Szolgáltatók Digitalizációs fejlesztésekkel lehet felkészülni az autóipari kihívásokra

Digitalizációs fejlesztésekkel lehet felkészülni az autóipari kihívásokra

Beck András | 2020.01.02 07:27

Digitalizációs fejlesztésekkel lehet felkészülni az autóipari kihívásokra

"A digitalizáció és az innovatív technológiák bevezetése az ipari szolgáltatásokban az eddigi tapasztalatok alapján komoly érdeklődésre tart számot a megrendelőink körében. Ha egy vonzó cég lép a munkaerőpiacon, akkor a munkaerőhiány ellenére is talál új kollégákat" – mondta Dákai Ferenc, a magyar autó- és gyáripar piacvezető technikai szolgáltatója, a Leadec Kft. ügyvezető igazgatója.

Hirdetés

– Milyen IoT, megoldásokat alkalmaznak?
– A többi között csekély energiaigényű érzékelők segítik a különböző gépeknél a karbantartások ütemezését. Ha egy csapágynak tízezer munkaórás az élettartama, akkor a hagyományos munkamenet szerint ennek elérése előtt néhány üzemórával a karbantartó kicseréli az alkatrészt. Gyakran azonban előfordul, hogy ez a csapágy még akár három-négyezer üzemórát is képes lenne futni, és az is elképzelhető, hogy probléma merül föl már a tízezer üzemóra letelte előtt. A Leadec teljes felelősséggel üzemelteti a berendezéseket, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha leáll a termelés, akkor a kiesést a cégünknek kell kifizetnie. A szenzoros megoldásokkal a karbantartási munkák hatékonysága jelentősen emelkedik. Egy ilyen érzékelőt a géphez illesztve távolról folyamatosan nyomon tudjuk követni az eszköz állapotát. A csapágy állapotáról, a hűtővíz vagy az olaj minőségéről is információkat szerezhetünk ezzel a megoldással. Online bármikor minden adat elérhető. Az is nagy előny, hogy egyáltalán nem kell semmit vezetékezni a gyárban, mert ezeknek az érzékelőknek az alacsony energiaigénye ezt nem teszi szükségessé.

– A hétköznapokban ez hogyan működik?
– Annyira frappáns és annyira egyszerű, hogy az egyik gyárban, még a nagy hulladékgyűjtő edényeket is ilyen érzékelőkkel szereltük fel. A klasszikus megállapodás szerint a hulladékgyűjtő konténereket hetente egyszer kell elvinni, miközben a valós feladat nem a heti ürítés, hanem az, hogy a keletkezett hulladékot elszállítsuk. Ebben az üzemben egyszerűen a kukák fedelére alulról helyeztek fel érzékelőket, amelyek a telítettséget mérték. Nem kellett feleslegesen odamenni amikor még nem volt tele, viszont amikor idő előtt elkezdett megtelni akkor egyből tudtunk reagálni. A minőségbiztosítási szempontokon is javítunk, hiszen amikor egy hétnél korábban telik meg egy szemetes akkor már nem fér a gyűjtőkonténerbe. Sőt a módszerrel egyáltalán nem használunk el feleslegesen erőforrásokat. Ez csak egy triviális alappélda, ennél sokkal összetettebb megoldásokat tudunk megfelelő érzékelőkkel és adatáramlással kialakítani. Komoly műszaki berendezések üzemeltetését is új szempontból kell végig gondolni ezen technológiai lehetőségek alapján.

– A rendszernek milyen a kapacitása?
– Egy gyár adott rendszerében akár tízezer szenzort is használhatunk, gyakorlatilag annyiféle érzékelőt alkalmazunk, amennyit csak akarunk. Hőmérsékletet, nyomást és még nagyon sokféle jellemzőt tudunk mérni, sok energiát és feleslegesen elköltött pénzt tudunk ezzel megspórolni. A teljes rendszert Magyarországon még nem használjuk, csak Németországban. A következő években ezek nyilvánvalóan eljutnak hozzánk is, hiszen volt több olyan korábbi fejlesztés, amelyet például nálunk teszteltek.

– Mikor várható Magyarországon a komplett rendszer éles tesztje?
– Akkor lennénk elégedettek, ha egy éven belül már egy éles tesztet próbálhatnak ki valamelyik magyar üzemben. Nem feltétlenül a legbonyolultabb oldalról érdemes mindig ezt megközelíteni, elképzelhető, hogy egy viszonylag egyszerű megoldással indul el a folyamat. Van egy olyan projektcsapata a vállalatnak, amely például ezeket a Smart Condition Monitoring megoldásokat felkarolva akar elérni költségcsökkentést.

– Milyen megoldásokkal tudják egyszerűsíteni dolgozóik munkáját?
– Van egy nagyon izgalmas fejlesztésünk, amely egy holografikus 3D szemüveg, amit már tavaly is bemutatunk. Ezt azóta továbbfejlesztettük. A 3D élmény szempontjából nyújt érdemben többet amikor ezzel a szemüveggel dolgozik egy munkatársunk. Ennek használója üzemi körülmények között lép be a virtuális térbe, ahol adott esetben akár logisztikai forgalom is zajlik. A megoldás előnye, hogy a karbantartók keze szabaddá válik a holografikus szemüveg használatával. Ezt akkor érdemes használni, amikor egy berendezés mondjuk megáll és a szakemberünk kimegy megjavítani. Ha megakad a termelés, akkor minél gyorsabban kell kijavítani a hibát. Nyilvánvaló, hogy minden egyes géphez minden tervdokumentációt nem tud magával vinni a szerelőnk. Ebben segít neki a szemüveg hiszen amikor felrakja egyrészt szabadok a kezei, másrészt minden szükséges információhoz azonnal hozzájut interneten keresztül. Az adott gép megjavításához szükséges információk elérése mellett a saját munkáját is le tudja dokumentálni ezen keresztül, hiszen a munkalapok menüben az ellenőrző listán halad végig. Ilyen szempontból ez a szemüveg a tabletnek egy továbbfejlesztett változata. Másik előnye, hogy ha le vannak programozva az az eszköz, amellyel dolgozik a virtuális térben, akkor gyakorlatilag a 3D verzióját látja a berendezésnek a szemüvegben. A nézőpontot forgatni is tudja, alaposan szemrevételezheti mielőtt élesben hozzányúl.

– Más kollégákkal is kapcsolatba léphet a szemüvegen keresztül?
– Az is nagy előnye ennek az eszköznek, hogy használója az interneten keresztül akár Németországból vagy az Egyesült Államokból is segítséget kérhet egy olyan szerelőtől, aki nagyobb tapasztalattal rendelkezik az adott géppel kapcsolatban. Sokszor ezt telefonon megbeszélni elég körülményes, de Skypeon keresztül a távolból elirányíthatják a kollégát. Ezek azok a fejlesztések, amelyek véleményünk szerint választ adhatnak azokra a változásokra, amelyek az autóiparban a következő években felmerülnek. Egyre kevesebb erőforrással egyre több mindent kell majd megoldanunk. Az átalakulás már el is kezdődött, nyilvánvalóan négy-öt év múlva sokkal nehezebb lenne csatlakozni ehhez a folyamathoz. Mi már most erőforrásokat fordítunk ezekre a rendszerekre. A digitalizáció és az innovatív technológiák bevezetése az ipari szolgáltatásokban az eddigi tapasztalatok alapján komoly érdeklődés tart számot a megrendelőink körében. Fontos szempont továbbá, hogy csaknem húsz százalékkal tudtuk növelni az elmúlt évben a munkavállalóink számát. A jelenlegi munkaerőhiány ellenére mindig találunk felkészült új kollégákat, hiszen vonzó munkakörülményeket, izgalmas kihívásokat és akár nemzetközi karrier lehetőségét is nyújtani tudjuk munkavállalóinknak.

Nyitókép: Leadec

Kiemelt Partnereink