Trend 3D nyomtatással teheti könnyebbé elektromos sportautóit a Porsche

3D nyomtatással teheti könnyebbé elektromos sportautóit a Porsche

autopro.hu/V.M. | 2021.01.03 04:23

3D nyomtatással teheti könnyebbé elektromos sportautóit a Porsche

Fotó: Porsche Newsroom

A Porsche az elektromotort és a sebességváltót is magába foglaló elektromos hajtóegység házát sikeresen készítette el 3D nyomtatással. A sportautó-gyártó szerint elképzelhető, hogy a korábbinál könnyebb, szilárdabb és kompaktabb alkatrészt először egy limitált szériás, növelt teljesítményű modellbe fogják beépíteni.

Hirdetés

A Porsche szerint a 3D-nyomtatott ház prototípusának sikeres tesztjei bizonyítják, hogy a 3D nyomtatás nagyobb méretű, nagy terhelésnek kitett alkatrészek készítésére is alkalmas. Az új házzal a Porsche weissachi fejlesztőközpontjának mérnökei csökkentették a hajtóegység tömegét, méretét és részegységeinek számát, miközben a nagy terhelésnek kitett részek merevségét növelték.

Az első kerekek tengelyeihez csatlakozó házban egy elektromos motor, illetve egy kétsebességes sebességváltó található. A ház a lézeres fémfúzió (LMF) technológiáját használva alumíniumötvözetből készült.

A zajkibocsátáson és a hűtésen is javítottak

A mérnökök a dizájn optimalizálását az olyan részegységek egybeintegrálásával kezdték, mint a csapágyak, a hűtők vagy az olajrendszer. Ezután a terhelések számítógép általi meghatározása, majd a terhelés megfelelő elosztására szolgáló, úgynevezett lattice méhsejtes struktúra megtervezése következett.

A ház tömegét mintegy 40 százalékkal szorították lejjebb a különböző részelemek integrálásának és az alakoptimalizálásnak köszönhetően, amivel a teljes hajtásegység tömege tíz százalékkal lett alacsonyabb. Habár a prototípus falvastagsága csupán 1,5 milliméter, az elektromotor és a sebességváltó közötti területen a szilárdságot száz százalékkal sikerült növelni a lattice struktúrával. A térhálós szerkezet egyúttal csökkenti a házfal vibrációját, általa a zajkibocsátást. Mindemellett a sebességváltó hűtőjének integrálásával a hajtóegység hűtését is sikerült fejleszteni, ami utat nyit a teljesítmény fokozása előtt.

Fotó: Porsche Newsroom

Ma még sokáig tart a nyomtatás

A ma rendelkezésre álló gépekkel az első prototípus nyomtatása több napba telt, és két szakaszban volt csak kivitelezhető az alkatrész mérete miatt. A legújabb nyomtatókkal már azonban lehetséges lesz az idő 90 százalékkal csökkentése, továbbá a ház gyártásának egy szakaszban elvégzése.

A különböző részegységek integrálásával negyvennel kevesebb lépésből áll az összeszerelés, ami körülbelül húsz perccel gyorsítja az egész hajtóegység gyártását.

Bár a 3D-nyomtatott hajtóegység-ház még csak prototípusként létezik, a Porsche már jelenleg is aktívan alkalmazza a 3D nyomtatást. Például bizonyos modelljeihez egyéni igényekhez szabott, nyomtatott üléseket kínál, emellett régi típusokhoz alkatrészeket készít, és a 911 GT2 RS 3D-nyomtatott dugattyúkkal ellátása is tervben van.

Kiemelt Partnereink