Szolgáltatók MKFE: a mobilitási csomag gazdasági harcról szól

MKFE: a mobilitási csomag gazdasági harcról szól

autopro.hu/K.Á. | 2020.02.14 16:18

MKFE: a mobilitási csomag gazdasági harcról szól

Fotó: Pixabay

Komoly fenyegetést jelentenek a fuvarozókra az EU tervezett protekcionista intézkedései, amely a magyar vállalkozások nemzetközi bevételének 35 százalékát kitevő cross-trade tevékenységét alapjaiban veszélyezteti, vélekedik a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

Hirdetés

A magyar fuvarozók teljesítménye az EU-ban 2015-ig dinamikusan növekedett, sőt a magyar vállalkozások még a gazdasági válság idején is válságállónak mutatkoztak. Az azt követő években azonban fokozatosan és jelentősen 27 milliárdról 23 milliárd árutonna kilométerre esett vissza a magyar fuvarozók által bonyolított forgalom uniós viszonylatban, ami 12,4 százalékos csökkenést jelent.

A leglátványosabb visszaesés a magyar fuvarozók által két másik uniós ország között végzett áruszállítás forgalmában (cross-trade) következett be, amely 2015 és 2018 között 11.700 millió árutonna kilométerről 8.300 millióra csökkent. Mindez azért különösen fájó, mert a magyar vállalkozások nemzetközi bevételének 35 százalékát teszik ki a cross-trade fuvarok, és amennyiben a mobilitási csomag intézkedéseit a tervezett formában fogadják el, ez kerül a legnagyobb veszélybe.

Ezeket az adatokat Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára sorolta egy közelmúltban rendezett logisztikai konferencián. Mint arra az autopro.hu már rámutatott, a mobilitási csomag Európai Parlament előtt fekvő, legújabb változata bár nem kettő, hanem három külföldi köztes fuvarfeladat elvégzését engedélyezné, ez a magyar vélekedés szerint versenytorzító. Ha a valószínűleg nyáron elfogadandó jogszabály ebben a formában lépne életbe, az minden bizonnyal bebetonozná a hazai fuvarozók hátrányos helyzetét.

Lengyelország és Litvánia a közúti fuvarozás királyai

A közúti fuvarozás tekintetében Magyarország jelenleg az EU-ban a 8. helyen áll az országok közötti rangsorban, és mára az is nyilvánvalóvá vált, hogy a 2004-es bővítést óta a feltörekvő Litvánia mellett Lengyelország lett az EU fő fuvarozója. A lengyelek minden más tagállamot felülmúló mértékben, 18,7 százalékkal növelték a teljesítményüket. Az uniós fuvarpiac egyértelmű vesztesei pedig az elmúlt másfél évtizedben éppen azok az országok – Németország, Hollandia, Franciaország és Ausztria – voltak, amelyek 2015 óta a mobilitási csomag élharcosai. „A mobilitási csomag tulajdonképpen egy gazdasági harc az EU korábbi és később csatlakozott tagországai között” – tette hozzá a főtitkár.

Kiemelt Partnereink