Szolgáltatók Jönnek a gázos budapesti buszok, lesz is hol tankolniuk

Jönnek a gázos budapesti buszok, lesz is hol tankolniuk

MTI | 2014.06.26 07:15

Jönnek a gázos budapesti buszok, lesz is hol tankolniuk

Átadták a Főgáz Zrt. BKV-buszok tankolására kialakított sűrített földgáz (CNG) töltőállomását a vállalat Salgótarjáni úti telephelyén. Egyre több ilyen járművet szereznek be.

Hirdetés

György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes az ünnepségen a környezetkímélő közlekedés fontosságát hangsúlyozva elmondta, hogy folyamatosan újítják meg a főváros buszparkját, ebben a ciklusban 300 új, és 200 jó állapotú, 4-8 év közötti járművet szereztek be, köztük Dijon városából 37 darab sűrített földgáz meghajtású buszt is, és hamarosan érkezik a szelektív hulladékgyűjtési projektben 60, ugyancsak CNG-jármű.

Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója a megnyitón

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a földgázüzemű buszok a dél-pesti vonalon közlekednek, és a BKV újabb CNG-buszok beszerzésére írt ki tendert.

Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára az ünnepségen a klímavédelem fontosságára rámutatva felhívta a figyelmet arra, hogy az ország más városaiban is közlekednek sűrített földgázzal járművek. Kijelentette: a kormány támogatja a környezetbarát közlekedési módokat.

Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója szerint 80-90 millió forint között alakul egy CNG-töltőállomás beruházási költsége, eddig Budapesten két nyilvános sűrített gáz töltőállomást alakítottak ki - a Kőbányai úton és a Budaörsi úton - a most átadottat megelőzően.

Az eddigi gázbuszos tapasztalatok pozitívak

A nyilvános CNG-kutak beruházása 1-2 év alatt megtérül, ezért a Főgáz szeretné a harmadik és a negyedik töltőállomás építését is előkészíteni, hogy ez év végére, jövő év elejére legalább négy nyilvános sűrített földgáz töltőállomás legyen Budapesten. Reményeik szerint pedig a BKV-buszoknak kialakított töltőállomáson tankolnak majd hamarosan a szelektív hulladékgyűjtéshez használt CNG-járművek is - tette hozzá a Főgáz vezérigazgatója.

Olcsóbb és zöldebb

A sűrített földgázt felhasználó buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének, üzemeltetésük, fenntartásuk pedig olcsóbb. A CNG-technológia előnyei miatt egyre terjed nemcsak a közösségi közlekedésben, hanem a cégautók és a magánautók körében is. A technológia kedvező tulajdonságainak köszönhetően mára több mint 14,2 millió CNG meghajtású gépjárművet üzemeltetnek a világon, a számuk folyamatosan növekszik. Magyarországon 1500 sűrítettföldgáz-üzemű gépjármű közlekedik. A CNG-üzemű autók tankolása kifejezetten kedvező anyagi szempontból. A költségtakarékos, olcsóbb sűrített földgáz alkalmazása egyre terjed a céges autók körében is, hiszen ezzel jelentős összegeket tudnak megtakarítani az érintett vállalkozások. Ma még viszonylag kevésbé ismert, hogy a földgázra való átállás miatt nem szükséges a járműveket átalakítani, akár gyári CNG-hajtású személyautót is vásárolhatunk, ezzel az üzemmóddal pedig üzemanyag-költséget takaríthatnak meg mind a magánszemélyek, mind pedig a vállalkozások.

Mint Vitézy Dávid elmondta: az első néhány CNG-jármű március végén állt forgalomba a fővárosban. Az eddigiek alapján kedvezőek az üzemeltetési tapasztalatok, nem volt meghibásodás, megbízhatóan közlekedő járműveket sikerült beszerezni.

Új korszak kezdődhet a fővárosi tömegközlekedésben

A gázüzemeltetés tapasztalatai is pozitívak. A járművek kisebb üzemeltetési költséggel közlekednek, lényegesen kisebb kibocsátási értékkel, ezért érdemes ebben a technológiában, illetve más megoldásokban is gondolkodni. Ősszel 25 darab elektromos-dízel kombinált hibrid busz érkezik, amelyek szintén környezetbarátak - mondta Vitézy Dávid.

A sűrített földgáz a hagyományos üzemanyagokhoz képest kevésbé szennyezi a környezetet, amelynek különösen a városi üzemeltetés esetén van nagy jelentősége. A szén-monoxid (CO) kibocsátás a benzinénél lényegesen, 50-70 százalékkal alacsonyabb, a kibocsátott szénhidrogének (HC) szintje pedig felére csökken. A dízel járművekhez képest a nitrogén-oxidok (NOx) mennyisége 70 százalékkal lesz alacsonyabb, a különösen sok betegséget okozó szilárd részecske kibocsátás pedig gyakorlatilag nulla a CNG-üzem mellett. A CNG-üzemanyagot használó gépjárművek alacsony károsanyag-kibocsátásuk miatt egy szmogriadó esetén is szabadon közlekedhetnek az érvényes szabályok szerint. 37 CNG busz környezetbarát működésének köszönhetően évente már 350 tonna nitrogén-oxiddal (NOx), 26 tonna korommal (PM10) és mintegy 2700 tonna szén-dioxiddal (CO2) kevesebb káros anyag kerülhet a levegőbe. A mostani fejlesztés nagyban hozzájárulhat a fővárosi közlekedés környezetterhelésének, ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.

Kiemelt Partnereink