Szolgáltatók Nagy felbontású térképek az önvezetéshez – senki sem szeretné, de ismét tarolhat a Google

Nagy felbontású térképek az önvezetéshez – senki sem szeretné, de ismét tarolhat a Google

autopro.hu/Sz.K. | 2018.03.28 06:32

Nagy felbontású térképek az önvezetéshez – senki sem szeretné, de ismét tarolhat a Google

Erős a verseny a térképfejlesztő vállalatok között, melyek önvezető járművekhez készítenek nagy felbontású térképeket, azonban a folyamat végén csak egy maradhat. Vajon megint a Google lesz a nyerő, mint pár éve a digitális térképek korának hajnalán?

Hirdetés

Naponta féltucatnyi önvezető autó térképezheti fel ugyanazt az utcasarkot a Szilícium-völgyben. Mindegyik más vállalathoz tartozik, de mégis ugyanazt csinálják: nagy felbontású utcatérképeket készítenek, melyek a sofőr nélküli autók fedélzeti navigációs rendszereibe illeszkednek.

Az önvezető autóknak nagy teljesítményű érzékelőkre van szüksége, hogy "lássanak", és fejlett szoftverekre, hogy "gondolkodjanak". Legalább ilyen fontos a már nem is napra-, hanem percrekész térképek megléte minden lehetséges útvonalról. Aki a legkiterjedtebb és legrészletesebb verziót birtokolja ezekből a térképekből, az hamar milliárdokban mérhető kincset tudhat magáénak.

Ezzel el is érkeztünk ahhoz a totális térképészeti-navigációs háborúhoz, ahol versenytársak tucatjai költenek több tízmillió dollárt a technológiákra, és csak remélhetik, hogy az évek során ez kifizetődik majd. Az Alphabet (vagyis a Google) évekkel ezelőtt emelkedett fel, és vált győztessé a fogyasztói digitális térképek terén, melyet a sofőrök arra használnak, hogy kikerüljék a csúcsforgalmat vagy éppen találjanak egy éttermet a környéken. A Google azzal nyert, hogy az egész bolygót lefedte képes adatrögzítő autóival és szoftveres szakértelmével, amivel a navigációs vállalatok, az autógyártók és még az Apple sem tudott versenyezni. Az önvezetést kiszolgáló térképek iránt azonban még ennél is nagyobb lesz a kereslet, így a piac egyetlen szereplője sem szeretné, hogy a Google az önvezetéshez kapcsolódóan ismét hasonló diadalt érjen el.

Azok a vállalatok, melyek önvezető járművek számára dolgoznak ki térképeket, két különböző megközelítésből indulnak ki. Az egyik út, hogy teljes nagy felbontású térképeket készítenek, amik lehetővé teszik a jövő önvezető autói számára, hogy maguktól navigáljanak, míg a másik az, hogy a mai járművek szenzorjait használva darabonként készítik el a térképeket, fokozatosan automatizálva a vezetés egyre nagyobb részét.

Az Alphabet mindkét megközelítéssel dolgozik. A Google egyik csoportja egy 3D-térképészeti projekttel foglalkozik, amire autógyártók fizethetnek majd elő. A térkép szolgáltatás különbözik az Alphabet másik részlegének, a Waymónak nagy felbontású térképeitől. A Google jelenleg azt teszi lehetővé az autógyártóknak, hogy az Android Automotive-ot használják, ami a vállalat beágyazott operációs rendszere az autók számára. A legnagyobb konkurensek közé a Waymo, a GM, az Uber és a Ford tartozik.

A konkurens Mobileye azt tervezi, hogy sokkal kevesebb számítógépes technológiát fog használni, ha egy minden részletre kiterjedő HD térkép fejlesztése helyett az érzékelők adatait összepárosítja a navigációs vállalatok térképeivel, és ezzel olyan térképet készít, amit egy teljesen önvezető autó használhat.

Ez a stratégiát alkalmazzák a HERE és a TomTom európai vállalatok is, melyek a Google Maps elsőszámú alternatívái. Azonban ezek a térképek csupán általánosságban látják az utcák alakjait és gyors felvételeket készítenek. A vállalatok jelenleg dinamikus térképeken dolgoznak, ami a sávokat és akadályokat is érzékelik az úton.

A Tesla az Autopilot sofőrasszisztens rendszerével menetel az önvezetés irányába, ennek technológiája kamerákon és szenzorokon nyugszik, viszont tartózkodik a lidaroktól. A vállalat nem ismertette, milyen térképszolgáltatást használ Autopilot rendszerében. Elon Musk cége korábban a Mapbox-szal dolgozott térképein egy kétéves megállapodás keretei között.

Jelenleg senki sem tudja, ki fog győztesként kikerülni a versenyből, hiszen egyelőre nem lehet kijelenteni, melyik megközelítés a legjobb. Minden, önvezetést kiszolgáló térkép máshogy néz ki, ugyanis mindegyik attól a szenzorrendszertől függ, amellyel párosul.

Ha a verseny nem lenne már így is elég éles, rengeteg új piaci belépő is igyekszik kisebb-nagyobb szeletet magáénak tudni a térképfejlesztés és -szolgáltatás piacán, köztük a DeepMap és a Civil Maps.

Kiemelt Partnereink