Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
3D nyomtatással teheti könnyebbé elektromos sportautóit a Porsche
A Porsche az elektromotort és a sebességváltót is magába foglaló elektromos hajtóegység házát sikeresen készítette el 3D nyomtatással. A sportautó-gyártó szerint elképzelhető, hogy a korábbinál könnyebb, szilárdabb és kompaktabb alkatrészt először egy limitált szériás, növelt teljesítményű modellbe fogják beépíteni.
A Porsche szerint a 3D-nyomtatott ház prototípusának sikeres tesztjei bizonyítják, hogy a 3D nyomtatás nagyobb méretű, nagy terhelésnek kitett alkatrészek készítésére is alkalmas. Az új házzal a Porsche weissachi fejlesztőközpontjának mérnökei csökkentették a hajtóegység tömegét, méretét és részegységeinek számát, miközben a nagy terhelésnek kitett részek merevségét növelték.
Az első kerekek tengelyeihez csatlakozó házban egy elektromos motor, illetve egy kétsebességes sebességváltó található. A ház a lézeres fémfúzió (LMF) technológiáját használva alumíniumötvözetből készült.
A zajkibocsátáson és a hűtésen is javítottak
A mérnökök a dizájn optimalizálását az olyan részegységek egybeintegrálásával kezdték, mint a csapágyak, a hűtők vagy az olajrendszer. Ezután a terhelések számítógép általi meghatározása, majd a terhelés megfelelő elosztására szolgáló, úgynevezett lattice méhsejtes struktúra megtervezése következett.
A ház tömegét mintegy 40 százalékkal szorították lejjebb a különböző részelemek integrálásának és az alakoptimalizálásnak köszönhetően, amivel a teljes hajtásegység tömege tíz százalékkal lett alacsonyabb. Habár a prototípus falvastagsága csupán 1,5 milliméter, az elektromotor és a sebességváltó közötti területen a szilárdságot száz százalékkal sikerült növelni a lattice struktúrával. A térhálós szerkezet egyúttal csökkenti a házfal vibrációját, általa a zajkibocsátást. Mindemellett a sebességváltó hűtőjének integrálásával a hajtóegység hűtését is sikerült fejleszteni, ami utat nyit a teljesítmény fokozása előtt.
Ma még sokáig tart a nyomtatás
A ma rendelkezésre álló gépekkel az első prototípus nyomtatása több napba telt, és két szakaszban volt csak kivitelezhető az alkatrész mérete miatt. A legújabb nyomtatókkal már azonban lehetséges lesz az idő 90 százalékkal csökkentése, továbbá a ház gyártásának egy szakaszban elvégzése.
A különböző részegységek integrálásával negyvennel kevesebb lépésből áll az összeszerelés, ami körülbelül húsz perccel gyorsítja az egész hajtóegység gyártását.
Bár a 3D-nyomtatott hajtóegység-ház még csak prototípusként létezik, a Porsche már jelenleg is aktívan alkalmazza a 3D nyomtatást. Például bizonyos modelljeihez egyéni igényekhez szabott, nyomtatott üléseket kínál, emellett régi típusokhoz alkatrészeket készít, és a 911 GT2 RS 3D-nyomtatott dugattyúkkal ellátása is tervben van.