Techtogether A szoftvereket helyezi középpontba a Techtogetherön az AVL

A szoftvereket helyezi középpontba a Techtogetherön az AVL

Pörge Béla | 2022.10.18 13:19

A szoftvereket helyezi középpontba a Techtogetherön az AVL

Fotó: Zolnai László

A Techtogetherön az AVL megmutatja, mit jelent a szoftverfejlesztés a járműiparban – árulta el Somogyi Zoltán, az AVL Hungary üzletágvezetője az autopro.hu-nak adott interjúban. A beszélgetésen szó esett a járművekhez való szoftverek fejlesztésén túl a tesztekről, és arról is, miért érdemes ellátogatni a Techtogether 2022 kiállításra és konferenciára.

Hirdetés

- Miért döntött úgy az AVL Hungary, hogy részt kíván venni a Techtogether 2022-n?

- Két okból veszünk részt az eseményen: egyrészt szeretnénk, hogy a hallgatók jobban megismerjék az AVL nevét és tevékenységét, azon belül is főleg a szoftveres tevékenységünket – aki az autóiparban benne van, az valószínűleg már találkozott az AVL nevével, de azt kevesebben tudják, hogy a cég szoftverfejlesztéssel is foglalkozik.

A járműszoftverek világán belül szinte mindennel foglalkozunk, legyen szó belső égésű motorok vagy hibrid rendszerek szoftveréről, elektromos hajtások vezérléséről, önvezetésről vagy akkumulátortechnológiáról. Ezekre a területekre Magyarországon is aktívan keresünk kollégákat, részben ezért is szeretnénk megismertetni a leendő mérnökökkel az AVL nevét. Ez a másik oka, hogy részt veszünk a Techtogether 2022-n, szeretnénk új kollégákat toborozni.

- Az AVL tevékenysége szélesebb körű, de ezek szerint a Techtogetherön kifejezetten a szoftverfejlesztésre koncentrálnak majd?

Igen, főleg ezt a területet szeretnénk bemutatni. A feladatkiírásunk is egy robotikai problémáról szól, amin belül van egy szoftveres elem is. A robotika kapcsolódik az önvezető autókhoz, ami most egy kifejezetten aktuális téma, az AVL is aktív ezen a területen.

Magyarországon is van egy csapatunk, aki ezzel foglalkozik, ott is szeretnénk az utánpótlást erősíteni. Igaz, az önvezetés iránt egyébként is megvan az érdeklődés, jellemzően a legaktívabb álláshirdetéseink ehhez a területhez kapcsolódnak. Azonban nemcsak sokak, hanem kifejezetten a legjobbak közül szeretnénk válogatni, ezért megyünk a Techtogetherre is.

- A járműszoftveres szegmensek közül melyik rész a leghangsúlyosabb a cégnél? Mi jelenti a legnagyobb technológiai kihívást?

- Az önvezető autók mindenképpen egy fontos területet jelentenek, emellett nagy újdonság az autóipari szoftverek világában a beágyazott Linux fejlesztés. Egyre több mérőberendezés telepítése zajlik ebben a környezetben a hagyományos megoldások helyett, ami nagyobb szabadságot és gyorsabb fejlesztési lehetőségeket biztosít. Terveink szerint egy ilyen demót is viszünk magunkkal a Techtogetherre.

Somogyi Zoltán, az AVL Hungary üzletágvezetője

Somogyi Zoltán, az AVL Hungary üzletágvezetője | Fotó: AVL Hungary

A legtöbb dolog, amit az AVL fejleszt a hajtásláncok számára, titkos, mert ezeket a – szintén meg nem nevezhető – járműgyártókkal közösen fejlesztjük. Ezért inkább trendekről tudunk beszélni.

Egy másik újdonság az üzemanyagcellás fejlesztésünk, ezt a kecskeméti telephelyünkön végezzük, ehhez egy új kutatás-fejlesztési központ is épül, ahol tesztelni is tudjuk az üzemanyagcellákat. Ezt a tevékenységünket nem tudjuk demonstrálni a kiállításon, ahhoz túl összetett.

- Ezzel az ággal az elektromobilitás felé is nyitnak?

- Részben igen, de az üzemanyagcellákkal az AVL kitekint a járműiparból. Ezek az eszközök ugyanis bármilyen energetikai felhasználásra, sőt, szintetikus üzemanyagok előállítására is alkalmasak.

- Így akkor az elektromobilitás „vetélytársa” felé is nyit a vállalat.

- Igen, a belső égésű motorok 2035-ös európai kitiltásának legnagyobb kihívása az infrastruktúra lenne, éppen ezért pozitív fejlemény, hogy maradhatnak a belső égésű motorok is az autókban, ha tiszta üzemanyagot használnak. Nyilván a szintetikus üzemanyagokat el kell juttatni a kutakra, illetve egyáltalán ki kell fejleszteni, de maga az infrastruktúra rendelkezésre áll.

Az AVL számára kifejezetten előnyös helyzet, hogy az autóiparban olyan időszakot élünk, amikor több technológia verseng. Ez sok érdekes kihívást jelent számunkra, több irányba is tudunk kutatni és fejleszteni, később pedig majd kiderül, mi lesz a domináns.

- Mennyire hangsúlyos tevékenység az AVL életében a járművek tesztelése?

- Az AVL-nél globálisan három fő üzletág található: a hajtáslánc-fejlesztés, a mérőberendezések fejlesztése és a szimulációs szoftverek fejlesztése.

Természetesen nem véletlenül van ott az AVL Hungary Zalaegerszegen, bár két jogi entitásról beszélünk: egyrészt létezik az AVL Hungary, melynek van egy hetven fős telephelye Zalaegerszegen, a ZalaZone mellett. Másrészt ott az AVL ZalaZone nevű vállalat, ami a tesztpálya üzemeltetéséért felel. Ez a cég nem folytat járműfejlesztési tevékenységet.

A tesztpálya egyébként nem csak az önvezető autókról szól, hanem bármilyen más járművek fékrendszerének, hajtásláncának és egyéb alkatrészeinek a tesztjeire is alkalmas.

Önvezető járműveket tesztelni egyébként nagyon nehéz, hiszen különleges esetek is felmerülnek, kérdés, hogy egyáltalán minden eshetőséget tesztelni akarunk-e, vagy csak egyszerűbb teszteket végzünk. A jelenlegi előírások az utóbbi irányba tartanak, mivel jelenleg járművezetést támogató rendszereket tesztelünk, nem önvezető autókat.

- Mennyire vehetik át a szimulációk a fizikai teszteket?

- A szimulációk használata ma már elengedhetetlen, mi is foglalkozunk ezzel, akár saját, akár megrendelői szoftvereket is tesztelünk szimulációs környezetben. Úgy gondolom, teljesen soha nem fogják a szimulációk kiváltani a fizikai teszteket, de egyszerűsíteni biztosan fogják azokat.

Fotó: AVL Hungary

Nagyon érdekes irány a két terület kombinációja, azaz a valóság és a virtuális világ egyesítése. A digitális ikrek képében létezik már ez az irány: a virtuális térbe helyezett autó előtt a szimulációban átmegy egy gyalogos, erre a valós autó is lassít, miközben előtte nincsen senki. Ennek a technológiának a segítségével olyan összetett szcenáriókat is tudunk tesztelni, amit a valóságban nehéz – és itt nem kell különleges helyzetekre gondolni, elég egy nagyváros forgalmi szituációit elképzelni.

A virtuális tesztek előnye még a reprodukció: egy emberi sofőr nehezen tud kétszer ugyanúgy megtenni egy szakaszt, a virtuális térben ez nem probléma.

- Visszatérve a Techtogether 2022-re: miért lesz érdemes felkeresnie a látogatóknak az AVL Hungary standját?

- A legfontosabb talán annak a lehetősége lesz, hogy az érdeklődők beszélhetnek az ott jelenlévő kollégákkal. Első kézből tudhatják meg, milyen az AVL-nél dolgozni, milyen témákkal lehet foglalkozni a cégnél.

A másik érdekesség a már említett demó lesz, aminek segítségével közvetlenül lehet megérteni, mit jelent a járműiparban a szoftverfejlesztés. Erről jellemzően a kódolás jut eszébe a legtöbbeknek, pedig a hajtásláncokba fejlesztett szoftvereket grafikus környezetben állítják össze, a kollégák ráadásul sokszor találkoznak a végtermékkel is – azaz a saját maguk által fejlesztett szoftvereket tesztelhetik a járműveken a legkülönbözőbb környezeti szituációkban.

A szoftverfejlesztés minden területére keresünk kollégákat: jelen van a klasszikus C nyelven történő programozás, ide jellemzően villamosmérnököket várunk, hiszen ők azok, akik ezt tanulják az egyetemen. Az erre épülő szinten már grafikus programozás zajlik, itt fontosabb a jármű ismerete is: például ahhoz, hogy a belső égésű motor vezérlésénél hogyan modellezzük a hengerbe jutó levegő mennyiségét. Erre a területre már szélesebb háttérrel jönnek az emberek, van közöttük villamosmérnök, mérnökinformatikus, mechatronikai mérnök, gépészmérnök, járműmérnök vagy akár közlekedésmérnök. Sőt, az akkumulátoros fejlesztéseinknél alkalmazunk vegyészmérnököt is – ha valaki bármilyen mérnöki tevékenységben járatos, és érdeklik a járművek, itt megtalálja a számításait.

Vannak olyan fejlesztéseink is, amik a számítógépes világhoz állnak közel, ott a klasszikus programozói területek jönnek szóba a jelentkezőknél. A hangsúly a C és a grafikus programozási nyelven van, a klasszikus programozói terület kisebb hangsúllyal szerepel nálunk.

Az október 18-19-e között megrendezésre kerülő kiállítás ingyenesen, de regisztrációhoz kötve látogatható, ide kattintva tud regisztrálni az eseményre. Az október 18-i konferencia szintén regisztrációhoz kötve, belépőjegy ellenében látogatható.

Az alábbi vállalatok biztosan ott lesznek a rendezvényen, jöjjön el Ön is!

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink