Szolgáltatók Jönnek az új hibrid buszok, az elektromosokra várni kell

Jönnek az új hibrid buszok, az elektromosokra várni kell

autopro.hu | 2014.04.09 11:35

Jönnek az új hibrid buszok, az elektromosokra várni kell

2014 végétől 28 dízel-elektromos meghajtású csuklós autóbusz áll forgalomba Budapesten. A dízel és elektromos midibuszok beszerzési eljárása is folyamatban van.

Hirdetés

Hamarosan Budapest is belép azon nagyvárosok közé, amelyek útjain környezetkímélő, hibrid meghajtású autóbuszokkal utazhatnak a közösségi közlekedés szolgáltatásait igénybe vevők. Az idei év végétől állhat ugyanis forgalomba az a 28 új csuklós, dízel-elektromos meghajtású autóbusz, amelyek üzemeltetésére a BKK írt ki közbeszerzési eljárást - adta hírül a közlekedési központ.

Az alacsonypadlós, légkondicionált, EURO VI-os motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú flottát a T&J Busz Projekt Kft. üzemelteti majd. A BKK midibuszok üzemeltetésére kiírt pályázatán is eredményt hirdettek, ám a nyertes pályázóval történő szerződéskötés végül a pályázó hibájából meghiúsult. Ezzel párhuzamosan a BKK és a Budavári Önkormányzat együttműködésével elektromos és dízel midibuszok tervezetten uniós finanszírozású közbeszerzési eljárása is folyamatban van.

Így fest a Volvo 7900 csuklós hibrid autóbusz

A naponta 25 forgalomba adandó buszról szóló szerződést április 8-án írta alá Tóth Ignác, a szolgáltató igazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Utóbbi cég elvárása, hogy a járművek egytől egyig alacsonypadlósak és légkondicionáltak legyenek. A közszolgáltatási szerződés 8 éves időtartamra + 2 éves opcióra szól.

A T&J Busz Projekt Kft. magyar magánszemélyek tulajdonában álló, 2006-ban alapított vállalkozás. A cég 2008-ban közbeszerzési eljárás útján nyerte el a VOLÁNBUSZ Zrt. Gödöllő térségében történő személyszállítási szolgáltatásokra kiírt alvállalkozói tenderét. Jelenleg is a VOLÁNBUSZ Zrt. alvállalkozójaként folytatnak elővárosi és helyközi autóbuszos szolgáltatást Pest megyében, Gödöllő térségében mintegy 100 autóbusszal, amelyek 85%-a 2008-ban újonnan, a többi használtan beszerzett autóbusz.

Néhány napja állt forgalomba Budapest környékén 150 Rába-Volvo és MAN autóbusz.

A Volvo 7900 típusú jármű 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik, ennek köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. Megállóba érkezéskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 37 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokhoz képest. Mindez önmagában is jelentősen csökkenti a környezetterhelést, ugyanakkor az új buszok dízelmotorja EURO VI-os károsanyag-kibocsátási mutatóval rendelkezik, ami a jelenleg létező legszigorúbb kötelezően előírt emissziós norma.

A BKK midibusz-üzemeltetési tenderére eredetileg két ajánlat érkezett. A nyertes a magyar gyártású Rába buszokkal pályázó, legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. volt, azonban a tender sikeres lezárása előtt felszámolás alá került az társaság egyik partnere, melynek bevonásával az előírt referenciákat igazolta a cég, ez pedig a közbeszerzési törvény értelmében kizáró oknak minősül. A BKK lehetőséget adott a hiánypótlásra, a részletes felülvizsgálat során azonban kiderült, hogy az súlyos hibákat és hiányosságokat tartalmazott, így a BKK Igazgatósága kizárta a pályázók sorából az Orangeways City Kft.-t. A pályázaton korábban érvényes, de drágább ajánlatot adó VT-Arriva Kft. már korábban visszalépett, ezért az eljárást végül eredménytelennek kellett nyilvánítani. A tender a BKK tájékoztatás alapján rövidesen újraindul.

Az előbbi buszüzemeltetési közbeszerzési eljárástól függetlenül a Budapesti Közlekedési Központ 2013. szeptember 25-én nyílt, egyfordulós közbeszerzési eljárást indított a Budai Vár forgalmát ellátó Ikarus 405-ös típusú midibuszok cseréjére, azaz új elektromos és dízelmotoros járművek vásárlására.

Kecskeméten nemrég forgalomba állt 25 hasonló hibrid busz, azokat az Evobus gyártotta Németországban, az alföldi megyeszékhely igényeihez igazodva.

Az EURO VI-os emissziós normának megfelelő dízel járművek beszerzésére irányuló eljárásban két ajánlattévő vett részt, ajánlatuk azonban a közbeszerzési törvény szerint érvénytelennek bizonyult. Ilyen esetben a Kbt. alapján az Ajánlatkérő hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást írhat ki. A tárgyalásos eljárásra a BKK a vonatkozó jogszabály alapján a korábbi nyílt eljárás két ajánlattevőjét – jelen esetben a Rába Jármű Gyártó és Kereskedelmi Kft.-t, valamint a Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.S.-t – hívta meg, hogy - megfogalmazásuk szerint - a magyar ipar is jelentős esélyt kapjon. A buszok üzemeltetője a BKV Zrt. lesz.

Az elektromos midibuszok beszerzési eljárása is folyamatban van, lezárása a BKK szerint tavasszal várható.

Kiemelt Partnereink