Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A virtuális és a valós keverékével oktat a Nissan
A Nissan egyik japán üzemében a valós és a virtuális világok kombinálásával képzik az új munkatársakat. Az elektromosautó-gyártásban alkalmazott újszerű megoldás révén a Nissan képes volt radikális hatékonyságnövekedést elérni az oktatásban.
A virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR) és a kevert valóság (MR) fogalmai bár hasonlóak és egymáshoz közel állnak, jelentésük nem ugyanaz.
A virtuális valóság egy headseten keresztül használóját egy virtuális világba helyezi. A technológiát alkalmazza többek között a videojáték-ipar és a turisztika.
A kiterjesztett valóság esetében a valós környezetet virtuális elemekkel egészítik ki azáltal, hogy utóbbiakat a felhasználó látómezőjébe vetítik. Egyaránt használható információk, illetve virtuális karakterek megjelenítésére. A technológia jelen van az ipari berendezések karbantartásában és navigációs rendszerekben is.
A kevert valóság a virtuális és a kiterjesztett valóság keveréke, ami sajátos módon szinkronizálja a virtuális és a valós világokat, lehetővé téve, hogy a felhasználó a kezeivel interakcióba lépjen virtuális tárgyakkal.
Intuitívabb és gyorsabb tanulás
A Nissan Tochigiban található üzemében nemrég az utóbbi technológiát vezették be, itt az elektromos hajtásmodulok összeszerelősorán minőségellenőrzést végző kollégák képzésére használják. A dolgozóknak egy 30 pontos ellenőrzést kell teljesíteniük. Erre a múltban oktatók segítségével, valamint útmutatók önálló tanulmányozásával készültek fel, ami sok időt igényelt. Pontosan ezért döntöttek a kevert valóság bevezetéséről.
Az MR-szemüveg viselője a fizikális hajtásmodulra vetítve feliratokat és képeket lát, ami a tanulási folyamatot intuitívabbá teszi. Továbbá a tanuló rámutathat arra a területre, amiről információt akar megjeleníteni, ezzel könnyedén ellenőrizve tudását. Mindemellett a szemüvegekkel lehetőség van a hajtásmodul 3D-s virtuális modelljén tanulásra is, arra az esetre, ha nem lenne elérhető egy valódi.
A tanulási folyamat közben az MR-szemüveg felvételt készíthet, aminek megtekintésével az instruktor később ellenőrizheti haladását.
Az MR segítségével a tanulási időt a korábbi mindössze felére sikerült leszorítani, ezenkívül az instruktoroknak kevesebb időt kell az új kollégák tanítására fordítania.
Meleg fogadtatás, fényes jövő
Az MR bevezetésére több oka is volt a Nissannak. Az első az alacsony termékenységi rátából adódó munkaerőhiány, ami megköveteli a rendelkezésre álló munkáskezek minél célszerűbb hasznosítását. A második a dolgozók kényelmének és teljesítményének fokozása iránti vágy.
A technológiát jól fogadták a Nissan üzemében. „Az MR-t könnyű megérteni” – mondta el Matsumoto Daiki minőségellenőr a gyártó saját sajtócsapatának. „Ezért aztán nagyon jó érzés volt többet megtudnia arról, hogy hogyan is dolgozhatunk vele” – tette hozzá.
A Nissan jelenleg annak lehetőségeit keresi, hogy az MR-ra épülő képzési megoldást más üzemeiben is meghonosítsa.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!