Trend A robotika sem idegen terep az autógyártóknak

A robotika sem idegen terep az autógyártóknak

Végh Martin | 2023.02.05 16:23

A robotika sem idegen terep az autógyártóknak

Fotó: Toyota Global Newsroom

Általánosságban elmondható, hogy a vállalatok nem szívesen foglalkoznak olyan tevékenységekkel, amik elsődleges üzleti területüktől távol esnek. Ennek ellenére a világ több autógyártója is befektet a robotikába, olyan gépeket tervezve, melyek ember módjára képesek mozogni, kiszolgálják a kereskedések látogatóit, vagy éppen a Világűrben segítik az asztronauták munkáját.

Hirdetés

Az egyik autógyártó, amelyik számottevően foglalkozik robotikai fejlesztésekkel, a japán Toyota. Weboldala szerint „a robotika teljes értékű alkotóeleme a Toyota azon céljának, hogy mobilitási vállalattá váljon”, és az ezirányú fejlesztéseivel a célja a valós problémák megoldása és az emberi társadalmak segítése.

A Toyota kutatóintézetében dolgozták ki azt a robotkar végi „buborékos” grippert, ami pusztán érintés útján képes felismerni tárgyakat. A lágy, vagyis rugalmas elemekre épülő robotika területéhez kapcsolódó fejlesztéssel a robotok elvileg egy lépéssel közelebb jutottak ahhoz, hogy hatékonyan láthassanak el bizonyos háztartási feladatokat.

A Toyota alkotásai között van egy humanoid robot, T-HR3 is. Az először 2017-ben bemutatott robotot egy emberi operátor irányíthatja a távolból egy speciális kezelőállomásba ülve. A két lábon járó T-HR3 képes pontosan leköveti az általa látottakat VR szemüvegen keresztül érzékelő operátora mozdulatait, ideértve az azokhoz társuló erőket is. Ennek ellentétét, a robotra ható erők operátornak átadását szintén megoldották a Toyota mérnökei.

T-HR3 és operátora a kezelőállomásban

T-HR3 és operátora a kezelőállomásban | Fotó: Toyota Global Newsroom

Tomohisa Moridaira, a T-HR3 vezető tervezője még 2019-ben azzal indokolta a sajátos nehézségeket jelentő humanoid formát, hogy az „mozgási tartalékkal” rendelkezik, vagyis egyes ízületek meghibásodása esetén is biztosított a feladat elvégzése más mozdulatokon keresztül. Ezenfelül rámutatott, hogy így a robot ugyanabban a környezetben és módon dolgozhat, mint egy ember, miközben irányítása is a lehető legkönnyebb.

Korea is beszállt a versenybe

Egy másik ázsiai autógyártó, a Hyundai Motor Csoport számára szintén nem idegen pálya a robotika. A vállalat 2021-ben többségi tulajdonosává vált az amerikai Boston Dynamics-nek, mely leginkább négylábú Spot robotjáról ismert. Mintegy egy évvel a felvásárlás után, 2022 nyarán a kettő vállalat egy közös kutatóintézet alapítását jelentette be, ahol a Hyundai szerint a mérnökök a robotok új generációjának alapját jelentő technológiákat dolgozhatják majd ki.

A Hyundai a Boston Dynamics-től függetlenül, házon belüli robotfejlesztést is folytat. A vállalat 2021 elején kezdte el tesztelni DAL-e vevőkiszolgálásra tervezett robotját egy szöuli kereskedésében. A robot neve a „Drive you, Assist you, Link with you-experience”, lefordítva a „Vezetlek, Támogatlak, Összekapcsolódok veled élmény” rövidítése, ami utal a robot funkciójára. Az autonóm módon közlekedő, 80 kilogrammos DAL-e kijelzőjén és kezeivel képes érzelmeket megjeleníteni és gesztikulálni, miközben a látogatókat a kívánt helyre vezeti, információkat jelenít meg járművekről a saját vagy a kereskedés kijelzőin a szóbeli vagy érintéssel adott utasításoknak megfelelően. A DAL-e szövegfelismerésen kívül arcfelismerési képességet is kapott tervezőitől.

DEL-e egy Hyundai-kereskedésben

DEL-e egy Hyundai-kereskedésben | Fotó: Hyundai Worldwide Newsroom

A DAL-e alkalmazását más kereskedésekben is tervezte a Hyundai, erről azonban nem érkezett egyelőre hír. Ugyanakkor ez nem jelenti a hasonló robotikai fejlesztések leállását, ugyanis 2022 decemberében hasonló felépítésű robotok tesztelését kezdte meg partnerekkel együttműködésben. A rendeléskiszállításra épített robotokat Szöulban egy hotelben és egy lakókomplexumban kezdték tesztelni, ahol azok teljesen autonóm módon képesek a beléjük helyezett csomagokat eljuttatni a megrendelő ajtajáig, akár a liftet is használva közben. A Hyundai Plug & Drive moduláris robotplatformján alapuló robot mélytanulást használ környezete megismeréséhez és az emberek felismeréséhez, kommunikálni kijelzőjén és beszéden keresztül tud. A Hyundai azt tervezi, hogy a pilot programok tapasztalatait felhasználva később növeli a robotok számát és alkalmazási körüket.

Robot a Világűrben

Az amerikai autógyártók szintén rendelkeznek robotfejlesztési tapasztalatokkal. A General Motors a NASA-val közösen fejlesztette ki a világűrbéli alkalmazásokra szánt Robonaut 2-t. A humanoid, teleoperatív irányítással rendelkező gépet arra tervezték, hogy emberek mellett, vagy olyan helyeken dolgozzon, ahova embereket túl veszélyes lenne küldeni. A testből, fejből és kettő karból álló robot 2011-től egészen 2018-ig működött a Nemzetközi Űrállomáson, ahonnan végül egy műszaki hiba miatt kellett visszatérnie a földre a SpaceNews beszámolója szerint. Hosszú alkalmazási ideje bizonyítja a konstrukció sikerét, ami 2014-ben lábakat is kapott, ezzel javítva mozgékonyságát.

Robonaut 2

Robonaut 2 | Fotó: NASA

Ha már robotikáról és amerikai autógyártókról van szó, nem mehetünk el szó nélkül a Tesla által fejlesztett Optimus mellett. A humanoid robot legfrisseb prototípusát 2022 őszén mutatták be Elon Musk jelenlétében. A dollármilliárdos akkor azt mondta, hogy három-öt éven belül megkezdődhet a sorozatgyártása a robotnak, amely a Tesla AI Day-en tartott bemutatón emberi operátor felügyelete nélkül sétált és integetett a közönségnek. A BBC beszámolója szerint Musk 20 ezer dollárnál alacsonyabb árat, illetve a „civilizáció alapjaiban történő átalakulását” vetítette előre az eseményen, melyen felvételeket is mutattak arról, hogy Optimus egyszerű műveleteket, például dobozok mozgatását és virágok öntözését végzi.

Elemzők véleménye szerint a Tesla jobban tenné, ha erőforrásait fő üzleti területére, az elektromos autók gyártására fordítaná, Musk azonban elkötelezett egy olyan gép megalkotása mellett, ami képes helyettesíteni egy embert.

A logisztikában tör előre a BMW

Európában a BMW emelendő ki, mely 2020-ban IDEALworks néven saját vállalatot alapított logisztikai robotok és kapcsolódó menedzsment szoftverek fejlesztése, valamint értékesítése céljából. Az autógyártó már korábban is foglalkozott árumozgatásra alkalmas mobil robotok fejlesztésével, illetve saját megoldásait alkalmazni is kezdte üzemeiben.

A bajor központú OEM-nek az új vállalattal nem kevesebb volt a célja, minthogy az autonóm robotikai megoldások vezető szolgáltatójává váljon a logisztikai szektorban, az autóiparban és azon kívül egyaránt.

A fentebbi példák jól mutatják, hogy az autógyártók mennyire fontos területnek tekintik a termelésben már régóta jelenlévő robotikát. Fejlesztéseikkel előre mozdítják a terület fejlődését, ezáltal a közlekedésen kívül is formálva jövőnket.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink