Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hamarosan korszakváltás következik a buszközlekedésben
Október 19-én került megrendezésre az 52. Autóbusz Szakértői Tanácskozás Zsámbékon, a Busexpón. A rendezvényen többek között Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója és Vitézy Dávid is előadást tartott.
A Volánbusz vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság célja, hogy 2023-ig 100, 2030-ig a helyi autóbuszparkon belül 400, 2050-re pedig 3000 darab e-busz zöldítse az állományt. A cég emellett költséghatékony módon szeretné üzemeltetni az elektromos buszokat.
Akik követik a magyar autóbuszközlekedés fejlesztéseit, azokat nem érhette meglepetésként Vitézy Dávid előadása, ám így is óriási horderejű lesz az a változás, ami hamarosan bekövetkezik a hazai buszágazatban: a magyar közösségi közlekedést az 1970-es évek óta meghatározó Ikarus 200-as, és az 1990-es évek óta szintén komoly szerepet betöltő Ikarus 400-as széria az utolsó kilométereihez ért, várhatóan jövőre az összes ilyen autóbusz eltűnik a magyar közforgalomból (ideig-óráig az alacsonypadlós 412-esek még maradni fognak), sőt, néhány fiatalabb, 2002 után gyártott kivételtől eltekintve az Ikarus EAG sorozat is ki fog kopni 2023-ban. Ezzel a magyar buszgyártás legsikeresebb szereplői tűnnek el az utakról – utolsó hírmondónak az Ikarus C56-os széria (és az utolsószériás, sokszor az Ikarus feliratot és logót is mellőző EAG-k) fog maradni, ami várhatóan 2024-et is megéli majd -, és helyüket csak részben veszik át magyar buszok.
A szomorúnak hangzó változás az utasok szempontjából előnyös és egyáltalán nem szomorú hír: a helyi és a helyközi közlekedésben szinte csak alacsonypadlós buszokkal fognak szolgáltatni a közlekedési társaságok 2023-ban, igaz, a távolsági szegmensben az új járművek is magaspadlósak lesznek – részben a csomagtér miatt.
Vitézy Dávid az előadásában elmondta, hogy összesen mintegy 7900 busz fut a magyar közszolgálatban, ebből 5300 helyközi busz, helyi pedig 2600 – utóbbi kategória körülbelül fele Budapesten közlekedik. A Volánbusznál 3300 tíz évnél idősebb, és 728 húsz évnél idősebb jármű található (a fent említett Ikarus-ok mind ide tartoznak, értelemszerűen a 2002 utáni EAG-k kivételével), utóbbiak napjai meg vannak számlálva, hiszen jelenleg is 420 busz van szállítás alatt.
2020-ban csaknem 13 év volt az autóbuszok átlagéletkora a Volánbusznál, tavaly 11 év, idén pedig tovább csökkent 10,5 évre.
Várható beszerzések
A következő buszok beszerzése van folyamatban a Volánbusznál Vitézy Dávid közlése szerint: leszerződve 140 kéttengelyes, normál padlós busz, ezek érkezése 2022. október – 2023. március között várható, valamint szintén leszerződve 50 darab háromtengelyes, alacsony belépésű busz is jön 2023. február – április között.
Még tender alatt van tíz darab alacsonypadlós városi csuklós vidéki városok helyi közlekedésébe szánva, ezek jövő nyárig érkezhetnek meg. A jövő év során jöhet a szintén tender alatt álló 114 háromtengelyes, elővárosi csuklós busz, valamint 59 regionális közlekedésre szánt kéttengelyes busz.
Vitézy Dávid emellett méltatta a Zöld Busz Programot, melynek célja a magyar autóbuszközlekedés zöldítése elektromos és hibrid járművekkel.
Budapesten is frissül az állomány
Ahogyan arról az autopro.hu beszámolt, az első példányok már forgalomba álltak a BKV idén érkező 135 Mercedes-Benz Conecto buszából. Ez a beszerzés teszi lehetővé, hogy a fővárosban a jövőben csak alacsonypadlós buszok közlekedjenek, ami egyben az Ikarus 200-as és 400-as széria fővárosi búcsúját jelenti (kivételt képeznek ez alól az Ikarus 412-esek, ám ezekből is csak két-három tucat marad, és nem számolnak velük sem hosszabb távon). Ez egyben korszakváltás lesz, hiszen a Budapesten 1971-ben megjelenő Ikarus 260-as és 280-as típusok a hetvenes évek közepétől a 2010-es évekig túlsúlyban voltak Budapesten (összesen több ezer ilyen busz fordult meg a BKV-nál), meghatároztak az utcaképet, sőt, az 1980-as években csak ilyen buszok járták a fővárosi utakat.
A BKK tervei szerint november elején-közepén vezetik ki a napi forgalomból az Ikarus 200-as szériát, a sorozat búcsúztatásáról az autopro.hu is részletesen be fog számolni. Érdekesség, hogy a trolibuszok között néhány hónapig még biztosan maradni fog a BKV-nál Ikarus 280-as.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!