Trend A városi autonóm közlekedést fejleszti a Continental

A városi autonóm közlekedést fejleszti a Continental

autopro.hu/P.B. | 2022.06.25 08:18

A városi autonóm közlekedést fejleszti a Continental

Fotó: Continental

A Continental komoly eredményeket ért el az ember és gép közötti interakciós technológiák, valamint az intelligens városi közlekedést segítő megoldások terén a @CITY projekt résztvevőjeként. A @CITY-ben összesen 15 vállalat, egyetem és kutatóintézet vett részt a Német Szövetségi Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium támogatásával.

Hirdetés

„A Continental már régen nem csak hardverbeszállító. Már több mint egymilliárd autó közlekedik világszerte a Continental szoftvereivel felszerelve, és ezt a számot szeretnénk bővíteni” - mondja Gilles Mabire, a vállalat technológiai igazgatója.

Az autonóm vezetéssel kapcsolatban először inkább az autópályás közlekedésre gondol az ember, és eddig valóban ezt a területet fejlesztették jobban. A városi közlekedés sokkal nehezebb terep az autonóm vezetés számára: "Parkolók, szűk utcák, az úttesten közlekedő vagy azon átkelő kerékpárosok és gyalogosok, jelzőlámpák és körforgalmak – a városban rengeteg dologra kell figyelni. A Continental meghatározott peremfeltételek mellett összegyűjtötte és továbbfejlesztette azokat a technológiákat, amelyek lehetővé teszik az automatizált vezetést városi környezetben” – mondja Marc Simon, a Continental @CITY projektért felelős projektmenedzsereinek egyike. A közös projekt keretében kidolgozott innovációk sokkal közelebb hozzák a városi automatizált mobilitást.

Lényeg a kommunikáció

A városi önvezetéshez elengedhetetlen a kommunikáció: például az autó szenzoraiból – úgy mint az elülső kamerából, a térhatású kamerákból, a nagy és rövid hatótávolságú radarokból és a lidarból – származó adatok más külső adatokkal való egyesítése. Ez biztosítja a digitális térképek vagy időjárási és közlekedési információk felhasználását a jármű „érzékelésének” további élesítésére, aminek köszönhetően a jármű elektronikája meghatározza az autó pontos helyzetét, például külső forrásoktól, GPS-től függetlenül. Ez elengedhetetlen előfeltétele annak, hogy tisztázatlan vagy kritikus helyzetekben optimálisan tudjon reagálni az autó.

Nemcsak a saját helyzetét kell pontosan ismernie egy automatizált járműnek, hanem a körülötte lévő többi közlekedőjét is: különösen fontos a kerékpárosok és a gyalogosok pozíciója. A Continental kifejlesztett egy infrastruktúra-érzékelő koncepciót, amely akkor is felismeri a gyengébb közlekedőket, ha más tárgyakkal – például parkoló teherautóval vagy reklámoszloppal – találkoznak. Ez egy olyan intézkedés, amely jelentősen növeli a biztonságot, különösen nehezen belátható szituációkban. Ezeknek a rendszereknek a prototípusait már Frankfurtban tesztelik a közutakon.

A gesztikulációt is ismerni kell

Egy másik kihívás: a kerékpárosok és a gyalogosok gyakran kommunikálnak a személygépkocsi vezetőjével a közúti forgalomban gesztusok segítségével. A gépeknek fel kell ismerniük, és meg kell érteniük az olyan mozdulatokat is, mint például a kar kinyújtása a kerékpárosok kanyarodásakor. A projektben az ehhez szükséges szoftvereket kifejlesztették és „megtanították” ezekre az ismeretekre.

Azonban nemcsak a többi közlekedő gesztusait kell felismerni, hanem az automatizált jármű szándékainak is nyilvánvalónak kell lennie. A Continental ezért továbbfejlesztette mind a belső, mind a külső ember-gép interfészt (HMI). A jármű így nem csak a „belső vezetővel” kommunikál, hanem a külsővel is. Ez egy külső fénycsík jelzéseivel történik: „az autonóm jármű így jelzi például, hogy megáll egy gyalogos előtt. Ugyanakkor ezt az információt a jármű utasaihoz is eljuttatják, hogy megértsék a fékezés okát” - mondja Stephan Cieler, a Continental ember-gép interfészekkel kapcsolatos kutatásért felelős vezetője.

Magyarországon a Continental technológiai vállalat a jövőbeli autóipari trendekhez igazodó mesterséges intelligencia fejlesztő központtal, egy járműdinamikai fejlesztőközponttal és tesztpályával, hat gyárral, illetve egy regionális gumiabroncs kereskedelmi központtal van jelen. Hazánkban a vállalat mintegy 8 ezer munkatársat foglalkoztat. A Continental folyamatosan és nagy mértékben járul hozzá a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. Mindezt teszi fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és infotainment megoldások biztosításával, valamint a járműelektronika, műszaki elasztomer-termékek fejlesztésével, ipari szállítási megoldások gyártásával és gumiabroncsok értékesítésével. Magyarországon a Continental Csoport mindhárom üzleti szektorával jelen van. Az autóipari és a gumiabroncs szektorokhoz tartozó, valamint az ipari megoldásokat szállító ContiTech vállalatok tevékenységet folytatnak Budapesten, Budaörsön, Makón, Nyíregyházán, Szegeden, Vácon és Veszprémben.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink