Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Minden támogatást megad tehetségeinek a Pannon Egyetem
A versenyzéssel a hallgatók olyan szakmai kompetenciákat gyűjtenek, melyeket másképpen nem szerezhetnének meg. A veszprémi Pannon Egyetem pedig mindent megtesz annak érdekében, hogy diákjait a plusz szakmai kihívások keresésére sarkallja, különösen most, hogy az intézmény a szervezője azon versenyek egyikének, melyen hallgatói indulni fognak. Interjú Dr. Ruppert Tamással és Dr. Medvegy Tiborral, a PEngineers és a Pannon Solar Boat Team csapatvezetőivel.
- Mióta működik az intézménynél hallgatói versenycsapat? Egyetemi vagy hallgatói kezdeményezés eredményeként született döntés a csapat létrehozásáról?
- Ruppert Tamás: Az új csapat 2021-ben alakult meg PEngineers néven, azonban egyetemünknek már a korábbi időszakban is volt járműépítő csapata. A csapat újjászervezésére mind a két oldalról volt igény, a járvány lecsengésével szerencsére a hallgatók még nyíltabbá váltak a közösségi tevékenységekre. Ez és a Pannon Egyetem Mérnöki Karának elkötelezettsége volt az, aminek köszönhetően sikerült újult erővel elindítani a csapatot. Azonban nem csak a PEngineers csapata alakult meg ebben az időszakban, hanem a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programhoz kapcsolódva az egyetemi Solar Boat csapat is elkezdte a munkát.
- Hogyan segíti az egyetem a versenyezni vágyó hallgatóit? Milyen tanácsadási, eszköz- és infrastruktúrabiztosítási, valamint pénzügyi támogatási formákat vehetnek igénybe a hallgatók?
- R.T.: A hajó építését és a csapat folyamatos munkáját a Pannon Egyetem teljes erőbedobással támogatja, ugyanis a feladat hatalmas, hiszen a Pannon Egyetem lesz a verseny gazdája az idei évben. Az időzítés sok mindennel egybevágott, a legfontosabbat kiemelném, mert az elmúlt időszakban indult el a Pannon Egyetem Mérnöki Karának új, átfogó Polinszky Tehetséggondozó Programja is. A hallgatók számára rendelkezésre áll műhely, célzott ösztöndíjak, hallgatói pályázatok és egyetemi oktatókból és kutatókból álló mentorcsapat is.
- Milyen mértékben vesznek Önök részt a csapat mindennapjaiban? Milyen területeken segítik a diákokat?
- R.T.: A PEngineers csapatának mindennapi munkájában már nem veszek részt, ez már a hallgatók játéktere. Az én feladatom leginkább az, hogy a szakmai és pénzügyi háttér biztosításának érdekében tegyek meg mindent, tanácsokkal lássam el a csapatot, hogy miként tudják megszervezni a verseny során kapott feladatokra való felkészülést a tanulmányaik mellett.
- Dr. Medvegy Tibor: Az elmúlt időszakban, amikor a csapat újraszerveződése zajlott, irányítottam a tagtoborzást és részt vettem a hajó koncepciójának a kialakításában. Ezután a beszerzések, ösztöndíjak és egyéb logisztikai feladatok szervezése következett.
Jelenleg a csapat önállóbbá vált, és a diákok is több felelősséget vállalnak a mindennapi munkában. Ennek köszönhetően az én fő feladatom a csapat és az egyetem közötti kapcsolattartás lett. Ebben a szerepben folyamatosan kommunikálok az egyetemi vezetőkkel és az egyéb szervezetekkel, hogy segítsem a csapat munkáját, és biztosítsam, hogy mindenki azonos irányba dolgozzon a közös cél érdekében.
- Tanárként mennyire segítik a csapatvezetőt stratégiai döntések meghozatalában, illetve a jármű építése során milyen szakmai tanácsokkal látják el a versenyzőket?
- R.T.: Az én célom biztosítani a PEngineers csapatának hosszútávú működését és segíteni nekik abban, hogy minél több hazai sikert érjenek el szem előtt tartva azt, hogy mindez a hallgatók érdekeit szolgálja: azaz tudjanak szakmai kapcsolatokat kiépíteni, találkozzanak az ipari partnerekkel, a tehetséges és tenni akaró hallgatók pedig lehetőséget kapjanak a fejlődésre.
- M.T.: Mint tanár és mentor, a célom, hogy támogassam a csapat vezetőjét, és segítsem őt a stratégiai döntések meghozatalában. Azonban fontos, hogy ne lépjek a helyébe, hanem inkább tanácsot adjak és iránymutatást nyújtsak a döntéshozatal során. Az én szerepem az, hogy megosszam a szakmai tapasztalatomat és tudásomat a csapat tagjaival, hogy segítsem őket az általuk megálmodott hajó megvalósításában.
- A hallgatók a versenycsapatok tagjaiként rendkívül hasznos szakmai tapasztalatokat gyűjthetnek, ezenkívül a potenciális jövőbeli munkáltatók látóterébe is könnyebben kerülhetnek. Adódik azonban a kérdés, hogy miért kifizetődő egy egyetem számára a hallgatói versenycsapatok fenntartása?
- R.T. és M.T.: Az egyetem elsődleges feladata az, hogy a hozzánk érkező hallgatókat felkészítsük a szakmai kihívásokra, amelyek olyan kompetenciákat követelnek meg, amik nem sajátíthatóak el a szokványos tanórák keretein belül. Elengedhetetlen, hogy a hallgatók tapasztalatot szerezzenek a tanműhelyek és tankönyvek határain túl is. Ez igaz a közösségre is, az ugyanis szintén elengedhetetlen része az egyetemi atmoszférának.
Az ehhez hasonló versenyek lehetőséget biztosítanak a valódi közösségépítésre, és nem csak a hallgatók számára hasznosak, hiszen viszik az egyetemünk hírét is, képviselik a Mérnöki Kar szellemiségét.
- Egy hallgatónak komoly terhet jelent, ha tanulmányai és akár munkája mellett egy versenycsapatban is helyt kell állnia. Hasonló mondható el a tanárokról is, hiszen mindenképpen extra elfoglaltsággal jár egy csapat támogatása. Hogyan ösztönzi hallgatóit és tanárait az egyetem arra, hogy mindezek ellenére vállalják a kihívást?
- R.T.: A Pannon Egyetem új teljesítményértékelési rendszerében külön hangsúlyt kapott a tehetséggondozás, ugyanakkor azt gondolom, hogy a kollégák eddig is kiemelt szerepet vállaltak a hallgatói tehetséggondozásban. A Pannon Egyetem Mérnöki Karán kimagaslóan jó a hallgató-oktató létszám aránya, amelynek köszönhetően lehetőség van az egyéni tanulási utak támogatására, tehetséggondozásra.
- M.T.: Az egyetem nagyon fontosnak tartja a versenyhajó építésének támogatását, mivel ez a projekt kiemelt jelentőséggel bír az intézmény számára. Idén először kerül megrendezésre a Balaton Solar Boat Challenge, amelyen a versenyhajó majd debütál, így az egyetem szeretné biztosítani a csapat számára a megfelelő támogatást és ösztönzést a sikeres részvételhez. Emellett a hallgatókat csapatépítő programokkal és ösztöndíjakkal motiváljuk.
- Ahogy már az egyik kérdésemben is utaltam rá, a versenycsapati tagság megkönnyítheti a későbbi elhelyezkedést. Milyen a valós helyzet a hallgatói visszajelzések alapján?
- R.T.: Mindenképpen pozitív a visszajelzés, hiszen nagy segítséget jelentenek a versenyhez kapcsolódó ipari kapcsolatok, melyek akár a verseny napján is kialakulhatnak. Ugyanakkor az indirekt hatás sem elhanyagolható, hiszen a hallgatók többletfeladatot vállalnak ezeken a versenyeken, amelyek minden szakmai felvételi interjún nagy előnyt jelentenek.
- A Pannon Egyetem milyen konkrét célkitűzéseket fogalmazott meg hallgatói versenycsapatával és annak fejlesztésével kapcsolatban?
- R.T.: Mérhetővé szeretnénk tenni a fejlesztésre fordított energia és eszközök megtérülését, ugyanis fontos látnunk, hogy jó úton járunk-e. A mentorprogramunkat is erősítjük, ehhez nagyban hozzájárul a Pannon Egyetemért Alapítvány új mentorprogramjának ösztöndíja is. Az egyik legfontosabb cél pedig azoknak a kommunikációs csatornáknak a kialakítása, amelyen keresztül nem csak a Mérnöki Kar, hanem az egész egyetem hallgatóit célzottan elérhetjük, ugyanis látjuk azt, hogy a versenyeken egyre nagyobb hangsúlyt kap a multidiszciplináris tudás. Végezetül pedig szeretnénk kialakítani a valódi közösség érzetét, hogy a PEngineers csapata nem csak egy többletfeladat, hanem egy erős szakmai közösség, ahol a hallgatók segítik egymást, hisz a közös munka visz előre minket.
- A versenycsapatok tagjai részt vehetnek egyéb egyetemi kutatási, fejlesztési projektekben is? Mennyire jellemző ez?
- R.T.: Természetesen, sőt erre folyamatosan motiváljuk is őket. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy ne aprózzuk el a hallgatók idejét és energiáját, fontos az erőforrás-menedzsment kérdése, és ez bizony mindig nagyon nehéz. A Pannon Egyetem Mérnöki Kara az elmúlt időszakban felismerte, hogy a heti óraszámokat csökkentenie kell annak érdekében, hogy a hallgatók hatékonyabban tudjanak részt venni különböző szakmai munkákban, versenyeken. Éppen ezért már az idei tanévben elindítottuk teszt jelleggel a Mechatronikai mérnök mesterszak új Ipar 4.0 orientált tantervét, amelyben már alkalmaztuk a másfeles creditszórzót, azaz egy tanítási óra már másfél creditnek felel meg. Ezt a gyakorlatot jövő tanévben a Kar összes alapszakán bevezetjük.
- Mennyire lehet az oktatási munka része a hallgatói versenycsapatok szervezése és működtetése? Hogyan lehetne ezen csapatok munkáját akár credit pontokkal is elismerni?
- R.T.: A 2022-ben elindított Polinszky Tehetséggondozó Program keretén belül indítottunk egy külön kurzust is, ahol a hallgatók rengeteg különböző tématerületről vett téma közül válogathatnak, ezzel kívánunk egy átfogó képet adni a kari kutatási-fejlesztési tevékenységéről is. Mindemellett a Tudományos Diákkör munkákat is creditpontokkal jutalmazzuk, mellyel igyekszünk tudatosítani hallgatóinkban, hogy elismerjük a szorgalmat, a tehetséget és a kitartó munkát.
- M.T.: A fentebb említetteken túl a versenyhajó építése számos hallgató szakdolgozatának és diplomamunkájának is tárgya volt, amely így részévé vált az oktatásnak. Emellett a hajóépítés részei projektmunkaként több tárgy keretei között is elszámolhatóak az oktatásban.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!