Szolgáltatók A német vasúti sztrájk több országban is kárt okozott

A német vasúti sztrájk több országban is kárt okozott

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.07 07:17

A német vasúti sztrájk több országban is kárt okozott

Fotó: Pexels

A német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL negyedik sztrájkhullámát kezdte meg a Deutsche Bahn, az állami vasúti és logisztikai szolgáltató ellen. A legújabb akció a DB Cargo által foglalkoztatott vasúti árufuvarozók bevonását követeli a személyszállítási szolgáltatásokkal együtt.

Hirdetés

A GDL szakszervezet a fizetés és a munkakörülmények miatt sztrájkolt, miután január végén elutasította a Deutsche Bahn (DB) ajánlatát, amely 13 százalékos béremelést és 37 órás munkahetet tartalmazott, azonos fizetés mellett. A szakszervezet 35 órás hetet kér a műszakos dolgozók számára, a fizetés arányos csökkentése nélkül.

A GDL a DB Cargo tagjait január 23-án sztrájkba hívta, amelyet január 24-én 02.00 órától a DB összes részlegénél kezdődő akció követett. Ez az együttes akció január 29-én 18.00 óráig tartott.

A munkabeszüntetés további zavarokat okozott a német vasúti árufuvarozási hálózaton, beleértve a gépjárműalkatrész- és járműszállításokat Németországban, valamint a szomszédos országokba és a szomszédos országokból. A német vasúthálózaton 2022-ben megkezdett kiterjedt felújítási munkálatok megzavarják az árufuvarozást, és több mint egyharmadával csökkentették az áruszállításra rendelkezésre álló kapacitást.

Az autógyártók tartják a frontot

A BMW Group a sztrájk bejelentésére és annak a bejövő és kimenő logisztikára gyakorolt lehetséges hatására reagálva közölte, hogy németországi üzemei a tervek szerint működtek. Közben az Audi és a Volkswagen egybehangzóan közölte, hogy mindent megtesznek a logisztikai láncok fenntartása érdekében a vasúti sztrájk idején.

„A sztrájk lehetséges hatásait egyelőre nem lehet megbecsülni, mivel azok a sztrájk konkrét lefolyásától, és mindenekelőtt a hálózat újraindításától függenek” – mondta akkor az Audi szóvivője.

Mit követel a szakszervezet?

A GDL 2023-ban két 24 órás sztrájkot tartott, 2024 januárjában pedig egy másik háromnapos sztrájkot, amely a vasúti személyszállítási szolgáltatásokat érintette. A szakszervezet havi 555 eurós adózás előtti béremelést követel tagjainak, valamint a teljes-és részmunkaidőben foglalkoztatottak számára 12 hónapra, 3000 euróban meghatározott inflációkövető kifizetést.

Emellett a műszakos dolgozók munkaidejének heti 38-ról 35 órára való csökkentését kéri, a fizetés csökkentése nélkül. A GDL emellett 5 műszakos hét bevezetését kéri a váltott műszakban dolgozók számára, amely előírja, hogy öt műszak vagy 120 óra után az azt követő pihenőidőnek legalább 48 órának kell lennie.

A DB szerint a DB Cargót érintő sztrájk jelentős korlátozásokat jelent az ipar és a gazdaság számára a vasúti áruszállításban. A vasúti szolgáltató közölte, hogy a kritikus iparágak támogatását helyezi előtérbe. A DB Cargo hozzátette, hogy ügyfeleivel egyeztetve mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátás szempontjából fontos tehervonatokat célba juttassa.

A DB szóvivője az Automotive Logisticsnak elmondta, hogy a GDL hatnapos sztrájkja a német gazdaság elleni sztrájk. „A 144 órás sztrájk közvetlen hatással van az ipari ellátási láncokra, és hosszú távon megzavarja azokat. Ennek oka, hogy a DB Cargo egy európai hálózati vasúttársaság, ellentétben számos versenytársával, amelyek főként egyszerű ingajáratokat kínálnak” – mondta.

„Az Európa-szerte több mint 4000 hozzáférési ponttal rendelkező hálózatban és Németországban kilenc nagy teherpályaudvaron még a kisebb árumennyiségeket is tehervagonokban szállítják az ügyfelek számára a pályaudvarra vagy a rakodórámpára" – mondta a DB szóvivője.

Ez az elosztási modell a DB szerint különösen a nagyipar számára ideális, beleértve a kész elektromosautó-szállításokat vagy a gépkocsikhoz használt acéllemezek szállítását. Emellett a fenntartható logisztikának is kedvez, mivel az egykocsis szállítás klímabarátnak, és az ügyfelek igényeihez igazíthatónak tekinthető.

Törekszenek a megegyezésre, vagy mégsem?

Martin Seiler, a DB személyzeti és jogi igazgatója egy nyilatkozatban elmondta, hogy bár jelentős engedményeket tettek, a mozdonyvezetők szakszervezete még tárgyalásra sem hajlandó. Most minden az asztalon van: egy átlagon felüli bérmegállapodás és munkaidő-csökkentés ugyanolyan fizetés mellett. Szükséges, hogy felelősséget vállaljunk és végre újra tárgyaljunk. Különösen ezekben az időkben az erős szociális partnerség fontosabb, mint valaha. Ez szükségszerűen kompromisszumokkal jár, és készek bármikor és bárhol tárgyalni.

A szakszervezet a DB legutóbbi ajánlatát „kamu" ajánlatnak nevezte, és hogy „nyoma sincs a megegyezésre való törekvésnek" – írja az Automotive Logistics.

A sztrájk felfüggesztését követően a vasúti szakszervezetek zártkörű tárgyalásokat folytatnak, de ígéretük szerint márciusig nem fognak sztrájkolni.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink