Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A NASA-nak fejleszt holdjárót a General Motors
A General Motors és a többek között katonai repülőgépek fejlesztésével foglalkozó Lockheed Martin együtt fogják kifejleszteni a holdjárók következő generációját az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal, vagyis a NASA Artemis programjához.
A NASA Artemis programjának célja, hogy ismét embereket juttasson a Holdra, ahol aztán az asztronauták egyebek mellett több járművet is használva tudományos kutatásokat fognak végezni. A program keretében 2021-ben egy személyzet nélküli, majd 2022-ben egy embereket is szállító rakétát fognak indítani tesztjelleggel. A harmadik indítás, ami már a Holdra fog vezetni, valamikor azután fog következni.
A program keretében használni tervezett járművek egyike egy újfejlesztésű holdjáró, amivel az űrhajósok minden eddiginél nagyobb távolságot tehetnek majd meg a Hold felszínén.
Több évtizedes tapasztalat
A holdjáró fejlesztését a Lockheed Martin fogja vezetni. A több iparágban is aktív vállalat már több mint ötven évre visszatekintő együttműködést folytat a NASA-val, most az Artemis programhoz tervezett Orion űrkapszulát is a vállalat fejleszti és gyártja le.
A NASA elsőként a Viking 1 űrszondát küldte a Mars felszínére, még 1976-ban. A leszállóegységet a Lockheed Martin építette, azóta pedig a vállalat a NASA minden Mars-missziójában szerepet kapott valamilyen szinten. A mai napig a szervezet Mars-misszióihoz összesen öt landolóegységet épített.
Mindemellett a Lockheed Martin komoly szerephez jutott az amerikai űrsikló-programban is, illetve a Nemzetközi Űrállomás energiarendszerének elkészítésében.
A GM sem most kezdte
A GM szintén említésre méltó tapasztalatokkal rendelkezik az űrprogramok során használt eszközök fejlesztésében. Az autóipari OEM gyártotta le, tesztelte és integrálta az Apollo-program során használt inerciális navigációs rendszereket. Ezenkívül részt vállalt az Apollo 15, 16 és 17 missziók során használt elektromos holdjáró vázszerkezetének, valamint kerekeinek fejlesztésében.
A következő generációs holdjárókkal szemben magasabb elvárásokat fogalmazott meg a NASA. Az Apollo-program során a landolás helyétől maximum 7,6 kilométert tettek meg a járművekkel, az új holdjáróknak azonban sokkal nagyobb távolságok leküzdését kell támogatniuk. Ezekkel fognak első alkalommal a Hold déli pólusára is utazni, ahol sötétség és hideg uralkodik, a terep pedig nehezebben járható.
Önvezető járművek mehetnek a Holdra
A GM ma már az elektromos és önvezető járművek terén is jelentős tapasztalatokkal rendelkezik. Ígérete szerint, a vállalat fel fogja használni autonóm vezetési technológiáját az új holdjárók fejlesztésében. Az önvezetőrendszerek támogathatják majd a tudományos kutatásokat, de később kereskedelmi szállítási szolgáltatások nyújtását is lehetővé tehetik majd.