Szolgáltatók Hirtelen nagyot lépett előre a német vasút

Hirtelen nagyot lépett előre a német vasút

autopro.hu/S.B. | 2018.10.10 14:25

Hirtelen nagyot lépett előre a német vasút

Németország vasútrendszerének 40 százaléka nincs villamosítva. A dízelüzemű vonatok helyettesítésére most kerülnek forgalomba az első zéró kibocsátású prototípusok.

Hirdetés

Igencsak izgalmas időszakot él a német vasút, hiszen egyszerre több új technológia hétköznapi használatát és megkezdték: a 140 km/h sebességgel közlekedő Coradia iLint néven bemutatott két szerelvényt száz kilométeres útvonalon Cuxhaven és Bremerhaven, valamint Bremervörde és Buxtehude német városok között állították működésbe.

Az új vonatok tankolására speciális mobil töltőállomást alakítottak ki, ugyanis azokat hidrogénnel hajtják. Az Alstom szerint egy tankolás ezer kilométernyi utazáshoz biztosít elegendő üzemanyagot. Az Alstom tervei szerint 2021-re további 14 ilyen vonatot szállít le a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) közlekedési hatóság részére mintegy 81 millió euróért.

Az Alstom vonatai elsősorban a hosszú, ritkán használt és felsővezetékkel nem rendelkező útvonalakon fogják helyettesíteni dízeles társaikat.

– A világ első hidrogén-üzemanyagcellás vonata már személyvonatként forgalomban van, és készen áll a sorozatgyártásra mondta Henri Poupart-Lafarge, az Alstom elnöke és vezérigazgatója. Az új meghajtási technológia fejlesztése és tesztelése Németország szövetségi kormánya nemzeti innovációs programjának finanszírozásában részesült.

A hidrogén a dízelolaj valódi, alacsony kibocsátású és hatékony alternatívája – ezt már Enak Ferlemann, a vasúti közlekedésért felelős német kormánybiztos mondta. Ezek a vonatok tisztán és környezetbarát módon működtethetők, különösen a másodlagos vonalakon, ahol a felsővezetékek kiépítése nem gazdaságos vagy egyelőre még nem állnak rendelkezésre. Ezért támogatjuk a hidrogén-üzemanyagcellás technológiát, és finanszírozzuk bővítését.

Azonos cél érdekében, de teljesen más irányba indult el a Bombardier. A kanadai cég szeptember közepén tartotta meg a Talent 3 hibrid vonatának első útját hennigsdorfi tesztpályáján, ahova Ferlemann kormánybiztost és más vendégeket is meghívtak.

A Bombardier szerint az új, akkumulátorral működtetett vonat az első, amely Európában belép az utasszállításba. A fejlesztés akár 90 százalékos javulást is elérhet a hatékonyság és az újrahasznosíthatóság területén, így új sztenderdet állít fel az intelligens mobilitás terén. További előny, hogy mintegy 50 százalékkal csendesebb, mint a modern dízelvonatok.

A Bombardier ezzel a vonattal válaszol az olyan kihívásokra, mint a levegőszennyezés, az éghajlatváltozás és az erőforrások szűkössége nyilatkozta Michael Fohrer, a németországi Bombardier Transportation vezetője. A német vasúthálózat mintegy 40 százalékán dízelvonatok működnek. Az akkumulátorral működtetett vonatok, amelyek képesek menet közben tölteni elemeiket, megoldást nyújthatnak a környezetterhelés csökkentésére.

Az aktuális prototípus négy Bombardier MITRAC akkumulátorral van felszerelve, pusztán ezekre támaszkodva megközelítőleg negyven kilométert képes megtenni. A cél, hogy 2019-re az akkumulátorral működtetett vonatok következő generációjának hatótávolságát 100 kilométerre terjesszék ki. 2019-ben a Deutsche Bahn (DB) tizenkét hónapos próbaüzemet fog tartani az Alb-Lake Constance régióban.

Kiemelt Partnereink