Trend A HUMDA hisz a hidrogénalapú mobilitásban

A HUMDA hisz a hidrogénalapú mobilitásban

Pörge Béla | 2023.01.17 13:16

A HUMDA hisz a hidrogénalapú mobilitásban

Fotó: Pörge Béla

Paks az első olyan város Magyarországon, ahol egynél több hidrogén üzemanyagcellás busz is megfordult – a korábban tesztelt Solaris után most egy Toyota-CaetanoBus közlekedik demonstrációs jelleggel a városban.

Hirdetés

A Portugáliában gyártott autóbusz a JIVE-2 projekt részeként került Paksra. Ez a projekt az eddigi legnagyobb uniós társfinanszírozású program Európában. A január 16. és 18. közötti programon a tesztbusz megismerése mellett konferenciát, szakmai és pályaorientációs programot is rendeznek Pakson, az Energiaházban. A rendezvényt megnyitó sajtótájékoztatón az autopro.hu is részt vett a tolnai városban.

A zéró lokális emisszióval rendelkező autóbusz egy töltéssel 400 kilométert képes megtenni, a tankolás pedig mindössze 9 percet vesz igénybe. Az üzemanyagcella és az akkumulátor együttes teljesítménye 180 kilowatt, a Pakson bemutatott jármú 12 méter hosszú, és 85 utas szállítására alkalmas. A buszt a későbbiekben részletesebben is bemutatjuk az autopro.hu oldalán.

A Pakson tesztelt busz

A Pakson tesztelt busz | Fotó: Pörge Béla

A demonstrációs mintaprojekt hazai koordinátora a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a program hazai mobilitási partnere pedig a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a technológiai támogatást a Messer Hungarogáz Kft. biztosítja, míg a buszt a Paksi Közlekedési Kft. üzemelteti.

Hisznek a hidrogénben

A január 17-ei eseményen Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy a HUMDA célja a közösségi közlekedésben a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. „Ebben nagy szerepe van a 2021-ben elfogadott, és a Nemzeti Hidrogénstratégia részét képező Zöld Busz Programnak, amelynek részeként a tavaly februári budapesti demonstrációs mintaprojekt után már második alkalommal vesz részt a közösségi közlekedésben hidrogén üzemanyagcellás busz Magyarországon” – mondta az elnök-vezérigazgató.

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója | Fotó: Pörge Béla

Weingartner Balázs hozzátette: „hiszünk a hidrogénben, a hidrogén hosszú távon az energiatárolásra jó megoldást jelenthet” – mondta, és a résztvevőket arra biztatta, hogy próbálják ki a Pakson közlekedő buszt.

Zöld közlekedés Pakson

Szabó Péter, Paks polgármestere az ország energiaszívének nevezte a várost, és büszkén ismertette, hogy Paks az első olyan település Magyarországon, ahol csak elektromos autóbuszok közlekednek a helyi közlekedési vállalat égisze alatt. Elmondása szerint 2022-ben ugyan az elszálló energiaárak nehézséget okoztak a városnak, ugyanakkor a jövőben is az elektromos áramra, és akár a hidrogénre is szeretnének támaszkodni. A polgármester elárulta, hogy a visszajelzések alapján az utasok pozitívan állnak az elektromos flottához, szeretik a helyi buszokat.

Szabó Péter, Paks polgármestere

Szabó Péter, Paks polgármestere | Fotó: Pörge Béla

Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. vezérigazgatója egyfelől megköszönte a hidrogénes busz tesztelésének lehetőségét a szervezőknek és azoknak, akik lehetővé tették a tesztet, másrészt elárulta, hogy a tervek szerint 2024-ben Paks kiírhat egy beszerzést egy hidrogén üzemanyagcellás busz beszerzésére. Amennyiben a projekt megvalósult, 2024 végén vagy 2025 elején Paks lehet az első város Magyarországon, ami hidrogénes buszt üzemeltet a napi közlekedésben.

Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz Kft. ügyvezető igazgatója beszédében utalt rá, hogy a hidrogén használata nem újdonság az iparban, ugyanakkor korábban jellemzően fosszilis energiával állították elő. A Messernek viszont van tapasztalata a zöld hidrogén előállításában, ezt elektrolízissel fogják megvalósítani. Kiemelte, hogy a hidrogén nem energiahordozó, de energiatárolásra kiválóan alkalmas.

„A Messer partner lesz a hidrogénre alapuló mobilitásban” – fogalmazott az ügyvezető.

A most bemutatott busz 2023. január 16-18-a között közlekedik Pakson az 1-es helyi járaton, ahol az utasok ingyenesen igénybe vehetik. A tesztbuszról a közeljövőben részletesebben is beszámolunk.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink