Techtogether Az autóépítés óriási ösztönzőerő egy hallgatónak

Az autóépítés óriási ösztönzőerő egy hallgatónak

Végh Martin | 2023.04.15 16:23

Az autóépítés óriási ösztönzőerő egy hallgatónak

Fotó: Szegedi Tudományegyetem

Egy mérnökhallgatónak nem csupán plusz feladatot, de lehetőségeket is jelent egy versenycsapathoz való csatlakozás, amit már pusztán egy saját versenyjármű megalkotásának gondolata is rendkívül vonzóvá tehet. Ez rajzolódik ki Dr. Péter Szabó Istvánnal, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) főiskolai docensével folytatott beszélgetésünk alapján, mely során az is szóba került, hogy az egyetemek hogyan építhetik be a tantervbe a versenycsapati tevékenységet.

Hirdetés

- Mióta rendelkezik a Szegedi Tudományegyetem hallgatói versenycsapattal?

- A pneumobil versenyeken 2009 óta veszünk részt, 2012-ben szereztünk bajnoki címet. Az első Shell Eco-marathon csapatunk néhány évvel később, 2015-ben alakult meg.

- Az egyetem milyen felkészítési/tanácsadási, eszköz- és infrastruktúrabiztosítási, valamint pénzügyi támogatási formákat tesz elérhetővé a hallgatói csapatainak?

- A Mérnöki Kar műhely és felszerelés biztosításával, valamint anyagilag is támogat minket. A pneumobil és eco-marathon csapatok munkája kiemelt jelentőséggel bír a Karon, nagyon sok rendezvényen képviseljük az SZTE-t, illetve a Mérnöki Kart.

Az egyetemi mellett kiemelendő a szponzorvállalataink által nyújtott támogatás. Szerencsés helyzetben vagyunk, a Mérnöki Kar duális és kooperatív partnervállalati köre az SZTE-n belül messze a legnagyobb, több, mint 70 partnervállalattal működünk együtt, közülük sokan támogatják a versenycsapatokat.

- Mekkora mértékben vesz részt Ön a csapatok mindennapjaiban? Hogyan segíti a diákokat?

- Korábban minden munkafázisban aktívan részt vettem, a tervezésben, a szponzorkeresésben, a gyártásban, a tesztelésben és a versenyeken is. A bajnok pneumobilunk gyártása és tesztelése nálam zajlott, néha reggelig tartó munkával. Jelenleg sokkal kevesebb időm van a versenycsapatokkal foglalkozni, főleg a műszaki részletekkel, szponzorkereséssel, illetve munkaszervezéssel foglalkozom.

- Minden csapat rendelkezik egy vezetővel, aki azonban gyakran egy diáktársuk. Tanárként mennyire segíti a vezetőt stratégiai döntésekben, illetve a csapat járművének építése során milyen szakmai tanácsokkal látja el a hallgatókat?

- Az aktív időszakokban rendszeresek a szakmai konzultációk. Ezen tervezői feladatok jelentősen megmozgatják a hallgatóink kreativitását. A feldobott ötletek közül természetesen közösen választjuk ki az optimális megoldást és rendszeresen konzultálunk a tervezés lépéseiről. Maga a tervezés teljes egészében hallgatói munka, ugyanez mondható el a járművek gyártásáról is.

- Versenycsapatokhoz csatlakozva a hallgatók rendkívül hasznos szakmai tapasztalatot gyűjthetnek, emellett potenciális munkaadóik látóterébe is könnyebben kerülhetnek. Ez egészen magától értetődő, de miért éri meg egy egyetemnek hallgatói versenycsapattal rendelkezni?

- Egy ilyen projekt rengeteg műszaki, szervezési és egyéb kihívás elé állítja a csapat minden egyes tagját. Egy sikeres versenycsapat tagjai olyan mérnöki képességekkel rendelkeznek, melyeket objektív módon a stopperóra vagy épp a fogyasztásmérő igazol.

- Előnyei mellett komoly teher is egy hallgatónak, ha tanulmányok és akár munka mellett egy versenycsapatban is helyt kell állnia. Mindez igaz a tanárokra is, hiszen extra elfoglaltsággal jár egy csapat támogatása. Hogyan ösztönzi hallgatóit és tanárait az egyetem arra, hogy vállalják a plusz munkát?

- Több, mint egy évtized tapasztalatai alapján azt gondolom, hogy aki mérnöki pályára készül, annak egy versenyautó megalkotása önmagában hatalmas lehetőség és ösztönző erő. A projekt természetesen sok nehézséget tartogat, melyek igazából csak a teljes folyamat során mutatják meg magukat. A csapatot ezen nehézségek legyőzésében kell segíteni.

- A hallgatói visszajelzések alapján a versenycsapati tagság mennyire könnyíti meg a tanulmányok utáni elhelyezkedést?

- Tapasztalataink szerint egyre nagyobb figyelem követi az iparvállalatok részéről ezen versenyeket, így aztán erős referenciát jelent a csapattagság az álláskeresés során.

- Milyen célkitűzésekkel rendelkezik az egyetem hallgatói versenycsapataival, illetve fejlesztésükkel kapcsolatban?

- Jelenleg két új versenyautónk készül, egy pneumobil és egy eco-marathon. Hosszúra nyúlt a folyamat, ezeket az autókat szeretnénk végre befejezni. A következő években egy újabb versenykategóriát célzunk meg, illetve az említett két autót fejlesztjük majd tovább.

- Részt vehetnek egyéb egyetemi kutatási, fejlesztési projektekben a hallgatói csapatok tagjai? Mennyire jellemző ez?

- Természetesen, illetve nagyon is gyakran vesznek részt egyéb projektekben a hallgatók. Ezenfelül sikeresen pályáznak különböző ösztöndíjakra.

- Mennyire lehet az oktatási munka része a hallgatói versenycsapatok szervezése és működtetése? Hogyan lehetne a csapatok munkáját kredit pontokkal elismerni? Van erre példa?

- A versenycsapataim hallgatóinak évek óta választható tantárgyakat hirdetek Pneumobil és Eco-marathon témában is. Ezek négy kreditpontos tárgyak, így a végzett munkát félévente akár nyolc kreditponttal ismerem el.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink