Techtogether Ismeretlen terepre merészkedik az ART

Ismeretlen terepre merészkedik az ART

Végh Martin | 2023.05.10 10:17

Ismeretlen terepre merészkedik az ART

Fotó: Arrabona Racing Team

A Széchenyi István Egyetem egyik mérnökhallgatói csapataként az Arrabona Racing Team idén egy számára új versenyen kap lehetőséget a bizonyításra. A győri hallgatókat a megmérettetésen új autójuk, az ART_X fogja segíteni az elődje teljesítményével, illetve nagyobb megbízhatóságával. Interjú Hege Kristóf csapatvezetővel a májusi Techtogether Automotive Hungary indulói között is szereplő Arrabona Racing Team idei terveiről és új versenyjárművéről.

Hirdetés

- Idén a Formula Student Austria, az FS East, illetve az FS Alpe Adria versenyeken fogtok indulni. Melyik megmérettetést várjátok a leginkább és miért? Várhatóan melyik fogja a legnagyobb kihívást tartogatni?

- Az osztrák és a magyar versenyeken már veteránnak mondhatjuk magunkat, viszont Horvátországban most fogunk először versenyezni. Elképesztő nagy izgatottsággal várjuk ezt az új környezetet és az oda érkező csapatokat, hogy velük is összemérhessük a legújabb autónk erejét és csapattagjaink tudását. Annak ellenére, hogy az FS Austria lesz az első versenyünk, és ismerve a gépátvételért felelős bírák szigorát, úgy gondolom, hogy mégsem ez, hanem az FS Alpe Adria fogja jelenteni a legnagyobb kihívást számunkra, hiszen ismeretlen terepen kell bizonyítanunk.

- A fejlesztések részeként az új autótokat, az ART_X-et oldaldobozokkal láttátok el a jobb motorhűtés érdekében. Ez a megoldás a várakozások szerint javítani fogja a megbízhatóságot, ugyanakkor tömegnövekedéssel járt. Ennek ellenére az autó összsúlya kicsivel alacsonyabbnak ígérkezik, mint az elődé. Hogyan és hol sikerült kompenzálni a tömegnövekedést?

- Minimális tömegnövekedéssel jár a hűtőrendszer kettéosztása és oldaldobozokba való helyezése, nem csak a magok, de a felfogatásuk miatt is, viszont ez mind funkcionális tömeg amire szükség van ahhoz, hogy növelni tudjuk a hűtésünk hatásfokát. Igaz, hogy ha csak ezt az egy alkatrészt nézzük, akkor veszítünk a tömegnövekedéssel, azonban sokkal összetettebb ennél az autó rendszere. Amit itt beleviszünk, azt máshol nyerjük vissza. Az ilyen és ehhez hasonló alkatrészkapcsolatok mutatják meg igazán a teljes versenyautó komplexitását, és azt, hogy mit is jelent a részlegek közötti együttműködés, illetve sok esetben áldozathozatal.

Jelentős tömegtől meg tudtunk szabadulni a monocoque változtatott geometriájából és a futómű terhelésére optimalizált rétegrendből adódóan, ezenfelül új anyagokat és gyártástechnológiai folyamatokat vezettünk be az aerodinamikai csomagunkban, ami szintén rengeteg grammot jelent a teljes képet nézve.

- Az új hűtőrendszer miatt szűkebbre kellett szabni a pilótafülkét. Hogyan sikerült megoldani, hogy az így is kellő kényelmet biztosítson a pilótának a futamok teljes hossza alatt?

- Igyekszünk minden változtatást kipróbálni és tesztelni korábbi autóinkon, így tettük ezt ebben az esetben is. Az ART_09 pilótafülkéjét úgy módosítottuk formára vágott habokkal, hogy az ART_X terveit valóságba tudjuk ültetni, ezután minden pilóta kipróbálta a cockpitet és néhány kisebb változtatás után véglegesíteni is tudtuk az új geometriát.

Második helyezését ünnepli a csapat a 2022-es Formula Student Germany-n

Második helyezését ünnepli a csapat a 2022-es Formula Student Germany-n | Fotó: Arrabona Racing Team

- Az előző szezon után a csapat hangsúlyt fektet az önvezető képességek fejlesztésére. Milyen távlati céljaitok vannak az önvezetés területén?

- Egyrészről remek lehetőségnek, ugyanakkor óriási kihívásnak tartjuk azt, hogy mérnök hallgatók önvezető funkcióval lássanak el egy Formula versenyautót. Mindenképp szeretnénk egy megbízható és tökéletesen működő versenyképes belső égésű önvezető autót építeni, mely ritkaság a sportban az összetettsége miatt.

- Végzett a csapat fejlesztéseket a műhelyében az előző szezon versenyeinek lezárulta óta? Számoltok ilyen jellegű beruházásokkal a közeljövőben?

- Műhelyeink egy részét a Széchenyi István Egyetemnek, másik részét pedig az Audi Hungaria és az egyetem közös együttműködésének köszönhetően használhatjuk. Ők nyújtanak nekünk segítséget mind a fenntartásban, mind az esetlegesen elavult berendezések, eszközök cseréjében. Nagy renoválást nem tervezünk idén, viszont természetesen igyekszünk minden évben modernizálni a munkakörnyezetünket, hogy a lehető legprofibb eszközökkel a legjobb autót tudjuk megépíteni. Nincs két ugyanolyan versenyszezon, illetve egy éven belül is máshogy használjuk helyiségeinket a tervezés, gyártás és tesztelés alatt, így dinamikusan igazítjuk munkafolyamatainkhoz és csapattagjaink igényeihez műhelyeink elrendezését.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink