Techtogether Sokat közelített idén a céljai felé a M1RA

Sokat közelített idén a céljai felé a M1RA

Pörge Béla | 2021.12.25 12:21

Sokat közelített idén a céljai felé a M1RA

Fotó: M1RA

Bári Dávid, a M1RA csapatvezetője szerint a csapat sokat közelített idén a távlati célja felé, ami nem más, mint az, hogy egy magyar fejlesztésű autóval diadalmaskodjon egy magyar autóversenyző a FIA egyik versenysorozatában. Bári Dávid az autopro.hu-nak adott interjúban beszélt a profi motorsport és a Formula Student közötti kapcsolatról is.

Hirdetés

- Be tudná mutatni kicsit részletesebben a M1RA csapatát?

- A csapat 2017-ben alakult meg, és már a kezdetekkor az volt a cél, hogy túllépjünk azon a határon, amelyen magyar alakulat még nem tudott túllépni: ne csak üzemeltessük, hanem fejlesszük is a versenyautókat. Ehhez a M1RA-nak adva volt a kivételes szaktudású mérnökcsapata, és a projekt elindulásakor Michelisz Norbert tapasztalataira is számíthattunk.

Az első évben a TCR International bajnokcsapata, azóta pedig folyamatosan nemzetközi TCR bajnokságok meghatározó csapata a M1RA. Szerepeltünk szabadkártyásként a WTCR-ben és nyertünk regionális TCR bajnokságot is, de nagyon büszkék vagyunk arra is, hogy nálunk nevelkedett junior pilóták jutottak el világkupa dobogóig - többek között Tassi Attila és Luca Engstler.

Az idei évben pedig a Pure ETCR-ben a Romeo Ferraris-szal együttműködve elektromos prototípus versenyautó fejlesztésében vehettünk részt.

- Korábban részt vett a Formula Student versenyen is a BME FRT csapatával, amelyet három évig vezetett. Mennyit számít az itt szerzett tapasztalat a M1RA vezetésében?

- Rengeteget. Főleg, hogy volt szerencsém ott lenni az alapításánál is. Formula Student és a BME FRT nélkül biztosan más lenne a M1RA mostani magja és annak tudása. A BME FRT-nél az volt a célunk, hogy versenybe szálljunk a világ legjobb egyetemeinek autóépítő csapataival, és ignoráljuk a “nekik sokkal könnyebb, itthonról nem lehet, kicsi ország vagyunk” hozzáállást. Igenis lehet. Mások az adottságaink, nekik pedig máshogy nehéz. Bízzunk magunkban, ne féljünk máshogy csinálni, más úton menni. A világ fejlődésének, előrehaladásának egyik alapvető mozgatórugója az a fajta izgalom és kockázatvállalás, mely az új utak, új lehetőségek kutatása, új területek felfedezése felé hajt.

A M1RA céljai nagyon hasonlóak ehhez, csak itt már nem egyetemekkel, hanem profi motorsport-alakulatokkal versenyzünk. Olyan komplex műszaki kihívásokkal foglalkozhattunk már nagyon fiatalon, amivel a való világban, az iparban nagyon magas szintre kell eljutni sok-sok év befektetett munkával. Ráadásul a BME FRT-nek köszönhetően már az egyetemi évek alatt volt lehetőségem megérteni azokat fogalmakat, mint a felelősség, határidők, csapatmunka, fegyelem, figyelem és kitartás. Talán ez volt a legnagyobb hozománya a projektnek. Nagyon sok jelenlegi folyamatunk alapja olyan dokumentum, aminek megírását 10-11 évvel ezelőtt, FRT csapatvezetőként kezdtem el, így az is természetes, hogy M1RA csapatvezetőként egy végzett FRT-ssel azonnal egy nyelvet beszélünk ha egy feladatról vagy egy probléma megoldásáról van szó.

Fotó: M1RA

A legnagyobb ajándék, amit szakmailag kaphatunk, az a lehetőség. Lehetőség tanulni, lehetőség bizonyítani. Ezt nem biztos, hogy egyetemista fejjel értjük meg pontosan, de ez is egy olyan érték a M1RA-ban, amit a Formula Student időszakából hozunk. A projektet 2007-ben a BME Gépjárművek Tanszékén indította testvérem, Bári Gergely, én pedig 2010 és 2012 között vezettem azt. Hiszek benne, hogy azóta is ez az egyik legnagyobb lehetőség egy fiatal mérnöknek tanulni és bizonyítani.

- Hazánkban – jelenleg még – kevésbé ismert a PURE ETCR versenysorozat, és a járvány sem tett jót az éppen induló sorozatnak. Mekkora jövője lehet a PURE ETCR-nek? Mit lehet tudni a jövő évi versenykiírásról?

- Az iparági trendek abba az irányba mutatnak, hogy egy autógyártó a marketing vagy éppen K+F büdzséjének egy részét nagyobb valószínűséggel fogja a fenntarthatóbb technológiái népszerűsítésére, bemutatására költeni, mint mondjuk a tisztán belső égésű motorral szerelt modellek népszerűsítésére.

Emellett, hogy eladható és érdekes is legyen az autósport, szüksége van csatákra, hősökre és valamire, amit hőseink le tudnak győzni. Egy ETCR autó tervezése, fejlesztése - de leginkább a vezetése - pontosan ilyen típusú kihívás, illetve a sorozat nem szokványos, de pörgős, akciókra kihegyezett formátuma a modern kor igényeire van szabva.

Nem véletlenül emeli a jövő évtől világkupa szintre az FIA és nevezi át eTouring Car World Cupra a sorozatot, ezzel egyébként arra a szintre emelve, ahol jelenleg WTCR áll - amelynek Michelisz Norbert a 2019-es világbajnoka.

Jövőre bővül az ETCR versenynaptár és újabb gyártók is érkeznek a sorozatba, ami így egyértelműen fejlődik.

- Mik a csapat céljai a jövő évre nézve?

- Újabb nagy lépést szeretnénk tenni távlati céljaink felé. Hiszünk az ETCR platformban, ott szeretnénk tovább tanulni és bizonyítani, illetve a támogatóinkkal közösen képviselt értékeket közvetíteni. A M1RA Academy utánpótlás programunk is erősen működik, de tovább fogjuk bővíteni a 2022-es évben.

- Mik a M1RA távlati céljai?

- Célunk, hogy egy nap magyarok által fejlesztett versenyautó volánja mögött ünnepeljünk magyar világbajnokot. A csapat alapítása óta azon dolgozunk, hogy haladjunk ezen az úton, és 2021-ben haladtunk talán a legtöbbet, mind pilóta-, mérnök- és technikus-utánpótlás fronton is.

- A M1RA Esports részlege – a szimulátorversenyek mellett – mennyit segít a valódi autók tesztelésében?

- Közvetve segít, de közvetlenül inkább a pilóta- és mérnökutánpótlás képzésben van nagyobb jelentősége. A szimulációk azért léteznek, hogy egy rendszer, folyamat számítógépes modelljén tudjuk vizsgálni a rendszer várható viselkedését. Legutóbb például egy teljes valós tesztnapot szimuláltunk a M1RA Academy 13-15 éves pilótáival, a M1RA eSport részleg versenyzőivel és a csapat versenymérnökeivel az online térben, iRacing platformon. Ugyanúgy kellett készülnie a pilótáknak és mérnököknek, ugyanúgy kellett szervert bérelnünk, mint pályát a valóságban, ugyanúgy volt egy megtervezett időterve a napnak reggeli eligazítással, 30 perces edzésekkel, közöttük pedig adatletöltéssel, adatelemzéssel és ugyanazokkal a folyamatokkal, mint egy valódi hús-vér tesztnapon a Hungaroringen. Egy rosszul ütemezett mosdó szünettel akár a virtuális zöld lámpát is le lehetett késni.

Fotó: M1RA

Borzasztóan hasznos a valóság ilyen szintű modellezése, sőt, bizonyos változó tényezők eliminálásával még biztonságosabb is, például biztosak voltunk benne, hogy nem fogja a napot elmosni az eső, mert kellemes áprilisi időjárást állítottunk be…

Nem azt állítom, hogy helyettesíteni tudja a valós kilométereket a szimuláció, de megvan a helye a felkészülésben. S hogy ne csak a pilótákról beszéljünk: egy fiatal mérnöknek is sokkal kényelmesebb az online térben megadni először azt a felelősséget, hogy akkor most te vagy a felelős az adott autó pilótájáért, programjáért és az autó beállításaiért. A felkészültségét, motivációját, hozzáállását tökéletesen fel lehet mérni és sokkal költséghatékonyabb így fejleszteni.

- Milyen szerepet vállal a csapat működésében Michelisz Norbert?

- Norbi a 2017-es induláskor és az első évben kulcsfigura volt, nélküle nem tudtunk volna elindulni, nem lettünk volna egyből olyan sikeresek és ma nem tartanánk itt. A második évtől fokozatosan a háttérbe húzódott, már nem vett részt a napi ügymenetben, ami tudatos döntés volt, mert ő elsősorban autóversenyző, a saját karrierjére kellett koncentrálnia, hogy megszerezze Magyarország első világbajnoki címét.

A M1RA és az egész magyar autósport érdeke az, hogy ő minél tovább a legmagasabb szinten versenyezhessen, ez is közrejátszott abban, hogy közösen úgy döntöttünk, hivatalosan is kiszáll a csapatból. A jó, baráti kapcsolat ettől függetlenül megmaradt, és szakmailag is van együttműködés, hiszen Norbi mentorálja a M1RA Academy - Swift Cup Europe-ban induló tehetségeit, Bucsi Attilát, Báldi Gergőt és Rácz Gergőt.

Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink