Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A kevert valóság hozza el az autótervezés új korszakát
A virtuális valóság továbbfejlesztésén alapuló kevert valóság már ma is elérhető áron könnyítheti meg a tervezői feladatokat. A technológiában azonban ennél sokkal több rejlik, ugyanis olyan virtuális modellek készíthetőek vele, amik a gyártást vagy a marketinget is ugyanúgy segíthetik.
Az autógyártóknak a jövőben egyre nagyobb szükségük lesz arra, hogy a tervezéstől az értékesítésig használható digitális ikertestvéreket alkossanak autóikról. Legalábbis ez a véleménye Doug Wolffnak, aki az Epic Games játékfejlesztő Unreal Engine grafikai motorjának technikai menedzsere.
Wolff, a SAE Internationalnek adott interjú során példaként hozta a BMW-t, ami 2017 óta a virtuális valósághoz hasonló, ám a virtuális elemekkel több interakciót lehetővé tevő kevert valóságot (Mixed Reality – MR) használ az autók kezelőfelületeinek tervezésében. Szerinte sok más gyártó fogja követni a bajor OEM példáját.
Hozzátette, hogy egyre több alkalmazási körben jelennek meg a valós idejű modellezést lehetővé tevő 2D-s és 3D-s grafikai motorok, azonban itt külön specifikus célokra fejlesztett rendszerekről van szó. Úgy jósolja, a jövő az olyan egységes, a vállalat különböző lokációjú és feladatú részlegei által egyaránt használható modelleké, amik élete az első koncepció felvázolásnál kezdődik, azután azt fejlesztik kész autóvá, majd később a gyártást, a marketinget, illetve az értékesítést támogatja.
Egyáltalán nem drága!
A BMW Kevert Valóság Laboratóriumának mérnökei egy valódi autót modellező vázban ülnek. A vezetési műveleteket fizikai elemek segítségével tudják végezni, miközben a változtatható hardveres részegységeket a VR szemüvegeken keresztül, az Unreal Engine segítségével látják. A megoldás ára, összevetve a korábbi vizualizációs rendszerekével „ég és föld” Wolff szerint.
A BMW rendszere a piacon elérhető VR szemüvegekre és nagyteljesítményű, ipari léptékekben olcsónak tekinthető gamer számítógépekre épül. A kedvezőbb áron elérhető számítási kapacitás mellett a kevert valóság alkalmazásának terjedését támogatja a 3D nyomtatás is, általa ugyanis a szükséges fizikai elemek gyorsabban és pontosabb kivitelben készíthetőek el, több lehetőséget nyújtva fizikai tesztelésre. Wolff elmagyarázta, hogy a kevert valósággal a mérnökök és a dizájnerek úgy tesztelhetik a különböző koncepciókat, hogy nem kell elhagyniuk a laboratóriumot.
Az Epic Games motorját már a Daimler is használja. Az Unreal Engine-t felhőben futtatják, és a mérnökeik egy laptop, valamint egy VR szemüveg használatával a világon bárhonnan megnyithatják és módosíthatják a megosztott virtuális modelleket. Ezáltal a világ különböző tájain működő mérnökcsoportok hatékonyabban tudnak együttműködni.
Wolff megosztotta, hogy a Daimler mérnökei a körbejárható modellekkel könnyebbnek találták a méretek felmérését, illetve a közös problémamegoldást is.
Nincsenek duplikációk
Wolff az újgenerációs VR rendszerek kulcsfontosságú tulajdonságának látja, hogy lehetővé teszik a CAD modellek valós idejű módosítását. Ez azt is jelenti, hogy a VR modellek a jármű miden életszakaszában használhatóak, anékül hogy duplikációtól vagy bármilyen más hibától kellene tartani.
A kész jármű VR modelljét a gyártásban az operátorok képzésére, valamint a gyártósor optimalizálására használhatják, még mielőtt megépülne a valódi.