Hamarosan vadásznak majd az akkumulátorra az autógyártók

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.01.04. 08:30

Miközben alig egy éve a Daimler a túlkínálattól félve állt el a saját akkugyár építésétől, a közeljövőben igencsak komoly gondot jelenthet az autógyártóknak az alkatrész beszerzése. E téren is más világ jöhet.

Nem volt olyan régen, amikor heteken-hónapokon keresztül egész Németország azt figyelte, építenek-e közös, elektromos autókhoz való akkumulátorokat készítő üzemet a hazai autógyártók. Dieter Zetsche Daimler-vezér végül a legostobább dolognak nevezte egy ilyen gyár építésének gondolatát, nyáron pedig a VW első embere, Matthias Müller foglalt hasonlóan állást, így az ötletből egyelőre nem lett semmi. Csakhogy a piaci kereslet és kínálat viszonya időközben megváltozott, ennek megfelelően Müller száznyolcvan fokos fordulatot vett az ügyben.

A változást több tényező is magyarázza: a technológia egyre kiforrottabb, az autógyártók egyre-másra jelentik be az évtized végén bemutatandó elektromos autókat, szépen fejlődik az e-kocsikat kiszolgáló infrastruktúra is, előrejelzések szerint pedig 2025-ben már az elektromos kocsik nagyobb hasznot hoznak majd a gyártóknak, mint hagyományos társaik. Nem csoda, hogy az elemzők az elektromos autók keresleti oldalán is masszív növekedésre számítanak. Csakhogy – egyelőre – egy ekkora bummot kiszolgáló gyártói/beszállítói kapacitás még nem áll rendelkezésre, derül ki a Volkswagen Group elemzéséből.

A nagyobb autógyártók (melyek jelenleg többnyire ázsiai beszállítóktól szerzik be a szükséges telepeket) már rendre többmilliós elektromos és hibridértékesítésekkel számolnak 2025-re. Nem vigasz, hogy mindez még hosszú évekre van, a VW MEB elektromos platformját például hiába csak az évtized végén használják fel először, a hat lehetséges akku-beszállító közül jelenleg egyik sem lenne képes a megrendelések teljesítésére, írja az Automotive News.

A BNP Paribas elemzése szerint az autógyártók 2025-ös terveihez szükséges kapacitásoknak jelenleg csupán 6,8 százaléka létezik. Persze ez az arány várhatóan a következő nyolc évben jelentős növekedésnek indul majd, többek között az LG Chem 2017 második felében elkészülő wroclaw-i, illetve a Samsung 2018-ban startoló gödi akkugyára is növelheti az autógyártók optimizmusát – és a Tesla épülő, a VW tervezett, saját üzeméről még nem is beszéltünk. Valószínű, hogy a kereslet és a kínálat kisebb-nagyobb, ideiglenes eltéréseit az autógyártók csak a beszállítók kapacitásaiért végzett versenyfutással és egymásra licitálással ellensúlyozhatják.