Szolgáltatók Rieth Thomas: A szerszámgép kereskedelem csak bizalmi alapon működhet jól

Rieth Thomas: A szerszámgép kereskedelem csak bizalmi alapon működhet jól

Wurmbrandt András | 2017.10.31 13:41

Rieth Thomas: A szerszámgép kereskedelem csak bizalmi alapon működhet jól

Folyamatosan fejleszti gépparkját a fémmegmunkálás és az alkatrészgyártás területén meghatározó hazai és nemzetközi piaci pozícióval rendelkező Iron-Tech Zrt. A gyorsan növekvő megrendelői igényeknek megfelelve a vállalkozásnál állandó megújulás szükséges, ehhez pedig kiváló partnerre találtak a gépforgalmazó GE-CO Hungary Kft.-ben. A két cég kapcsolatát a tulajdonosok, az Iron-Tech részéről Bocskor Tibor, a legnagyobb koreai, japán, amerikai és török gyártók fém- és lemezmegmunkáló gépeit értékesítő GE-CO részéről pedig Rieth Thomas értékelte.

Hirdetés

1982-ben még egyszemélyes vállalkozásként, mindössze egy géppel indította útjára a mai Iron-Tech Zrt. elődjét Bocskor Tibor. Az „egygépes rendszer” aztán nem tartott sokáig, hiszen a fémmegmunkáló szakember a 90’-es években már több mint 20 emberrel alapított Kft.-t. Akkor még hagyományos vízszintes, függőleges megmunkáló, illetve esztergagépekkel dolgoztak.

A cég kiemelkedően sikeres felfutása 1996-ig nyúlik vissza, amikor Bocskor Tibor az akkori Hoffmann Sopron Kft.-vel, ma SnapOn – kezdett dolgozni. Garázsipari berendezésekhez gyártottak alkatrészeket. Később a Knorr-Bremsével sikerült üzleti kapcsolat kötniük. Jó döntés volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 2001 óta gyárt alkatrészeket az Iron-Tech a Knorr-Bremsének. Ekkor, azaz 16 évvel ezelőtt vásárolt először komolyabb NC, CNC gépeket a szigetvári cég.

A GE-CO-val, illetve annak jogelődjével 2003 óta állnak kapcsolatban, azóta folyamatosan rendelnek tőlük gépeket olyan nagy gépipari, illetve autóipari Tier 1-es beszállító vállalatok kiszolgálására, mint a BPW, a Rába, a Linamar, az előbb említett Knorr-Bremse, a SnapOn vagy a Denso. Utóbbinak 2013-ban három hónap alatt építettek fel egy gyártócsarnokot.

Az autógyártás volumene azóta sem csökken, az Iron-Tech autóipari divíziója azóta is nő, és ehhez évről évre új gépek vásárlására van szükség.

Mindvégig Rieth Thomasszal voltunk, és vagyunk kapcsolatban, akinek ki kell emelnem a rugalmasságát és a megbízhatóságát. Ha megállapodtunk valamiben, az mindig úgy történt, ahogy megbeszéltük mutat rá Bocskor Tibor a gépkereskedővel való hosszú távú kapcsolatuk alapjaira. Míg más cégeknél merevebb a hozzáállás, addig a GE-CO Hungary Kft. törekszik nagyon rugalmasan kezelni a vevő igényeit. Eddig mindig sikerült megállapodni, és eljutottunk odáig, hogy mára már mintegy 30 gépet vásároltunk tőlük. A gépipari divíziónkban a gépeink zömét a GE-CO-tól vásárolt berendezések teszik ki 70 százalékban biztosan az autóipari divíziónkban ennél kevesebbet, ám ennek ellenére a gépeink felét ott is a GE-CO szervizeli jegyezte meg a cégvezető.

Az Iron-Tech az autóiparban egyébként főként a Densónak dolgozik, Ford, VW és Fiat motoralkatrészeket gyártanak, míg a gépipari divízióban több mint 500 terméket állítanak elő, amelyek döntő többségét a Knorr-Bremsének szállítják, vasúti fékrendszerekhez. Az előbb már felsorolt megrendelők közül érdemes még kiemelni a BPW-t, illetve a futóműveikhez szállított alkatrészeket is.

Bocskor Tibor, az Iron-Tech vezérigazgatója

A GE-CO és az Iron-Tech közötti kapcsolatot a gentleman’s agreement kifejezés jellemzi, azaz a legfontosabb benne az adott szó. Ehhez tulajdonképpen nem kellene hivatalos papír sem, megegyezünk, kezet fogunk, és amit megígérünk, az úgy van. Én annak a híve vagyok, hogy a kereskedelmet kövesse a könyvelés, ne pedig fordítva. A szerszámgép kereskedelem egy bizalmi alapon működő dolog. Ha itt nincs bizalom, és mindent paragrafus szinten akarunk alátámasztani, akkor ez nem működik mutat rá Rieth Thomas, aki hozzáteszi, nemcsak az ő, hanem a vevő részéről is szükséges a rugalmasság, a jó és gyors megállapodásokhoz. A mi ügyfélkörünk zöme a kis- és középvállalkozásokból kerül ki, ahol a döntéshozó közel van a forgácsoló üzemhez. Azoknál a multiknál, ahol egy jóváhagyás többféle vezetői szinten esetenként országokon át kell, hogy végig menjen, ott ez a rugalmasság a vevői részről nincsen meg. Ott körülményesebb és lassabb ez a folyamat. Egyszóval fontos, hogy esetünkben két tulajdonos ül egymással szemben, hiszen mindketten közel vagyunk a valós eseményekhez. Tiborhoz hasonló ügyfelek a piacon attól jók és sikeresek, hogy rugalmasan követik a megrendelőik néha szélkakas szerű igényeit, és ilyenkor ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kell, illetve segítenünk kell megoldani a helyzetet. Persze egy gép behozatala néha hónapokba telik, így ha nagyon gyorsan kell a megrendelőnknek elkezdeni a termelést, akkor kölcsön géppel tudjuk segíteni a munkát. Tehát ez az a bizalmi helyzet, aminek mindketten élvezzük az előnyeit.

Rieth Thomas a szervízszolgáltatás kapcsán is beszélt a két társaság közötti viszonyról.

A szerviz tekintetében is a legjobb tudásunk szerint szolgáljuk ki az Iron-Tech igényeit. Ehhez szükséges egy jó karbantartói gárda, akiket nekünk maximálisan támogatnunk kell. Nyilván van az országban 1-2 cégnél 1-2 olyan karbantartó, aki komolyabb javítási munkát is el tud látni, de egy általános karbantartónak nem feladata mondjuk egy 11 tengelyes gépet megjavítani. Egy hibaüzenettel már ne foglalkozzon a karbantartó, írja azt le, küldje el nekünk, mi pedig megcsináljuk. Úgyis itt vagyunk hetente, hiszen ennyi gépnél ez természetes jegyezte meg a kereskedelmi vezető.

Bocskor Tibort a gépek kapcsán az automatizálásról és a munkaerőhiányról is megkérdeztük. Szerinte a gépipari divízióban megoldhatatlan az automatizálás. – Ahol 500 cikkszám van, és naponta szerelünk át 5-6 gépet, ott ezt megvalósítani nem lehet. Az autóipari divízióban lehet automatizálni, lesznek erre pályázatok is, de ott újabb beruházásokra lesz szükség – mutatott rá.

Képeznek ipari tanulókat, és olyan fiatal szakembereket, akik gépkezelőként kerültek a céghez, és ellestek dolgokat. Velük gyakornoki szerződést kötnek, így 2 évig gépbeállító gyakornoki pozícióba kerülnek, majd gépbeállító lesz belőlük. - ami a szakma csúcsa az üzemben. „Az a dolgozó aki felfedezi, hogy ennek van értelme, és jó a hozzáállása, abból lehet valami. Csak így tudjuk kezelni az iparra jellemző munkaerőhiányt. A nagyobb kihívás az operátoroknál és a gépkezelőknél van. A cég már buszokkal hordja a környékről a dolgozóit, mert csak Szigetvárról nem tudják a nekik szükséges 275 főt összeszedni mondja Bocskor Tibor.

Mi a jövő?

Sorban jönnek az új projektek, a nagy cégek szívesen adnak munkát a kis és rugalmas beszállítóknak. Nemrég egy autóipari multi cég volt náluk auditálni, és azonnal be is raktak minket az első három helyezett közé. Új projektek tehát lennének, a kérdés az, hogy az embereket, hogy lehet összeszedni hozzá. Újabb gépvásárlásban is gondolkodunk, amire újabb pályázatot adtunk be, ennek eredménye várhatóan ősz végére megérkezik. A pályázat összegét mind a gépipari és az autóipari parkunkra fordítanánk. Még az is elképzelhető, hogy ha bejön egy most tárgyalási fázisban lévő munka, akkor több hosszesztergáról is beszélhetünk majd az új csarnokba vázolja elképzeléseit a cégvezető.

Rieth Thomas szerint a jó kereskedőnek meg kell értenie, hogy mit szeretne a vevő és ez alapján kell megkeresni a számára legalkalmasabb gépet. Ha olyan gépet adnék el, ami arra a munkára nem ideális, akkor csak a köztünk lévő bizalmi kapcsolatot tenném kockára. Már pedig kár lenne rontani ezt a gyümölcsöző kapcsolatot, hiszen az elmúlt 15 évben az egyszerű kis esztergától a közepes méretű, nagy bonyolultságú esztergáig, 3-4 tengelyes megmunkáló központokat szállított a GE-CO Szigetvárra.

Kiemelt Partnereink