Techtogether Vér, veríték, könnyek – keményen dolgoznak a cseh járműépítő egyetemisták

Vér, veríték, könnyek – keményen dolgoznak a cseh járműépítő egyetemisták

Kuthi Áron | 2019.05.28 12:59

Vér, veríték, könnyek – keményen dolgoznak a cseh járműépítő egyetemisták

Nagyon nagy versenyautó-építés folyik a Prágai Műszaki Egyetemen, a cseh főváros kampuszán benzinmotoros és elektromos csapat is dolgozik. Mindkettő jelentős sikereket tudhat maga mögött. A benzines csapat, a CTU CarTech 2008-ban alakult, belőlük váltak ki 2014-ben az elektromos fejlesztők. A CarTech csapatkapitánya Lukáš Pacoň, ő hat éve irányítja a csapatot. Az eForce vezetője Marek Szeles, mindkettejükkel e-mailben vettük fel a kapcsolatot, válaszaikat közös interjúban közöljük.

Hirdetés

– Milyen keretek között dolgozik a CTU CarTech és az eForce?
M.SZ. Három részlegünk van. Az elektromosok a szoftver- és hardverfejlesztésen, az elektromos tervezésen, a mechanikai részleg az aerodinamikán, a karosszérián, felfüggesztésen dolgozik, a projektrészleg pedig a PR-on és szponzorkapcsolatokon.
L.P. Úgy épülünk fel, hogy a csapatkapitány mellett van egy főmérnök, a csapat pedig csoportokra oszlik, úgy mint aerodinamika, felfüggesztés, motorblokk. Érdemes hangsúlyozni, hogy a csapat teljesen függetlenül működik az egyetemtől, annak ellenére, hogy jelentősen támogat minket. Például tavaly nagynyomású autoklávot (gőzsterilizátort) szereztek be számunkra. De a vezetés soha nem szól bele abba, hogy mit csináljunk, mit ne.

A Formula Student olyan nemzetközi versenysorozat, ahol hallgatók terveznek és építenek együléses versenyautókat, hogy azokkal megmérkőzzenek. Mindent a hallgatók végeznek, nemcsak a tervezést és az építést, hanem a szponzorációt, a marketinget, a költségtervet is. Magyarországon szintén tevékenykednek ilye hallgatói csapatok, a legjobb teamekkel egy lapon említhetőek.

Térjünk vissza a kezdetekre.
L.P. 2008-ban alakultunk, és már a 11. autónkat készítjük ebben az évben. A csapatban való részvétel mindig is teljesen önkéntes volt, nem kapható érte jegy vagy kredit. Szívesen hívunk tagnak elsőéves hallgatókat.
M.SZ. Az elektromos csapat a CarTech részeként alakult 2010-ben. Két évre rá épült az első autónk, és 2014-ben kiváltunk a CarTechből, megalakult az eForce FEE Prague Formula, kezdetben 15 elhivatott taggal. Ma 30-40 tag van, de 10 ember jelenti a csapat magját, ők minden nap dolgoznak a projekten.

Marek Szeles az eForce, Lukáš Pacoň a CTUCarTech vezetője

A mérnökképzésben és a munkaerőpiacon egyaránt gond, hogy kevés nő fordul a műszaki területek felé. Lányok vannak a csapatban?
L.P. Négy lány is van nálunk, ketten az aerodinamikai részlegben dolgoznak, egy a motornál, és egy pedig az üzleti tervezésen.
M.SZ. Természetesen vannak nálunk is lányok, az aerodinamikai és a felfüggesztési részlegen. Sajnos mint minden csapat, mi is attól szenvedünk, hogy Csehországban is kevés lány választja a STEM- (tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai) területeket. Szóval nálunk olyan 15 százalékos az arány.

Ki az, akihez szakmai tanácsért lehet fordulni, ki a „nagy öreg”?
L.P. Előfordul, hogy az egyetemhez fordulunk tanácsért, de leginkább a partnercégeinkkel működünk együtt.
M.SZ. Nálunk nincs igazi kapcsolat az öregdiákokkal, de reméljük, ez a közeljövőben változik. Egyedül az egyetemi témavezetőnk képvisel minket, aki 2010-ben a megalakulásnál segített.

– Beszéljünk az eddig épített járművekről!
L.P. Ebben az évben egy új monocoque vázat és vezérsíkokat építettünk, valamint megalkottunk egy szénszálas üzemanyagtartályt. Reménykedünk benne, hogy dobogós helyezést érünk el valamelyik idei versenyen.
M.SZ. Eddig minden évben egy elektromos autót építettünk, idén készül el a nyolcadik. Ez a gép most jelentősen el fog térni az előzőtől főleg dizájnban. Az alapoktól tervezzük újra a karosszériát és az aerodinamikát, növekszik az autó hossza is. Real-time telemetriát is tervezünk, de a négykerékhajtás, a szénszálas monocoque váz, a 200 kg maximális tömeg koncepciója marad.

Munkában az eForce Prague Formula csapata

Milyen díjakat szereztetek eddig?
L.P. Elég sok díjunk van már. Minden évben sikerül elérni egy második vagy egy harmadik helyezést valamelyik Formula Student versenyen.

M.SZ. Legnagyobb sikerünk a 2016-os amerikai Formula Student Lincoln és a kanadai Formula Student North versenyen elért győzelmünk. Nyertünk az itteni tavalyi Formula Student Czech és az észt Formula Student Baltic Open versenyen.

Hogy zajlik a szponzorkeresés?
L.P. Minden csapattagnak ki van szignálva egy-egy cég, amellyel folyamatosan kapcsolatot kell tartani. Főszponzorunk a Skoda Auto, és több autóipari beszállító, mint a Valeo, az SKF vagy a Honeywell.
M.SZ A mi főszponzorunk az egyetem és a Skoda, a JHV Engineering mérnöki és gépgyártó cég és a Mabid cseh fémmegmunkáló. Mi mindig úgy indítunk, hogy a cég tulajdonképpen egy hallgatói kiválósági központtal kerül kapcsolatba, ahol az ország legambíciózusabb és legképzettebb hallgatói tanulnak. És az a tapasztalat, hogy a nagy munkaerőhiány miatt tényleg ez jelenti a cégek számára az együttműködés legnagyobb hozzáadott értékét.

Egy nehezebb versenynap az eForce számára

Tudomásunk szerint az eForce az egyetlen európai csapat, amely a nevadai Formula SAE Lincoln versenyen győzni tudott, ráadásul elektromos járművel. Hogy készült a csapat erre a versenyre, mi volt a gép specifikációja?
M.SZ. Hat hónappal a verseny előtt indult a fejlesztés, Amerikába és Kanadába a 4. generációs FSE.04x járművet vittük, de eközben már építettük a következőt, az FSE.05-t is. Nagyon sokmindent kellett egyszerre megoldani, hogy a versenycsapat kijuthasson a helyszínre. A legnehezebb része a szállítás volt, minden vészforgatókönyvet kidolgoztunk. Montrealban pakoltuk ki az alkatrészeire szedett és védőcsomagolásba helyezett autót a konténerből. Ezenkívül rengeteg pótalkatrészt vittünk arra az esetre, ha valami megrongálódik, de szerencsére semmi nem történt. Aztán mikor a versenyhelyszínre értünk, ott már eléggé magabiztosak lettünk, mert négykerék-meghajtással mi voltunk egyedül, és ez jelentős előnyt adott. Ezáltal nagy érdeklődést és elismerést is kiváltottunk a többi csapat részéről. A statikus versenyen nagy meglepetésre jól szerepeltőnk, még akkor is, ha az ezt előkészítő tagok nem is voltak jelen, és a mechanikai és elektronikai részleg oldotta meg a feladatokat.

2021-ben már autonóm képességű autót kell kiállítani az FS-versenyekre. Ezen már dolgoztok?
M.SZ. Már harmadik éve a terveink között szerepel.Mégis nagy kihívás valóban elkezdeni a projektet, mert ehhez nincs elég anyagi forrásunk. És a hallgatókban sincs elég motiváció, valamint kellő tapasztalat sem, ami az erre vonatkozó IT- és tudományos ismereteket illeti. Ennek ellenére azon vagyunk, hogy megoldjuk a problémákat.

Mi a jó csapat titka?
L.P.
Őszinte leszek: vér, veríték, könnyek. Na jó, inkább az, hogy valami átlagon felülit tudjunk hozni, mert nem jön szembe mindig a nagy lehetőség. És hogy valódi társaknak, barátoknak kell lennünk, mert egy hónapnyi összezártság versenyek, utazások alkalmával gyakran elég fárasztó és megerőltető.
M.SZ. Mint minden csapat, ami háromévesnél idősebb, azzal küzd, hogy lehet egyenletes fejlődésben maradni, úgy hogy az alapítók már távoztak. Mindig inspirálni kell az új generációt a projektjeinkkel, és tudásunkat hatékonyan át kell tudni adni. A csapatokat mindig a szervezetlenség és az anyagi támogatás hiánya teszi tönkre.

(Képek: a CTU CarTech és a eForce FEE Prague Formula Facebook-oldala)

Kiemelt Partnereink