Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jönnek az új hibrid buszok, az elektromosokra várni kell
2014 végétől 28 dízel-elektromos meghajtású csuklós autóbusz áll forgalomba Budapesten. A dízel és elektromos midibuszok beszerzési eljárása is folyamatban van.
Hamarosan Budapest is belép azon nagyvárosok közé, amelyek útjain környezetkímélő, hibrid meghajtású autóbuszokkal utazhatnak a közösségi közlekedés szolgáltatásait igénybe vevők. Az idei év végétől állhat ugyanis forgalomba az a 28 új csuklós, dízel-elektromos meghajtású autóbusz, amelyek üzemeltetésére a BKK írt ki közbeszerzési eljárást - adta hírül a közlekedési központ.
Az alacsonypadlós, légkondicionált, EURO VI-os motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú flottát a T&J Busz Projekt Kft. üzemelteti majd. A BKK midibuszok üzemeltetésére kiírt pályázatán is eredményt hirdettek, ám a nyertes pályázóval történő szerződéskötés végül a pályázó hibájából meghiúsult. Ezzel párhuzamosan a BKK és a Budavári Önkormányzat együttműködésével elektromos és dízel midibuszok tervezetten uniós finanszírozású közbeszerzési eljárása is folyamatban van.
Így fest a Volvo 7900 csuklós hibrid autóbusz |
A naponta 25 forgalomba adandó buszról szóló szerződést április 8-án írta alá Tóth Ignác, a szolgáltató igazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Utóbbi cég elvárása, hogy a járművek egytől egyig alacsonypadlósak és légkondicionáltak legyenek. A közszolgáltatási szerződés 8 éves időtartamra + 2 éves opcióra szól.
A T&J Busz Projekt Kft. magyar magánszemélyek tulajdonában álló, 2006-ban alapított vállalkozás. A cég 2008-ban közbeszerzési eljárás útján nyerte el a VOLÁNBUSZ Zrt. Gödöllő térségében történő személyszállítási szolgáltatásokra kiírt alvállalkozói tenderét. Jelenleg is a VOLÁNBUSZ Zrt. alvállalkozójaként folytatnak elővárosi és helyközi autóbuszos szolgáltatást Pest megyében, Gödöllő térségében mintegy 100 autóbusszal, amelyek 85%-a 2008-ban újonnan, a többi használtan beszerzett autóbusz.
Néhány napja állt forgalomba Budapest környékén 150 Rába-Volvo és MAN autóbusz. |
A Volvo 7900 típusú jármű 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik, ennek köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. Megállóba érkezéskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 37 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokhoz képest. Mindez önmagában is jelentősen csökkenti a környezetterhelést, ugyanakkor az új buszok dízelmotorja EURO VI-os károsanyag-kibocsátási mutatóval rendelkezik, ami a jelenleg létező legszigorúbb kötelezően előírt emissziós norma.
A BKK midibusz-üzemeltetési tenderére eredetileg két ajánlat érkezett. A nyertes a magyar gyártású Rába buszokkal pályázó, legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. volt, azonban a tender sikeres lezárása előtt felszámolás alá került az társaság egyik partnere, melynek bevonásával az előírt referenciákat igazolta a cég, ez pedig a közbeszerzési törvény értelmében kizáró oknak minősül. A BKK lehetőséget adott a hiánypótlásra, a részletes felülvizsgálat során azonban kiderült, hogy az súlyos hibákat és hiányosságokat tartalmazott, így a BKK Igazgatósága kizárta a pályázók sorából az Orangeways City Kft.-t. A pályázaton korábban érvényes, de drágább ajánlatot adó VT-Arriva Kft. már korábban visszalépett, ezért az eljárást végül eredménytelennek kellett nyilvánítani. A tender a BKK tájékoztatás alapján rövidesen újraindul.
Az előbbi buszüzemeltetési közbeszerzési eljárástól függetlenül a Budapesti Közlekedési Központ 2013. szeptember 25-én nyílt, egyfordulós közbeszerzési eljárást indított a Budai Vár forgalmát ellátó Ikarus 405-ös típusú midibuszok cseréjére, azaz új elektromos és dízelmotoros járművek vásárlására.
Kecskeméten nemrég forgalomba állt 25 hasonló hibrid busz, azokat az Evobus gyártotta Németországban, az alföldi megyeszékhely igényeihez igazodva. |
Az EURO VI-os emissziós normának megfelelő dízel járművek beszerzésére irányuló eljárásban két ajánlattévő vett részt, ajánlatuk azonban a közbeszerzési törvény szerint érvénytelennek bizonyult. Ilyen esetben a Kbt. alapján az Ajánlatkérő hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást írhat ki. A tárgyalásos eljárásra a BKK a vonatkozó jogszabály alapján a korábbi nyílt eljárás két ajánlattevőjét – jelen esetben a Rába Jármű Gyártó és Kereskedelmi Kft.-t, valamint a Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.S.-t – hívta meg, hogy - megfogalmazásuk szerint - a magyar ipar is jelentős esélyt kapjon. A buszok üzemeltetője a BKV Zrt. lesz.
Az elektromos midibuszok beszerzési eljárása is folyamatban van, lezárása a BKK szerint tavasszal várható.