Techtogether Világrekord után sem dőlnek hátra a győri hallgatók

Világrekord után sem dőlnek hátra a győri hallgatók

Végh Martin | 2022.09.07 16:48

Világrekord után sem dőlnek hátra a győri hallgatók

Fotó: SZEnergy Team

Bár idén világrekorderré vált, a SZEnergy Team így is bőven talált módot arra, hogy még jobbá tegye évek óta csiszolt versenyautóját. A fejlesztéseken való munka mellett a csapat tagjai már készül következő versenyére, miközben tagtoborzással azt is igyekszik biztosítani, hogy az idei sikereket évek múlva is megismételhessék. Az idei évről és a járműfejlesztési tervekről Miklós Máté csapatkapitánnyal beszélgettünk.

Hirdetés

- Miután a Shell Eco-marathon városi kisautó kategóriájában világrekorddal győztetek júniusban, a következő hónapban az Eco-marathon autonóm versenyén a dobogó második fokára állhattatok fel. Hogyan értékelnéd a csapat és az autótok utóbbi megmérettetésen nyújtott teljesítményét?

- A tervezőasztaloknál, a laborokban és a ZalaZone tesztpályákon eltöltött idő és a több éven át tartó kemény munka végül kifizetődött a csapat számára. A 2019-ben épített SZEmission szinte minden egymást követő évben megújult, mind gépészetileg, mind elektronikai szinten, így csapattagjaink újabb és újabb kihívásokkal néztek szembe, ami az ő és a SZEmission fejlődéséhez is hozzájárult. A versenyautó megbízhatóan, hiba nélkül teljesítette a versenyeket.

Mindkét versenyre a csapattagok óriási elhivatottsággal és profizmussal álltak hozzá, de úgy gondolom ezt máshogy nem is lehet, ha az a célod, hogy elérd a dobogó legfelső fokát. Kiemelendő, hogy mindkét versenyen közös, csapatszintű döntéseket hoztunk, amelyek előtt minden lehetőséget mérlegeltünk.

- A járművetek fejlesztésében saját eszközökkel is dolgoztok. Tervezitek a közeljövőben az eszközparkotok további fejlesztését akár saját, akár vásárolt berendezésekkel?

- Szerencsés helyzetben vagyunk itt a Széchenyi István Egyetemen, ahol főként a Járműipari Központnak köszönhetően eszközparkunk folyamatosan frissül és fejlődik. Jelenleg egy görgős fékpadon dolgozunk, mely a már meglévő fékpadunkhoz fog csatlakozni. Az új fékpad lehetővé teszi majd számunkra, hogy megvizsgáljuk a teljes hajtásláncunk mellett abroncsaink menetellenállását különböző abroncsnyomás-tartományokban és megdöntésekben.

- A mostani szezon tapasztalatai alapján előreláthatóan hogyan fogjátok továbbfejleszteni a már évek óta használt SZEmission versenyautótokat?

- Igaz, hogy jelenleg mi vagyunk a világrekorderek a versenyszámunkban, ami egyben jelenthetné azt is, hogy a SZEmission most érte el a teljesítménye csúcsát, azonban ezt nem lehet így kijelenteni. Az ilyen versenyjárműveknél, nincs olyan, hogy ne tudnánk valamin javítani, például olyan megoldásokkal előállni, amik csökkentik az energiafogyasztásunkat.

Gépészeti oldalról kettő nagyobb volumenű fejlesztést szeretnénk megvalósítani. Ezek egyike egy tengelykapcsolós kialakítás, mely révén váltani tudunk a szabadonfutó és a direkt hajtás között. A másik gépészeti fejlesztés a hátsó futóművünk átalakítása, ami szorosan kapcsolódik a tengelykapcsolós kialakítás megvalósításához, egyúttal megnyitná a lehetőséget a járművünk menetdinamikai tulajdonságainak javításához.

Ezeken felül elektronikai oldalon folyamatosan dolgozunk egy új motorvezérlő fejlesztésén, továbbá egy olyan vezeték nélküli telemetria rendszeren, ami a jármű és a boxutca közötti kapcsolatot, azáltal valós idejű adatmegjelenítést tesz lehetővé. Utóbbi rendszernek hála, az adatokra alapozva még jobb taktikai szintű tanácsokkal tudunk majd szolgálni a pilótánknak.

- Jelenleg milyen arányban vannak jelen a csapatban a különböző képzéseket folytató hallgatók? A tervezett fejlesztések meg fogják követelni az arányok bármilyen irányú megváltoztatását?

- Jelenleg főként gépész-, mechatronikai, jármű- és villamosmérnökök vannak jelen a csapatban mérnökinformatikusokkal és marketinges hallgatókkal kiegészítve.

Nem tervezzük, hogy kimondottan valamelyik irányba toljuk el a csapat összetételét, mivel minden évben egy másik részlegre hárul több feladat. 2019-2021 között főként elektronikai és gépészeti fejlesztések történtek, míg a mostani évben az autonóm verseny és az optimalizáló program fejlesztésének elindítása miatt a mérnökinformatikus hallgatókra nehezedett nagyobb nyomás.

- Hogyan készültök a közelgő Techtogether 2022 versenyre? Hogy érzitek, szereztetek a tavaszi eseményen olyan tapasztalatokat, amiket most majd hasznosítani tudtok?

- Számunkra a Techtogether mindig is egy kiemelt helyet foglalt el a naptárban. A versenyen mi főként az új csapattagjainkat tesszük próbára, tesztelve ezzel problémamegoldó képességüket és a meglévő szakmai tudásukat. Ez egy jó lehetőség arra, hogy ők új kapcsolatokat építsenek ki a többi versenycsapattal és a rendezvényen megjelenő cégekkel, akik lehet, hogy a következő munkahelyüket fogják biztosítani számukra.

A tavaszi verseny számunkra főként a gazdasági feladatok megoldása szempontjából jelentett nagy kihívást és új tapasztalatokat, amiket hazatérve átbeszéltünk. Az őszi versenyre megújult motivációval és hatalmas lendülettel készülünk, és várjuk a vállalatok által összeállított izgalmas feladatokat.

- Milyen egyéb terveitek vannak az év még hátralevő részében?

- Az évben ilyenkor mindig az új hallgatók érkezését várjuk a csapatunkba, ezért a tagtoborzáshoz szükséges teendőket látjuk el jelenleg, hogy szeptemberben sikeres legyen a toborzásunk. A fejlesztéseink az év hátralevő részében folyamatosan haladnak majd. Az egy éves felkészülési idő hosszúnak tűnhet, azonban az új ötletek megvalósítása időbe telik.

Az autopro.hu által október 18-19. között szervezett Techtogether 2022 egy, a járműipar technológiai változásait és azok emberi vonzatát körbejáró konferenciát, egy ipari szakkiállítást, és egy, már évek óta rendszeresen megtartott mérnökhallgatói versenyt foglal magába. A rendezvényen már biztosan találkozhat az alábbi cégekkel.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink