Techtogether Ismét a versenypályára készül a SZEnergy Team

Ismét a versenypályára készül a SZEnergy Team

Végh Martin | 2022.05.03 16:19

Ismét a versenypályára készül a SZEnergy Team

Fotó: SZEnergy Team

Miután két évig nem volt rá lehetőség, a SZEnergy Team idén újra a versenypályán fogja összemérni tudását a Shell Eco-marathon többi versenyzőjével. A nagy eseményre készülve a Széchenyi István Egyetem mérnökhallgatói csapata ismét tovább fejleszti autóját, többek között saját eszközöket használva. Interjú Miklós Máté csapatvezetővel, Fersztl Barnabás gépészeti konstruktőrrel és Pusztai Zoltán mentorral a csapat idei terveiről.

Hirdetés

- Az elmúlt két évben a koronavírus-járvány miatt elmaradtak a Shell Eco-marathon fizikai versenyei, idén azonban ismét lehetősége lesz a csapatoknak a rajtvonalhoz állni. A SZEnergy Team a hollandiai Assenben május 31. és június 3. között, városi kisautó kategóriában fog versenyezni. Hogyan várjátok a megmérettetést a hosszú kihagyás után?

- Miklós Máté (M.M.): Nagyon bizakodva várja a csapat, hogy a versenypályán is tudjon bizonyítani. Sajnos igen, két éven keresztül nem tudtunk versenyezni a vírus miatt, azonban ezen időszak alatt a 2019-ben elkészült SZEmission versenyjárművön számos fejlesztést végeztünk. A fejlesztések főként a tömegcsökkentést és az elektronikai egységeink energiahatékonyságának javítását célozták.

- Az idei szezonra készülve ismét fejlesztettétek a versenyautótokat. Tudnál egy kicsit mesélni a legújabb módosításokról?

- Pusztai Zoltán: Legújabb és legkorszerűbb fejlesztésünk egy olyan vezetésoptimalizáló rendszer, mely képes arra, hogy a versenypálya egész szakaszán a legmegfelelőbb referencia nyomatékot szolgáltassa a motor számára, lehetővé téve, hogy a versenyjármű a legkevesebb energia felhasználásával tudja teljesíteni a versenytávot. A gyakorlatban a pálya teljes hosszát előre felvesszük GPS pontok formájában, így megtudjuk, hogy pontosan hol vannak az emelkedők, a vízszintes útszakaszok és a lejtők. Ezután az adatokat egy saját fejlesztésű pályaoptimalizáló program segítségével szimuláljuk, melynek eredménye egy olyan referencia görbe, amit egy gombnyomással képes lekövetni a motor.

- A SZEmissiont már 2019 óta használjátok. Hogy látjátok, még mennyi fejlesztési tartalék van a konstrukcióban? Mikor fog eljönni az ideje egy új jármű építésének?

- M.M.: A fejlesztések tekintetében nagy potenciál rejlik még a járműben. Érdemes megjegyezni, hogy minden megvalósított fejlesztésünk egy nagyobb időintervallumon keresztül szolgál minket, továbbá azt is, hogy a fejlesztéseket hosszú tesztidőszakok követik. A járművünkön jó előre átgondolt fejlesztési irányokat valósítunk meg, annak ellenére, hogy ez a megközelítés sok munkaórát emészt fel.

Az új versenyjármű még várat magára, azonban bátran mondhatom, hogy ha külsőleg nem is változik járművünk, a belső komponensek folyamatosan megújulnak.

- A gördülési ellenállás mérésére saját görgős fékpadot tervez a csapat. Miért döntöttetek a saját tervezés mellett?

- Fersztl Barnabás: Fő célunk, hogy a SZEmission járművünkre ható menetellenállásokat minimalizáljuk. Ennek érdekében tesztekkel szeretnénk alátámasztani azokat a számításokat, amelyek a jármű elektromos fogyasztását legnagyobb mértékben befolyásoló tényezőkkel kapcsolatosak. A gördülési ellenállás meghatározására alkalmas görgős fékpadi mérések is megerősítést adhatnak arról, hogy mind az autó egyenes haladásakor, mind pedig kanyarmenetben számszerűsítve mekkora ellenállások lépnek fel. Ezáltal pontosan tudni fogjuk, hogy az adott kerékterhelések mellett melyik típusú abroncsot és mekkora nyomáson érdemes alkalmazni.

Továbbá a mérőrendszer elengedhetetlen a már említett optimalizálási folyamathoz szükséges járműparaméterek meghatározásához is.

Tervezés alatt a SZEnergy Team fékpadja

Tervezés alatt a SZEnergy Team fékpadja | Fotó: SZEnergy Team

- A járművetek tervezésében és építésében még milyen más saját tervezésű eszközöket használtok vagy terveztek használni?

- M.M.: A leginkább energiaigényes részegységünk a hajtás, így energiatakarékosság szempontjából az mondható a legkritikusabbnak. Azért, hogy a motor ideális módon működhessen, szükséges volt egy olyan egyedi elektromos fékpadra, amin a paramétereket és a menetciklus optimalizálását tudjuk tesztelni. Ezért korábban egy teljesen saját fejlesztésű elektromos fékpadot terveztünk és építettünk meg, melyen most már a hatodik saját villamos gépünket vizsgáljuk.

- Ha jól gondolom az előző félévtől már normál rend szerint, a járványügyi korlátozások jelentette akadályok nélkül folyhat a munka. Mennyire és melyik területeken érezhető a pozitív hatása a normál kerékvágáshoz való visszatérésnek?

- M.M.: Örülünk, hogy végre korlátozások nélkül tudnak a hallgatók foglalkozni a csapat feladataival. Úgy látjuk, hogy sokkal nagyobb kedvvel és elhivatottsággal állnak neki a fejlesztéseknek, ezenkívül a fizikai munkálatok is jóval nagyobb ütemben tudnak haladni. A csapat hangulatát és morálját továbbá javította az is, hogy május végén újra rajthoz állunk a járművünkkel.

- A csapat indulni tervez a májusi Techtogether Automotive Hungary-n. Hogyan készültök a versenyre? Van valami konkrét célkitűzésetek?

- M.M.: Számunkra a május igen megterhelő lesz, mivel a véghajrájában leszünk a jármű hónap végi megmérettetésre való felkészítésének. Ugyancsak fontossá teszi számunkra a megfelelő időbeosztást az, hogy többet szeretnénk a tavalyi Techtogetherön szerzett helyünk megtartásánál, ugyanis előbbre kívánunk lépni a csapatok rangsorában. Ehhez a megfelelő felkészülés mellett a helyszíni jelenlét is szükséges.

Az autopro.hu az Automotive Hungary szakkiállítással egybekötve, május 10-11. között ismét megrendezi a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol a magyar mérnökhallgatói csapatok műszaki és gazdasági feladatokat megoldva mérhetik össze tudásukat. Minden érdeklődőtőt szeretettel várunk a verseny helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban!

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink