Szolgáltatók Így nézhet ki a jövő gumiabroncs ipara

Így nézhet ki a jövő gumiabroncs ipara

autopro.hu | 2020.12.24 16:20

Így nézhet ki a jövő gumiabroncs ipara

Fotó: Continental Press

Az ETRMA, amelynek magyar tagszervezete a HTA, azaz a Magyar Gumiabroncs Szövetség üdvözli az Európai Bizottság 2020. december 9-én előterjesztett „Fenntartható és intelligens Mobilitási straté-giáját”. A gumiabroncsok fenntartható módon járulhatnak hozzá az EU közlekedési rendszerének dekarbonizációjához és a digitális átalakulásához.

Hirdetés

„Az európai gumiabroncs ipar elkötelezett amellett, hogy csökkentse a gumiabroncsok CO2-lábnyomát azok teljes életciklusa alatt, és folyamatosan fektet az innovatív és fenntartható mobilitási technológiákba. A gumiabroncs-gyártóknak alapvető szerepe van a közlekedésbiztonság növelés-ében, a mobilitási ágazat környezetbarátabbá tételében, illetve a gumiabroncs-technológia optimalizálásában azon cél érdekében, hogy javítsa a járművek üzemanyag-hatékonyságát, valamint új digitális szolgáltatásokat fejlesszen a szállításra és a gumiabroncs-adatok feldolgozására vonatkozóan. A cél a gazdasági fellendülés és a fenntartható mobilitás lehetősége” - nyilatkozta Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkára.

A biztonság a fenntarthatóság fogalomrendszerének középpontjában áll a Fenntartható és intelligens Mobilitási stratégiában éppúgy, mint az Európai Bizottság által összeállított Európai Zöld Megállapodásban, azaz a Green Dealben. A gumiabroncsok eredendően kapcsolódnak a biztonsághoz, ez továbbra is az ETRMA első számú prioritása. A szén-dioxid-mentes közlekedés nem csupán azt jelen-ti, hogy az alacsonyabb, illetve zéró kibocsátású járművekre összpontosítunk, hanem azt is, hogy a legfejlettebb gumiabroncs-technológiákat kell alkalmazni, hiszen ez elengedhetetlen az energiahatékonyság növelésében. A gumiabroncsokat a járművek teljes élettartama alatt többször is cserélik. „A rendesen felfújt és karbantartott gumiabroncsok gördülési ellenállása jelentősen csökkenti a gépjárművek üzemanyag-fogyasztását (függetlenül attól, hogy hagyományos vagy elektromos járműről van-e szó). Nyilvánvaló, hogy a fejlett gumiabroncs-technológiák hozzájárulhatnak az alacsonyabb és zéró kibocsátású járművekre történő átállás eredményességéhez” - tette hozzá a Fazilet Cinaralp.

Komoly célok a következő tíz évre

Az EU gumiabroncs-ipara proaktív megközelítést alkalmaz a CO2-kibocsátás csökkentésével kapcsolatban: folyamatosan keresi, illetve vezeti be az új és fejlett technológiákat, miközben javítja és elő-segíti a közúti biztonság növelését. Az ipar elkötelezettsége tükröződik a gumiabroncsokra vonatkozó minimális követelmények elfogadásában (2009) és a gumiabroncsok energiahatékonyságára vonatkozó címkézésében. Ezen szabályozási követelmények végrehajtása mellett az európai gumiabroncs-ipar már 2016-ban kötelezettséget vállalt arra, hogy 2030-ig évente 1 százalékkal csökkenti a teherautó gumiabroncsok gördülési ellenállási együtthatóját.

Figyelembe véve a közúti szállítás előre jelzett 18 százalékos növekedését, az éves 1 százalékos csökkentés azzal egyenértékű, mintha évente 81 ezer, egyenként 40 tonnás teherautót vonnának ki a forgalomból. Az európai gumiabroncs-ipar az egyre jobb paraméterekkel bíró abroncsok előállításába fektet be – különösen a biztonság és a gördülési ellenállás terén –, így a piac hatalmas növekedési potenciállal rendelkezik.

A digitális technológiákhoz szabályozási keretrendszer kell

A stratégia megerősíti a digitális technológiák gyors alkalmazásának szükségességét a közlekedés támogatása, az EU iparának fenntarthatósága és versenyképessége érdekében. Az európai gumiabroncs-ipar évek óta – az elmúlt hónapok egészségügyi válsága ellenére – fejleszti a gumiabroncsokkal kapcsolatos digitális mobilitási megoldásokat. A gumiabroncs-ipari digitális megoldásai már ma is elérhetőek: a járművek által közölt adatokat a karbantartás tervezésére, megelőző javításra, riasztásra, távoli diagnosztikai szolgáltatásokra és az alkatrészek kis- és nagykereskedelmének optimalizálására használják. A gumiabroncsok nyújtotta szolgáltatások további előnyöket tartogatnak a jármű-vezetők és a flotta üzemeltetők számára: ilyen például az üzemanyag megtakarítás, a közúti biztonság növelése, a járművek üzemidejének növelése, a közlekedési dugók számának csökkentése, és mindezeken keresztül a szén-dioxid-kibocsátás redukálása, a tiszta levegő megőrzése. Mindezen célok elérése érdekében az EU-nak fel kell gyorsítania az intelligens mobilitásra és különösen a jár-művekben keletkező adatok hozzáférésére vonatkozó szabályok kidolgozását.

Kiemelt Partnereink