hatótávolságból engedniük kellett volna, így sokkal kisebb energiaigénye van a rendszernek nagy hatótávok mellett. Az Aeva képes volt több lézersugarat integrálni egyetlen chipre, amelyek egyenként kétmillió pontot tudnak mérni másodpercenként, 300 méternél nagyobb távolságokon is.

Ez a technológia már most jelentős szerepet tölt be az önvezetés és fejlett vezetéstámogató rendszerek feltörekvő iparágában. Az Aeva elsősorban autógyártók számára fejleszt. A cég egyik befektetője a Porsche, és több nagy Tier 1-es beszállítóval is együttműködnek. Ilyen például a Denso, aki az Aeva 4D lidar technológiáját tömeggyártásba segítette – írta meg a Machine Design.

Kiemelt Partnereink