Trend A rovarok segíthetnek a balesetek megelőzésében

A rovarok segíthetnek a balesetek megelőzésében

autopro.hu/V.M. | 2023.01.30 08:18

A rovarok segíthetnek a balesetek megelőzésében

Fotó: Pexels

Kutatók egy olyan megoldással álltak elő, aminek kidolgozásakor a rovarok ütközéselkerülési módszeréből merítettek ihletet. Állításuk szerint az új érzékelővel a mai ütközéselkerülési rendszerek hatékonyabbá tehetőek.

Hirdetés

Sötétedés utánra csupán 25 százaléka esik az autóval megtett utaknak, ennek ellenére a halálos balesetek közel fele ekkor történik. A balesetek megelőzésére szolgáló rendszerek már ma is működnek autóinkban, azonban ezek gyakran összetettek és rosszul teljesítenek sötétben. Az Amerikai Kémiai Társaság (ACS) havonta megjelenő folyóiratában, az ACS Nanóban most viszont kutatók egy egyszerű, energiatakarékos ütközésérzékelőt mutattak be, aminek tervezésekor azt vették alapul, ahogy a rovarok elkerülik az egymással ütközést.

A mai rendszerek képesek lefékezni az autót, ha valami túl közel kerül hozzá. Egyesek vizuális alapon, a környezetről készült képkockák elemzésével működnek, ez a módszer azonban érzékeny a látási viszonyokra. Egy másik megközelítés kamerák helyett vagy azokat kiegészítve radarok és lidarok alkalmazásán alapul, amik azonban sok energiát fogyasztanak és nehéz miniatürizálni őket. Végső soron mindegyik szenzor plusz súlyt, energiafogyasztást és nagyobb komplexitást jelent.

Ugyanakkor a rovarok, mint a sáskák vagy a legyek éjjel-nappal képesek elkerülni az egymásnak csapódást, hála ütközéselkerülésre specializált idegi áramköreiknek, melyek rendkívüli hatékonyságról tanúskodnak. Saptarshi Das és kollégái ezekből az áramkörökből merítettek ihletett egy hatékony és energiatakarékos szenzor megalkotásához.

Elég csak a fényt figyelni

A kutatók a rovarok agyi működését utánzó algoritmust készítettek, ami csak egy változóval, a járművek fényszórójának fényintenzitásával dolgozik. Képesek voltak az érzékelő és adatfeldolgozó egységeket kombinálni, csökkentve a szenzor méretét és energiaigényét. A szenzor nyolc fényérzékeny memtranzisztorból áll, amiket egy áramköri lapra felvitt molibdén-diszulfid rétegből állnak. Az egész fényérzékeny felület mindössze 40 négyzetmikron méretű, és a szenzor mindössze néhány száz picojoule-ban mérhető energiát használ, ami több tízezerszer kisebb a mai rendszerekkel összevetve.

A szenzor sötétben két-három másodperccel előre tudta jelezni a közelgő összeütközéseket, ami elég időt biztosíthat a vezetőnek az elkerülő manőverhez. A kutatók szerint fejlesztésükkel a mai ütközéselkerülő rendszerek hatékonyabbá tehetőek.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink