Szolgáltatók A vízi szállítmányozás jövője: nem kell több tengerész?

A vízi szállítmányozás jövője: nem kell több tengerész?

autopro.hu/S.B. | 2018.10.24 06:00

A vízi szállítmányozás jövője: nem kell több tengerész?

Mi lenne, ha minden egyes tengeri műveletet egyetlen rendszerhez irányítana? Egy olyan fejlett rendszer, hogy lehetetlen megmondani a különbséget az emberi és az AI-személyzet között – ez lehet a tengeri ipar jövője?

Hirdetés

A brit Royal bizottság Industrial Fellowship nevű programja 80 ezer angol fontot biztosít 12 fiatal kutatónak, akik egy felsőoktatási intézmény és egy ipari partner közreműködésével innovatív technológiákon dolgozhatnak. A 12 szerencsés választott egyike Alex Raymond, a Cambridge-i Egyetem PhD hallgatója, aki az autonóm autók mintájára a tengeri szállítás fejlesztési lehetőségeit kutatja.

Jelenleg az autonóm hajók nem képesek az emberek által küldött rádiójelek dekódolására, értelmezésére és az arra való reagálásra. Raymond elképzelése éppen ezért egy olyan technológia létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy ezek a hajók „meghallgassák” a sugárzott üzeneteket.

A többé-kevésbé autonóm autók, drónok és egyéb járművek már a hétköznapok részét képezik és számos előnyük van. Csökkenthetik a használat közbeni kockázatokat, a munkaterhelést, javíthatják a hatékonyságot. Logikájuk ugyanígy átültethető a tengeri szállításra: ha három hónapra egy autonóm hajót küldünk az óceán közepére, nem kell cserélnünk a legénységet, egyszerűen csak elküldjük a robotot. Sokkal biztonságosabb, ez pedig az egyik legfontosabb szempont lesz, magyarázta Raymond.

Raymond, akinek ipari partnere az L3 ASV, a tengeri autonómia technológiájának világvezetője, a projekt stratégiájáról a következőket nyilatkozta: „Először mesterséges környezetben teszteljük a technológiát, majd létrehozunk egy tesztközpontot, ahol üzeneteket küldünk és vizsgáljuk a hajók reakcióját. Amikor pedig a technológia elég érett lesz, beépítjük azt a hajókba.”

A projekt még korai szakaszban van. Tervek szerint körülbelül három-négy év múlva készül el az első prototípus. A technológiának először bizonyítania kell, hogy biztonságosabb, mint az emberi munkaerő, és maradéktalanul el tudja látni feladatait. A cél egy kiterjedt hálózat megtervezése, amelyen keresztül típustól függetlenül minden hajó könnyedén, hatékonyan és megtévesztően emberi módon tud kommunikálni.

Kiemelt Partnereink