Techtogether A jelen és a jövő találkozott a TECHTOGETHER+-on

A jelen és a jövő találkozott a TECHTOGETHER+-on

Pörge Béla | 2023.10.18 16:22

A jelen és a jövő találkozott a TECHTOGETHER+-on

Fotó: Erhardt László

Komoly érdeklődés mellett rendezte meg járműipari konferenciáját az autopro.hu és a MAGE. A TECHTOGETHER+ sikeresen lezajlott, a konferencia és a kiállítás több száz érdeklődőt vonzott, az pedig már szokványosnak mondható, hogy diákok sokasága vett részt a Techtogether mérnökhallgatói versenyen.

Hirdetés

Amint arról az autopro.hu is beszámolt, október 17-én délután véget ért a TECHTOGETHER+ járműipari rendezvény, melynek keretében szakmai fórum, kiállítás és mérnökhallgatói verseny is zajlott – utóbbi a BME FRT győzelmével ért véget. A rendezvényen 31 kiállító, több mint 600 látogató és kilenc műszaki képzéssel is foglalkozó egyetemről több mint 300 diák vett részt.

Az autopro.hu és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) közös szervezésében került megrendezésre „A fenntarthatóság útján az autóipar” című konferencia, amit Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető főtitkára és Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára nyitottak meg. A három szekcióból álló járműipari szakmai találkozón a mesterséges intelligencia gyakorlati kihívásai, a hatékonyság és a fenntarthatóság kapcsolata, valamint az önvezetés és az elektrifikáció témákban hallhattak előadásokat és szerezhettek az alkalmazkodáshoz nélkülözhetetlen információkat a résztvevők.

A konferenciát a szervezők részéről tehát Kilián Csaba nyitotta meg, aki beszédében kiemelte, hogy a rendezvény az autóipar legújabb, leginnovatívabb fejlesztéseibe ad betekintést, bemutatva azt, hogy a mesterséges intelligencia, a digitalizáció az elektrifikáció hogyan nyit új utakat lehetőségeket az ipari termelésben és a fenntarthatóság területén. A jelenlegi nagyon gyors és gyakran kiszámíthatatlan gazdasági, technológiai, szabályozásbéli vagy politikai változások kihívásai mellett kell megtalálnunk a lehető legjobb megoldásokat annak érdekében, hogy versenyképesek maradjunk.

Dr. Nagy Ádám előadásában ismertette a globális járműipart érintő kihívásokat, majd a hazai helyzetet bemutatva elmondta, hogy 2023-ban csökkenés tapasztalható 2022-höz képest az iparban – a kormány célja a tendencia megfordítása. Mint fogalmazott, az ipar 2023-ban már a csökkenő fogyasztói kereslethez termel kínálatot. Az ipari termelés ágazati bontásában az látható, hogy a járműipar és alágazatai szinte egyedüliként bővülést érnek el 2022-höz képest. Ugyanakkor kihívást okoz a hazai járműiparban – és más ágazatokban is – a munkaerőpiac telítettsége, vagyis az, hogy kevés az elérhető képzett új munkaerő.

A jövő technológiája

A mesterséges intelligenciáról szóló blokkot Oláh István, az Audi Hungaria Zrt. Motorgyártás, Mechanikus Megmunkálás részlegének vezetője kezdte, ő a prediktív karbantartás fontosságát hangsúlyozta, valamint egy már létező példán át mutatta be, menyire növelheti a hatékonyságot az MI alkalmazása. Horváth Iván, a Siemens Zrt. Factory Automation Solution csoportvezetője az ipari metaverzumról beszélt – rámutatott, hogy a metaverzumon belül egyértelműen az ipari szegmensben van a legnagyobb potenciál, valamint kiemelte, hogy a Siemens szerint ez a jövő.

Nógrádi József, a Trenkwalder Recruitment Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója törte meg az addigi mérnöki előadások sorát, ő az MI munkahelyekre gyakorolt hatásairól tartott előadást. Kiemelte, hogy el kell oszlatni a munkavállalók félelmeit, ugyanis sokan azért tartanak az MI-től, mert nem ismerik azt – miközben ma már szinte mindenki telefonjában, vagy akár autójában is ott a mesterséges intelligencia, nem beszélve a közösségi oldalak célzott hirdetéseiről. Az MI már az életünk része, mégsem vette el tömegek munkáját – hangsúlyozta Nógrádi József.

Az első szekcióban egy kerekasztal-beszélgetés is helyet kapott, az előadások sorát pedig Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary ügyvezető igazgatója zárta, aki szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti a döntéseket a komplex helyzetekben. Mint fogalmazott, „nem MI-stratégiára van szüksége a vállalatoknak, hanem versenyképességi stratégiára, aminek része a mesterséges intelligencia is”.

ESG és digitalizáció a fókuszban

Az ESG jelentés egy olyan dokumentum, amelyet a szervezet tesz közzé a teljesítményére vonatkozó lényeges információkról, magukban foglalva a különböző környezetvédelmi (Environmental), társadalmi (Social) és vállalatirányítási (Governance) szempontokat. Első olvasásra ez csak egy újabb dokumentum, de a beszállítók számára egy újabb megfelelési szempontot jelent a megrendelők részéről, tehát nagyon komolyan kell foglalkozni a kérdéssel – így tettek a konferencia szakértői is a második szekcióban.

A fenntarthatóság és hatékonyság kapcsolata az iparban minden területen megjelenik. Már tervezési szakaszban figyelembe kell venni az új követelményeket és példákat láthattak a nézők az ökodizájn, a vontatási trendek és a termoformázás területéről. A megvalósításhoz persze szükség van a célgépgyártók magas tudására és az additív technológiák szakszerű alkalmazására is.

A digitalizáció mellett a másik nagy hajtóerő a járművek hajtásának fejlődése, az elektrifikáció. Ennek járműgyártókat érintő változásairól a Magyar Suzuki Zrt.-től hallhattak előadást az érdeklődők. A sokat kritizált, de a járműipar számára nélkülözhetetlen akkumulátorgyártás zöldenergia átállási lehetőségeiről és ennek aktuális kérdéseire válaszokat kaptak a résztvevők a CATL-től.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink