Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közel negyedmillió autót hív vissza a Ford
2024.05.03 06:18Tesla-rivális autót dobhat piacra a Peugeot
2024.05.03 04:20Bővítik a zalaegerszegi autóipari tesztpálya műhelyszárnyát
2024.05.02 17:17Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Felgyorsulnak a szombathelyi mérnökképzés előkészületei
November utolsó hetében írják alá azt a négyoldalú megállapodást, amely formailag is megalapozza a szombathelyi gépészmérnök-képzést. Az egyik kezdeményező, a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ ügyvezetője a csoportosulás programjáról is beszélt az Autopro.hu-nak az Automotive Hungary szakkiállításon.
A nem régen alakult klaszternek ez az első nagy, koncentrált megjelenése egy szakmai fórumon. Sokat várnak a záró napon megrendezett állásbörzétől is, de természetesen az első a szakmai kapcsolatok szélesítése.
A járműipari vállalatokat tömörítő klaszter, a helyi önkormányzat, az oktatási tárca és a szombathelyi egyetem képviselői várhatóan november 22-én írják alá a térség gazdasági fejlődését hosszútávra meghatározó felsősokú műszaki képzésről szóló dokumentumot. Ezzel növekszik a műszaki szakmák presztízse, és a nyugat-pannon térség végképp bekerülhet a meghatározó magyarországi járműipari központok közé – mondta lapunknak Szijártó Zsolt, a klasztert működtető nonprofit kft. ügyvezető igazgatója.
A klaszter az akkreditációs folyamat elindítását végzi a közeljövőben. Az a cél, hogy a tervezett időpontban, vagyis 2015 szeptemberében elindulhasson az oktatás, méghozzá egy új, önálló természettudományi karon. „Erősen hiszünk a duális képzésben, azt tartjuk ideálisnak, ha ez végig vonul a fiatalok teljes képzési ciklusán az általános iskolától a posztgraduális szintig. Évfolyamonként 50 diák részvétele válik lehetővé a duális képzésben” – tájékoztatott a vezető.
Szijártó Zsolt |
A klaszter által adott támogatási formákra vonatkozó kérdésünkre azt mondta: több szintű segítségről, hozzájárulásról van szó. Egyrészt az 50 hallgató foglalkoztatásával (munkaszerződést kötnek velük), másrészt az oktatási eszközök illetve az oktatók rendelkezésre bocsátásával támogatják a folyamatot. Ezen kívül egyetemi oktatóknak lehetősét biztosítanak kutatás-fejlesztési projektekben való részvételre.
Egyelőre nehéz meghatározni, hogy a klaszterbe tömörült cégek mekkora értékű támogatást adnak, ez főleg attól függ, hogy a kidolgozott keretek között végül milyen projekteket valósítanak meg, mennyi és milyen mértékű kapcsolódó beruházás szükséges. Az máris biztosra vehető azonban, hogy több százmillió forint lesz a végső érték. Szombathely illetve a bekapcsolódott városok maguk is ösztöndíjakkal segítik a fiatalokat.
A klaszter hat legnagyobb foglalkoztatója 2008 és 2013 között mintegy 500 mérnököt vett fel. A csoport becslése szerint a következő három évben további háromszáz felsőfokú műszaki szakembert alkalmazhatnak a Szentgotthárddal kiegészülő szombathelyi térség járműipari és gépipari vállalatai.
A kormány még tavaly kiemelt központtá nyilvánította a klasztert, a Zalaegerszeg-Szombathely-Szentgotthárd térségében tervezett gépipari és az elektronikai ipar fejlesztéseknek pedig elsőbbséget ad. Az elképzelések valóra váltásától azt remélik, hogy 1 milliárd eurónyi tőke érkezhet a térségbe, a beruházások nyomán pedig 25 ezer új munkahelyet sikerül teremteni.