Techtogether Tömegcsökkentésbe és megbízhatóságba fektetett az ART

Tömegcsökkentésbe és megbízhatóságba fektetett az ART

Végh Martin | 2022.03.26 16:17

Tömegcsökkentésbe és megbízhatóságba fektetett az ART

Fotó: Arrabona Racing Team

Az Arrabona Racing Team kiemelt célja volt, hogy az idei szezonra tervezett versenyautója ne csak megbízható, de elődjénél könnyebb is legyen. Mindeközben azonban a csapattagok az önvezető autójuk építéséről sem feledkeztek meg, és már nincsenek messze attól, hogy a munka helyszínét a laboratóriumból a tesztpályára helyezzék át. A Széchenyi István Egyetem hallgatói csapatának fejlesztéseiről és idei terveiről Kapocsi Máté csapatvezetőt kérdeztük.

Hirdetés

- Az Arrabona Racing Team, tartva magát az eddigiekhez, az idei szezonra is egy új autót tervezett. Az egyik cél a tömeg csökkentése volt. Mennyivel és milyen megoldásoknak hála lett könnyebb az ART_09 az elődjénél?

- Az idei évben a megbízhatósággal egyetemben minden részleg közös célja volt a lehető legnagyobb mértékű tömegcsökkenés elérése. A karosszéria esetében rétegrend-optimalizálással, valamint javított gyártástechnológiával törekedünk erre. Aerodinamika terén egyre több komponens van, amit végeselem szimuláció segítségével méretezünk, és melyek készítéséhez a könnyebb szénszövetet alkalmazzuk. A járműdinamikai területen változás, hogy a karbon lengőkarok mellett az idei szezonban már karbon felniket is fogunk használni, valamint, hogy a korábbi forgácsolt csonkállványról áttérünk a nyomtatott alumínium kivitelre. A hajtáslánc részleg továbbfejlesztette a motortartó konzolt, valamint a hajtás egyéb komponenseit, az elektronika részleg pedig azon dolgozott, hogy a rendszer megbízhatóbb és integráltabb legyen, továbbá, hogy hasznos adatokat tudjunk gyűjteni. Számításaink szerint ezekkel a fejlesztésekkel nagyjából tíz kilogramm tömegcsökkenést realizálhatunk.

- A csapat az ART_09 mellett egy másik projekten is dolgozik, ami nem más, mint az egyik korábbi versenyautó, az ART_06-os önvezetővé alakítása. Hogyan álltok az átalakítással?

- Igen, ez a projekt 2019 óta fut az aktuális versenyautó fejlesztésével párhuzamosan. Az eddigi tesztek azt mutatják, hogy a rendszer bójafelismerő algoritmusa, valamint pályatervező rendszere megfelelően teljesít, ezenkívül végeztünk a fékrendszer, valamint a kormányzás aktuálásával. A hajtás vezérlésének szoftveres oldala megoldott, most következik az a rész, mikor megpróbáljuk autóba beépített állapotban működésre bírni a teljes rendszert. Ehhez kapcsolódóan tervben van egy nagyobb fejlesztés, amiről a későbbiekben szeretnénk többet megosztani.

- Az autopro.hu-val tavaly megosztottátok, hogy idén egy versenyen elszeretnétek indulni az önvezető autótokkal is. Nyáron három Formula Student megmérettetésen is részt vesztek, melyek a magyar FS East, az FS Austria és az FS Germany. Ezek közül melyiken fogtok rajthoz állni az önvezető járművel?

- Így igaz, tavaly ősszel ezt a cél tűztük ki. Sikeresen regisztráltunk az európai versenyekre, és ezek közül a három legnívósabban fogunk indulni. Ahhoz, hogy egy autóval részt tudjunk venni egy versenyen, még februárban végleges döntést kell hoznunk, és ugyanakkor a nevezési díjat is szükséges befizetnünk. Viszont amíg a teljes rendszert nem látjuk megbízhatónak, esetleg még kételyek vannak a technikai megvalósítással kapcsolatban, túl korai lenne biztosra mondani az indulást. Mégiscsak egy olyan területről beszélünk, amihez még mi is gyűjtjük a kompetenciát, és nem szeretnénk túlvállalni magunkat. Az ART_09 komplexebb rendszert alkot, mint bármelyik korábbi autónk, és nem szeretnénk, ha egyik projekt a másik kárára menne. Éppen ezért végül úgy döntöttünk, hogy idén még nem fogunk önvezető kategóriában indulni.

- Hogyan sikerült megoldani az autonóm rendszer fejlesztését? Szükség volt hozzá új embereket toborozni vagy elég volt a meglévő csapattagok tudását fejleszteni?

- Az autonóm rendszer fejlesztése egyértelműen olyan kompetenciákat követel meg, amiket eddig nem nagyon használtunk. Emiatt is alakult erre a feladatra egy külön részleg, ahová folyamatosan vesszük fel azokat, akik rendelkeznek tudással az informatika és irányítástechnika területein. Továbbá jól jön, hogy az egyetemi Járműipari Kutatóközpont, sőt a SZEnergy versenycsapat már meglévő tudásbázisára is tudunk támaszkodni, hiszen a rendszerünk alapjai közös platformra épülnek.

- Ha jól gondolom az előző félévtől már normál rend szerint, a járványügyi korlátozások jelentette akadályok nélkül folyhat a munka. Mennyire és melyik területeken érezhető a pozitív hatása a normál kerékvágáshoz való visszatérésnek?

- Igen, szeptembertől visszatértünk a jelenléti megbeszélésekre, ezekről csak januárban mondtunk le, amikor a csapatban több COVID-gyanús eset is volt. Szerintem sokkal hatékonyabban tudunk így dolgozni, plusz gyakrabban tudunk rendezvényeket tartani, amik lehetőséget teremtenek arra, hogy néha kikapcsolódjunk egy kicsit. Mindazonáltal így is érezhető az elmúlt két év hatása.

- A csapat indulni tervez májusi Techtogether Automotive Hungary-n. Hogyan készültök a versenyre? Van valami konkrét célkitűzésetek?

- Természetesen részt fogunk venni az eseményen. A célunk, hogy az őszi eredmény után visszatérhessünk a dobogóra, mégpedig annak a legfelső fokára. Rengeteg kapcsolatot tudunk kiépíteni egy ilyen rendezvényen, valamint tapasztalatot szerezhetünk. Nekünk ezen időszak a versenyautó építéséről és teszteléséről szól, de időt fogunk szakítani az előzetes feladatok kidolgozására is.

Az autopro.hu az Automotive Hungary szakkiállítással egybekötve, május 10-11. között ismét megrendezi a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol a magyar mérnökhallgatói csapatok műszaki és gazdasági feladatokat megoldva mérhetik össze tudásukat. Minden érdeklődőtőt szeretettel várunk a verseny helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban!

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink